Η ομάδα Pequod δημιουργήθηκε στην Αθήνα το καλοκαίρι του 2009, από τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Δημήτρη Ξανθόπουλο, την ηθοποιό Αγγελική Παπαθεμελή και τον συγγραφέα και ηθοποιό Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη. Το όνομα της ομάδας προέρχεται από το θρυλικό σκαρί του αριστουργήματος του Χέρμαν Μέλβιλ, Μόμπι Ντικ. Μέσα από τις παραστάσεις της η ομάδα στοχεύει στην ανάδειξη του ανθρώπου ως κέντρο της θεατρικής πράξης, στην αποδέσμευση από τη νατουραλιστική απεικόνιση, στη δημιουργία με ελάχιστα μέσα, στην έρευνα πάνω στην έννοια "σκηνικός χώρος".
Η πρώτη εμφάνιση έγινε στο Low budget festival του 2010 με το έργο του Δημήτρη Χατζή, Από το φίφτυ φίφτυ στον έρωτα. Η πρώτη προσπάθεια αφορούσε τη μεταφορά ενός μη θεατρικού κειμένου στη θεατρική σκηνή, κάτι εξαιρετικά διαδεδομένο στην σημερινή θεατρική πραγματικότητα. Το κείμενο φωτίζει τη ζωή ενός έλληνα μετανάστη στη Γερμανία. Τη ζωή ενός οποιουδήποτε ανθρώπου, που μπορεί να γίνει η ιστορία της χώρας. Το φίφτυ φίφτυ είναι η ιστορία μετάβασης από τις εφήμερες σχέσεις στον αληθινό έρωτα και η γνώση που αποκτά ο άνθρωπος για την υπόστασή του μέσα από αυτό.
Αμέσως μετά, η ομάδα έκανε αίσθηση στο χώρο του ελληνικού ερευνητικού θεάτρου παρουσιάζοντας ένα Γλάρο από τον οποίον είχαν αφαιρεθεί όλα τα περιττά ερμηνευτικά και αισθητικά επιθέματα, για να μείνουν μόνο τα ουσιώδη και διαχρονικά ερωτήματα.
Ήταν μια διαφορετική ανάγνωση του κειμένου, που αποκάλυψε τη δύναμη του λόγου του Τσέχωφ σε μια παράσταση απίστευτα λιτή, χωρίς σκηνικά και κοστούμια, αποσπώντας πολύ καλές κριτικές και θερμά σχόλια. Η παράσταση παρουσιάστηκε στο χώρο Knot Gallery στην Αθήνα και στην συνέχεια σε περιοδεία σε πόλεις της περιφέρειας.
Η λιτότητα και η απλότητα, όμως, φαίνεται πως είναι τα χαρακτηριστικά και της επόμενης τους δουλειάς με τίτλο Υπόθεση Εργασίας, η οποία παρουσιάστηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών το 2011. Το κείμενο της παράστασης δημιουργήθηκε στις πρόβες και το θέμα του είναι η εύρεση εργασίας. Τα κείμενα προέρχονται από υλικό που συγκεντρώθηκε με τη συμβολή όλων των ανθρώπων που συμμετέχουν στην παράσταση. Υπάρχουν αποσπάσματα συγγραφικών έργων και μυθιστορηματικοί ήρωες, δημοσιεύματα από συνεντεύξεις ανθρώπων, προσωπικές εμπειρίες αλλά και εμπειρίες φίλων και αγνώστων, άρθρα επιστημόνων και φιλοσόφων, σκέψεις και προβληματισμοί. Η παράσταση δεν επιχειρεί να απαντήσει σε ερωτήματα, αλλά να μιλήσει για την αντίληψη που έχει διαμορφωθεί γύρω από την εργασία μέσα στους αιώνες.
Το 2012 η ομάδα θεάτρου Pequod μεταφέρει στο θεατρικό σανίδι ένα μυθιστόρημα-σταθμό της μεταπολεμικής Ελλάδας, Το διπλό βιβλίο του Δημήτρη Χατζή. Ακολουθώντας τη ζωή του βασικού του ήρωα Κώστα, ο Χατζής καταφέρνει να διατρέξει τη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας, όχι σαν παρατηρητής, ούτε με έναν ιστορικό ή πολιτικό τρόπο, αλλά αποτυπώνοντας το ψυχικό τοπίο που διαμόρφωσαν αυτές οι στιγμές της ιστορίας μας. Έτσι, η ιστορία του Κώστα γίνεται η ιστορία της χώρας μας, φωτίζοντας τις πτυχές του "ρωμαίικου" που δημιούργησαν την Ελλάδα του σήμερα. Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Ξανθόπουλος με την ομάδα των ηθοποιών, μεταφέρουν στη σκηνή το έργο συνδέοντας τα τραύματα του παρελθόντος με τις αιτίες της σημερινής κρίσης, μέσα από την εξερεύνηση νέων τρόπων σκηνικής αφήγησης. Η παράσταση θα παρουσιάζεται στις 7 και 9 Ιουνίου 2012 στην Coupole του Théâtre de la Ville, στο Παρίσι, στο πλαίσιο του φεστιβάλ Εργοτάξια της Ευρώπης.
0 comments: