Επιλογές από τις θεατρικές παραστάσεις του μήνα.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
κοίταμετώρακαιείμαιεδώ, από την ομάδα Costruction Works, σε σκηνοθεσία Δανάης Θεοδωρίδου.
Πώς κοιτάμε και τι βλέπουμε όταν παρακολουθούμε κάποιον επί σκηνής;
Αυτός που βρίσκεται επί σκηνής πόσο από τον "εαυτό" του εκθέτει στα μάτια του κοινού; (και από τι/ποιους αποτελείται τελικά αυτός ο εαυτός;)
Ποιος ακριβώς παίζει στο Κοίταμετώρακαιείμαιεδώ;
Πόσο παρόντες είναι οι απόντες;
Ποιον τελικά κοιτάμε και ποιος είναι εδώ;
Πόσο άρρηκτα δεμένο είναι το βλέμμα του κοινού με την παρουσία όσων βρίσκονται επι σκηνής;
Κατά πόσο υπάρχουν τα πράγματα όσο δεν τα βλέπουμε;
Και κατά πόσο όλα υπάρχουν για τα μάτια μας μόνο;
Στην προσπάθεια να απαντήσει ξανά και ξανά σε ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο θέασης μας τόσο εντός όσο και εκτός θεάτρου, η ομάδα παρουσιάζει μια απόπειρα προσέγγισής τους με τη μορφή διάλεξης-παράστασης.
Ιδέα-Δραματουργική επεξεργασία: Δανάη Θεοδωρίδου σε συνεργασία με τους: Ιωάννα Ασημακοπούλου, Κωνσταντίνα Γεωργέλου, Ευθύμη Θέου, Τζένη Θεωνά, Ακύλλα Καραζήση, Παναγιώτη Κατσώλη, Ευφροσύνη Πρωτοπαπά, Μιχάλη Τιτόπουλο.
Στο Σχήμα Εκτός Άξονα. 5,6,7 Σεπτεμβρίου.
Το χέρι του Τιμ Κράουτς, σε σκηνοθεσία Έλενας Πέγκα.
Το έργο αφηγείται με τρόπο απλό, τρυφερό και οδυνηρά αστείο την ιστορία ενός κοριτσιού που αποφάσισε σε ηλικία δέκα ετών να σηκώσει το χέρι της ψηλά και να το κρατήσει. Τριάντα χρόνια μετά το κορίτσι με το σηκωμένο χέρι έχει γίνει διάσημο και το χέρι της έργο τέχνης. Ενα συγκινητικό έργο για τη σύγχρονη τέχνη, για το πώς μία αθώα κίνηση μπορεί να γίνει επαναστατική.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
κοίταμετώρακαιείμαιεδώ, από την ομάδα Costruction Works, σε σκηνοθεσία Δανάης Θεοδωρίδου.
Πώς κοιτάμε και τι βλέπουμε όταν παρακολουθούμε κάποιον επί σκηνής;
Αυτός που βρίσκεται επί σκηνής πόσο από τον "εαυτό" του εκθέτει στα μάτια του κοινού; (και από τι/ποιους αποτελείται τελικά αυτός ο εαυτός;)
Ποιος ακριβώς παίζει στο Κοίταμετώρακαιείμαιεδώ;
Πόσο παρόντες είναι οι απόντες;
Ποιον τελικά κοιτάμε και ποιος είναι εδώ;
Πόσο άρρηκτα δεμένο είναι το βλέμμα του κοινού με την παρουσία όσων βρίσκονται επι σκηνής;
Κατά πόσο υπάρχουν τα πράγματα όσο δεν τα βλέπουμε;
Και κατά πόσο όλα υπάρχουν για τα μάτια μας μόνο;
Στην προσπάθεια να απαντήσει ξανά και ξανά σε ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο θέασης μας τόσο εντός όσο και εκτός θεάτρου, η ομάδα παρουσιάζει μια απόπειρα προσέγγισής τους με τη μορφή διάλεξης-παράστασης.
Ιδέα-Δραματουργική επεξεργασία: Δανάη Θεοδωρίδου σε συνεργασία με τους: Ιωάννα Ασημακοπούλου, Κωνσταντίνα Γεωργέλου, Ευθύμη Θέου, Τζένη Θεωνά, Ακύλλα Καραζήση, Παναγιώτη Κατσώλη, Ευφροσύνη Πρωτοπαπά, Μιχάλη Τιτόπουλο.
Στο Σχήμα Εκτός Άξονα. 5,6,7 Σεπτεμβρίου.
Το έργο αφηγείται με τρόπο απλό, τρυφερό και οδυνηρά αστείο την ιστορία ενός κοριτσιού που αποφάσισε σε ηλικία δέκα ετών να σηκώσει το χέρι της ψηλά και να το κρατήσει. Τριάντα χρόνια μετά το κορίτσι με το σηκωμένο χέρι έχει γίνει διάσημο και το χέρι της έργο τέχνης. Ενα συγκινητικό έργο για τη σύγχρονη τέχνη, για το πώς μία αθώα κίνηση μπορεί να γίνει επαναστατική.
Ερμηνεύει η Θεοδώρα Τζήμου.
Στο θέατρο Αυλαία. 5-16 Σεπτεμβρίου.
Ολόκληρος ο Σαίξπηρ σε μια ώρα, των Άνταμ Λογκς, Τζες Ουινφιλντ, Ντάνιελ Σινγκερ, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη.
Μια παρέα τεσσάρων ηθοποιών "αποφασίζει" να ερμηνεύσει τα… Άπαντα του Σαίξπηρ, έξι χρόνια μετά την πρώτη τους σχετική απόπειρα! Όπως δηλώνουν οι συντελεστές της παράστασης, σε καιρούς οικονομικής κρίσης, αντί να χρειαστεί να πάτε δεκάδες φορές στο θέατρο για να μπορείτε να ισχυριστείτε ότι κατέχετε το σαιξπηρικό έργο, ένα και μόνο εισιτήριο θα δώσει στο κοινό την ευκαιρία να μαλώνει με την ησυχία του για το αν ο Ρωμαίος και η Ιουλιέτα θα είχαν μέλλον ως ζευγάρι, για το αν ο Άμλετ ήταν όντως αναβλητικός ή απλώς περίμενε βοήθεια από την Ευρώπη ή το ποιον Έλληνα πολιτικό θυμίζει ο Ριχάρδος ο Γ’. Η δε νεωτεριστική ψυχανάλυση της Οφηλίας λειτουργεί ως κερασάκι στην τούρτα… Όσο για τον Οθέλλο, αυτός συναντά, στις ρίμες και στις μουσικές λούπες, τον γνωστό Έλληνα ράπερ Nivo.
Στο θέατρο Κήπου. 6,7 Σεπτεμβρίου.
Όταν έκλαψε ο Νίτσε του Ίρβιν Γιάλομ, σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου.
Δύο μεγάλες προσωπικότητες του 19ου αιώνα σε κρίση μέσης ηλικίας. Μια εμπνευσμένη διαδικασία διπλής ψυχοθεραπείας. Επί σκηνής ξετυλίγεται η ανθρώπινη σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στον θεραπευτή και στον θεραπευόμενο, δύο ανθρώπους που ο καθένας έχει τις δικές του ανάγκες και αδυναμίες. Τρεις άντρες ζωντανεύουν το έργο, πότε ως αφηγητές και πότε υποδυόμενοι ρόλους. Οι ποθητές γυναίκες, η εκρηκτική Λου Σαλομέ, η ευάλωτη Άννα Ο., η σταθερή κυρία Μπρόιερ παρουσιάζονται μέσα από τα μάτια και τη φωνή των ανδρών σε μια ιστορία όπου εκείνες έχουν τον πρωταρχικό ρόλο. Παίζουν: Ακύλλας Καραζήσης, Νίκος Χατζόπουλος, Χάρης Φραγκούλης.
Στο θέατρο Αυλαία. 19 Σεπτεμβρίου-7 Οκτωβρίου.
Άγρια μοναξιά (βασισμένο στο έργο Μοναξιά στην άγρια δύση του Μάρτιν Μακ Ντόνα), σε διασκευή-σκηνοθεσία Σπύρου Αθηναίου.
Πρόκειται για μια ιδέα βασισμένη στο ζοφερό τοπίο που μας μεταφέρει το βρετανικό κείμενο ξαναεπεξεργασμένη προσαρμοσμένη και διασκευασμένη έτσι ώστε να αρπάζει τον θεατή από το σβέρκο και να του προσφέρει δονήσεις μέχρι να λάβει το μήνυμα. Μια μετάφραση πάνω σε ένα αγγλικό κείμενο που μας δείχνει με ένα χιουμοριστικό τρόπο τη στυγνή πραγματικότητα και μας πλημμυρίζει με συναισθηματική ειληκρίνεια. Μια ιδέα πάνω σε εκδοχές του σήμερα προσαρμοσμένες στους σκοτεινούς καιρούς που ζούμε. Μια διασκευή πάνω σε ένα σύμπαν που με τη συνεχή αμφισβήτηση των ηθικών κανόνων, έχει γεννήσει τη φράση "μπορείτε να βλάψετε πάντα αυτό που αγαπάτε". Μια παραγωγή της ομάδας Perros.
Στο θέατρο Αυλαία. 19 Σεπτεμβρίου-7 Οκτωβρίου.
Άγρια μοναξιά (βασισμένο στο έργο Μοναξιά στην άγρια δύση του Μάρτιν Μακ Ντόνα), σε διασκευή-σκηνοθεσία Σπύρου Αθηναίου.
Πρόκειται για μια ιδέα βασισμένη στο ζοφερό τοπίο που μας μεταφέρει το βρετανικό κείμενο ξαναεπεξεργασμένη προσαρμοσμένη και διασκευασμένη έτσι ώστε να αρπάζει τον θεατή από το σβέρκο και να του προσφέρει δονήσεις μέχρι να λάβει το μήνυμα. Μια μετάφραση πάνω σε ένα αγγλικό κείμενο που μας δείχνει με ένα χιουμοριστικό τρόπο τη στυγνή πραγματικότητα και μας πλημμυρίζει με συναισθηματική ειληκρίνεια. Μια ιδέα πάνω σε εκδοχές του σήμερα προσαρμοσμένες στους σκοτεινούς καιρούς που ζούμε. Μια διασκευή πάνω σε ένα σύμπαν που με τη συνεχή αμφισβήτηση των ηθικών κανόνων, έχει γεννήσει τη φράση "μπορείτε να βλάψετε πάντα αυτό που αγαπάτε". Μια παραγωγή της ομάδας Perros.
Στο θέατρο Όρα. 20 Σεπτεμβρίου-14 Οκτωβρίου.
Το μεγάλο μας τσίρκο του Ιάκωβου Καμπανέλλη, σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη.
Το έργο του Καμπανέλλη, σταθμός για το ελληνικό θέατρο, ανέβηκε το καλοκαίρι του ’73 στα χρόνια της δικτατορίας και οι παραστάσεις του ήταν στην ουσία οι μαζικότερες —μέχρι το Πολυτεχνείο— πολιτικές συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας. Πάνω από 400.000 θεατές σε Αθήνα και επαρχία παρακολούθησαν το έργο που συντελεστές του ήταν μεταξύ άλλων, ο Καζάκος, η Καρέζη, ο Παπαγιαννόπουλος, ο Ξυλούρης, ο Ξαρχάκος και ο Ευγένιος Σπαθάρης. Το Κ.Θ.Β.Ε προσεγγίζει το έργο με τον Γιώργο Αρμένη, την Μαρίνα Ασλάνογλου και τον Τάσο Νούσια στους πρωταγωνιστικούς ρόλους και με την μουσική του Σταύρου Ξαρχάκου.
Στο θέατρο Δάσους. 20 Σεπτεμβρίου.
Δεσποινίς Τζούλια, σε θεατρική διασκευή Mikhail Dumenkov και σκηνοθεσία Τόμας Οστερμάιερ.
Η δράση του έργου μεταφέρεται στη Ρωσία του 21ου αιώνα, στην εξοχική κατοικία ενός μονάρχη, στα περίχωρα της Μόσχας. Είναι παραμονή πρωτοχρονιάς και η κόρη του μονάρχη διασκεδάζει με τους υπηρέτες του σπιτιού. Έχει ένα ειδύλλιο με έναν οδηγό, ο οποίος είναι αρραβωνιασμένος με μια μαγείρισσα που εργάζεται σε μια εύπορη οικογένεια. Ο Τόμας Οστερμάιερ επισημαίνει: "Υπάρχει αυτή τη στιγμή στη Ρωσία η πλούσια αριστοκρατία. Πρόκειται για ένα απομονωμένο, κλειστό κοινωνικό στρώμα, το οποίο διαθέτει χρήμα και εξουσία. Το ερώτημα που προκύπτει —και που επιχειρείται να τεθεί μέσα από τη συγκεκριμένη διασκευή του κειμένου— είναι τι κερδίζουν οι άνθρωποι όταν είναι αναγκασμένοι να ζουν σε έναν κόσμο, στον οποίο η ευτυχία μετριέται σύμφωνα με τις υλικές αξίες".
Στο θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. 22,23 Σεπτεμβρίου.
Δυστυχώς ο θίασος δεν θα έρθει τελικά στη Θεσσαλονίκη λόγω διαφωνίας της διεύθυνσής του με τους εκπροσώπους του δήμου για ζητήματα οικονομικής φύσης.
Ραχήλ;! του Γρηγορίου Ξενόπουλου, σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζηβανού.
ΑΘΗΝΑ
Είστε όλοι σας καθάρματα του Rodrigo Garcia, σε σκηνοθεσία Δαμιανού Κωνσταντινίδη.
Στο θέατρο Δάσους. 20 Σεπτεμβρίου.
Δεσποινίς Τζούλια, σε θεατρική διασκευή Mikhail Dumenkov και σκηνοθεσία Τόμας Οστερμάιερ.
Η δράση του έργου μεταφέρεται στη Ρωσία του 21ου αιώνα, στην εξοχική κατοικία ενός μονάρχη, στα περίχωρα της Μόσχας. Είναι παραμονή πρωτοχρονιάς και η κόρη του μονάρχη διασκεδάζει με τους υπηρέτες του σπιτιού. Έχει ένα ειδύλλιο με έναν οδηγό, ο οποίος είναι αρραβωνιασμένος με μια μαγείρισσα που εργάζεται σε μια εύπορη οικογένεια. Ο Τόμας Οστερμάιερ επισημαίνει: "Υπάρχει αυτή τη στιγμή στη Ρωσία η πλούσια αριστοκρατία. Πρόκειται για ένα απομονωμένο, κλειστό κοινωνικό στρώμα, το οποίο διαθέτει χρήμα και εξουσία. Το ερώτημα που προκύπτει —και που επιχειρείται να τεθεί μέσα από τη συγκεκριμένη διασκευή του κειμένου— είναι τι κερδίζουν οι άνθρωποι όταν είναι αναγκασμένοι να ζουν σε έναν κόσμο, στον οποίο η ευτυχία μετριέται σύμφωνα με τις υλικές αξίες".
Στο θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών. 22,23 Σεπτεμβρίου.
Δυστυχώς ο θίασος δεν θα έρθει τελικά στη Θεσσαλονίκη λόγω διαφωνίας της διεύθυνσής του με τους εκπροσώπους του δήμου για ζητήματα οικονομικής φύσης.
Ραχήλ;! του Γρηγορίου Ξενόπουλου, σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζηβανού.
Ο έρωτας ανάμεσα σε μια ελληνίδα εβραία και έναν έλληνα χριστιανό προσπαθεί να ανθίσει. Γύρω τους κατά τη διάρκεια της Μεγάλης Εβδομάδας των χριστιανών, εξελίσσεται ένα πογκρόμ εναντίον των ελλήνων εβραίων μέσα από τις γνωστές "συκοφαντίες αίματος".
Μια παράσταση του Κέντρου Θεατρικής Έρευνας Θεσσαλονίκης για τα 100 χρόνια της Θεσσαλονίκης, στο ελληνικό κράτος.
Μια παράσταση του Κέντρου Θεατρικής Έρευνας Θεσσαλονίκης για τα 100 χρόνια της Θεσσαλονίκης, στο ελληνικό κράτος.
Στο θέατρο Άνετον. 30 Σεπτεμβρίου.
ΑΘΗΝΑ
Είστε όλοι σας καθάρματα του Rodrigo Garcia, σε σκηνοθεσία Δαμιανού Κωνσταντινίδη.
Τίτλος προκλητικός για ένα κείμενο που δεν είναι λιγότερο προκλητικό, αλλά συγχρόνως, δεν είναι μόνον αυτό: μέσα από θραύσματα γεγονότων που μεταφέρουν μια, πολύ συχνά, ωμή πραγματικότητα, μονολογικές αφηγήσεις ημερολογιακού χαρακτήρα, με μεταπηδήσεις σε χώρο και χρόνο, διάσπαρτες γενικευτικές σκέψεις και μια γλώσσα τολμηρή και ελευθεριάζουσα, αναδεικνύεται ένας ανατρεπτικός συγγραφέας, ένας αμφισβητίας με βαθιές κοινωνικές και πολιτικές ανησυχίες.
Η παράσταση που σημείωσε επιτυχία στη Θεσσαλονίκη την περασμένη άνοιξη, μεταφέρεται στην Αθήνα.
Στο θέατρο Φούρνος. Από 14 Σεπτεμβρίου.
0 comments: