Ο Τιμ Κράουτς είναι ηθοποιός, θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης από το Μπράιτον. Από το 2003 επιμελείται την παραγωγή των παραστάσεων που ανεβάζει και συνεργάζεται με την παραγωγό Lisa Wolfe και τους σκηνοθέτες Karl James και Andy Smith. Η συνεργασία τους δεν κινείται σύμφωνα με τη λογική μιας θεατρικής ομάδας. Οι ιδέες και οι άνθρωποι έρχονται κοντά όταν προκύψει η ανάγκη για να συμβεί αυτό. Η αφορμή δίνεται πάντα με ένα κείμενο γραμμένο από τον Κράουτς και από την ανάγκη να ειπωθεί μια ιστορία ή να εξερευνηθεί μια θεατρική φόρμα.
Ένιωσα πως θα ήταν μεγαλύτερη η προσπάθεια που θα έπρεπε να καταβάλω για να ζήσω με το μπράτσο μου κάτω από ό,τι πάνω".
"Art is Anything You Can Get Away With".
Αρκετοί θεατρικοί οργανισμοί συμμετέχουν ως συμπαραγωγοί στις δουλειές του Κράουτς, όπως το Royal Court Theatre, το Traverse Theatre στο Εδιμβούργο, το Βρετανικό Συμβούλιο, η Royal Shakespeare Company, το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας.
Ο Κράουτς έχει γράψει τα έργα I Caliban, I Peaseblossom και I Banquo. Και τα τρία έργα έχουν ως αφετηρία τους σαιξπηρικά κείμενα. Είναι μονόλογοι που βασίζονται στους δευτερεύοντες χαρακτήρες έργων του Σαίξπηρ (που είναι ο αγαπημένος θεατρικός συγγραφέας του Κράουτς). Το I Caliban είναι μια σκοτεινή μεταφορά της Τρικυμίας. Το Ι Peaseblossom είναι μια ονειρική σύνθεση πάνω στο Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας, ενώ το Ι Banquo είναι μια "στοιχειωμένη" αναφορά στον Μάκβεθ, με μουσική χέβι μέταλ.
Το 2003 έγινε διάσημος με το έργο του My Arm (To χέρι). Η παράσταση έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ του Εδιμβούργου. Το έργο αφηγείται με τρόπο απλό, τρυφερό και οδυνηρά αστείο την ιστορία ενός κοριτσιού που αποφάσισε σε ηλικία δέκα ετών να σηκώσει το χέρι της ψηλά και να το κρατήσει. Τριάντα χρόνια μετά το κορίτσι με το σηκωμένο χέρι έχει γίνει διάσημο και το χέρι της έργο τέχνης. Ενα συγκινητικό έργο για τη σύγχρονη τέχνη, για το πώς μία αθώα κίνηση μπορεί να γίνει επαναστατική.
Ακολούθησαν τα έργα An Oak Tree (2005), Shopping for shoes (2006), μια ιστορία αγάπης για έναν ηθοποιό και τριάντα ζευγάρια παπούτσια και England (2007).
Στο Royal Court Theatre έκανε πρεμιέρα το 2009 το έργο The Author που σκηνοθέτησαν ο Karl Jones και ο Andy Smith. Είναι ένα έργο που μιλάει σε πρώτο επίπεδο για τη βία και για την ενδοοικογενειακή κακοποίηση. Στην ουσία όμως, μιλάει για τη βία που κρύβει ο καθένας μας μέσα του και για την ηδονοβλεπτική διάθεση του θεατή. Μιλάει για την ευθύνη μας —ως θεατών— απέναντι σε αυτό που επιλέγουμε και μας αρέσει να βλέπουμε, όσο δυσάρεστο, όσο βίαιο, όσο σοκαριστικό κι αν είναι.
Στο φεστιβάλ του Μπράιτον παρουσιάστηκε το 2010, το I Malvolio μια συνέχεια των μονολόγων που έχει γράψει ο Κράουτς. Βασίστηκε στην Δωδέκατη Νύχτα του Σαίξπηρ και δημιούργησε μία νέα εκδοχή της, ιδωμένη από τη ματιά του καταπιεσμένου υπηρέτη, Μαλβόλιο. Πρόκειται για ένα ξεκαρδιστικό μονόπρακτο αφηγηματικής αλχημείας που αποτυπώνει τον τρελό κόσμο της σαιξπηρικής κωμωδίας, μέσα από την ιστορία της χαμένης αξιοπρέπειας, της σεμνοτυφίας, των χονδροειδών αστείων και του ατέλειωτου πειράγματος ενός άντρα "κατάφορα αδικημένου".[2]
Ο Κράουτς επισκέφτηκε το 2011 την Αθήνα και παρουσίασε στο Bios την περφόρμανς An Oak Tree, ενώ ακολούθησε το 2012 στον ίδιο χώρο και η παραγωγή του Ι Malvolio. To 2012 έμελλε να αποδειχθεί η "αθηναϊκή" χρονιά του 48χρονου καλλιτέχνη. Το έργο του The Author (Ο Συγγραφέας) ανέβηκε στην αρχή της σεζόν στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Παντελή Δεντάκη με τους Μάκη Παπαδημητρίου, Κατερίνα Λυπηρίδου, Γιάννο Περλέγκα, Χρήστο Σαπουντζή, ενώ στον ίδιο χώρο, την άνοιξη, η Έλενα Πέγκα σκηνοθέτησε το έργο Το χέρι.
Τώρα στη θεατρική σκηνή
Το χέρι του Τιμ Κράουτς, σε μετάφραση και σκηνοθεσία Έλενας Πέγκα.
"Μέσα στο αυτοκίνητο είχα το χέρι μου ψηλά έξω από το παράθυρο και ένιωθα σαν super hero. Ένιωσα πως θα ήταν μεγαλύτερη η προσπάθεια που θα έπρεπε να καταβάλω για να ζήσω με το μπράτσο μου κάτω από ό,τι πάνω".
"Art is Anything You Can Get Away With".
Το έργο ανεβαίνει με αμεσότητα σαν μία intimate performance, όπου η ηρωίδα καθώς αφηγείται τη ζωή της σε πρώτο πρόσωπο, μεταμορφώνεται σε έργο τέχνης-έκθεμα και "εκτιθέμενη" στα βλέμματα των θεατών, μας προσκαλεί να αναρωτηθούμε για τον ρόλο της τέχνης σήμερα, τη βαναυσότητα των ανθρώπων στο διαφορετικό και την τροπή που μπορεί να πάρει η ζωή μας από μία παιδική απόφαση.
info: Σκηνικό Έλενα Πέγκα, μουσική επιμέλεια Ελενα Πέγκα-Θεοδώρα Τζήμου, πρωτότυπη μουσική Hior Chronik, styling Βασίλης Κοτταράς, ειδικές κατασκευές Valentino Marengo
Ερμηνεύει η Θεοδώρα Τζήμου.
Μια συμπαραγωγή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου με την Protasi New Works.
Ερμηνεύει η Θεοδώρα Τζήμου.
Μια συμπαραγωγή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου με την Protasi New Works.
Στο θέατρο Αυλαία, Θεσσαλονίκη. 5-16 Σεπτεμβρίου.
0 comments: