Από το Blogger.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΧΩΣ: "Υπόγειο" (Αυλαία, 23-26/9), "Προσωπική συμφωνία" (Κολοσσαίον, 25/9-6/10), "Ρένα" (Αριστοτέλειον, 27/9-6/10), "Οθέλλος" (Αμαλία, 2-13/10), "Οι 12 ένορκοι" (Αθήναιον, 4-5/10)

Από Αύγουστο...χειμώνας στις θεατρικές σκηνές

Leave a Comment
Μια πρώτη γεύση από τις παραστάσεις στις θεατρικές σκηνές της Αθήνας, για την περίοδο 2012-2013.

Μια... επική χρονιά
Ο Robert Wilson, ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του κόσμου, εμπνέεται από την Οδύσσεια του Ομήρου για να δημιουργήσει από την αρχή και εξ ολοκλήρου μια πρωτότυπη παράσταση για το Εθνικό Θέατρο (συμπαραγωγή με το Piccolo Teatro di Milano). Στην παράσταση πρωταγωνιστούν: Κονιόρδου, Μυλωνάς, Ναυπλιώτου, Παπαδοπούλου, Παπαληγούρα, Σακελλαρίου, Τσακίρογλου κ.α.
Ο Στάθης Λιβαθινός προγραμματίζει να παρουσιάσει, σε συνεργασία με τη σκηνοθέτιδα Γιολάντα Μαρκοπούλου τη θεατρική μεταφορά της Ιλιάδας σε έναν εναλλακτικό χώρο της Αθήνας. Τη δραματουργική επεξεργασία-διασκευή θα κάνουν η Έλσα Ανδριανού και ο Στρατής Πασχάλης και η ερμηνευτική ομάδα που θα εμπιστευτεί, για μια ακόμα φορά ο σκηνοθέτης, προέρχεται από την παλιά Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου:  Ήμελλος, Ανδρέου, Καρδώνης, Ηλίας, Σαββίδου.

Η γοητεία του κλασικού
Δύο κλασικά κείμενα εντάσσει στο χειμερινό του ρεπερτόριο το θέατρο Ακροπόλ. Πρόκειται για την Ιωάννα των σφαγείων του Μπρεχτ, σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη με τη Βίκυ Βολιώτη και τον Αιμίλιο Χειλάκη και τον Επιθεωρητή του Γκόγκολ, σε σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου με τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη.
Με Μπρεχτ θα ασχοληθεί και η Κατερίνα Ευαγγελάτου και συγκεκριμένα με τον Καλό Άνθρωπο του Σετσουάν, που θα παρουσιαστεί στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.
Το Θέατρο Τέχνης προτείνει τον Πατέρα του Στρίντμπεργκ, σε σκηνοθεσία Λίλυς Μελεμέ, με Γιάννη Φέρτη, Μαρίνα Ψάλτη, Έρση Μαλικένζου.
Το Εθνικό θέατρο συνεχίζει και σε αυτή τη θεατρική περίοδο να θέτει μέσα από το ρεπερτόριο του το ερώτημα: "Τι είναι η πατρίδα μας"; Μέσα σε αυτό το πλαίσιο πέρα από έργα ελλήνων συγγραφέων παρουσιάζονται και εμβληματικά θεατρικά έργα ξένων συγγραφέων που εμπνεύστηκαν από την Ελλάδα. Τρία από αυτά τα έργα που θα δούμε φέτος στις σκηνές του Εθνικού είναι:
Ο Ορφέας στον Άδη του Τενεσί Ουίλιαμς, σε σκηνοθεσία της Barbara Weber, διευθύντριας του θεάτρου Neumarkt της Ζυρίχης. Στον παρακμασμένο αμερικάνικο Νότο, οι ήρωες του αρχαιοελληνικού μύθου βυθίζονται στην απόγνωση, τη μοναξιά και τις σαγηνευτικές μελωδίες της σκοτεινής άρπας του Ορφέα.
Το πένθος ταιριάζει στην Ηλέκτρα του Ευγένιου ο’ Νηλ, σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά.
Η μεταφορά του μύθου της Ορέστειας στην εποχή του εμφυλίου πολέμου των ΗΠΑ συνθέτει ένα συνταρακτικό έργο με θέμα το θάνατο της οικογένειας ως βασικού πυλώνα της κοινωνίας.
Όνειρο καλοκαιρινής νύχτας του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, σε διασκευή–σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού. Μια νύχτα γεμάτη εκπλήξεις, ποίηση και χιούμορ με το φανταστικό και το κωμικό στοιχείο να υφαίνουν έναν σαγηνευτικό ιστό σε ένα από τα σπουδαιότερα έργα του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ.
Ο Δημήτρης Λιγνάδης συνεργάζεται με την εταιρεία θεάτρου Συν-Επί και σκηνοθετεί το Πορτραίτο του Ντόριαν Γκρέυ του Όσκαρ Ουάιλντ, στο Από Μηχανής Θέατρο. Στο ίδιο θέατρο η Άντζελα Μπρούσκου σκηνοθετεί το Κουαρτέτο του Χάινερ Μίλλερ.
Γκολντόνι επιλέγει ο Πέτρος Φιλιππίδης για το επόμενο θεατρικό του βήμα. Ανεβάζει τον Υπηρέτη δύο αφεντάδων. Ο ίδιος στον ρόλο του Τρουφαλντίνου και μαζί του: Μπουρδούμης, Μονογιού, Σιμαρδάνης, Μπιμπίλας.
O Βασίλης Χαραλαμπόπουλος θα αναφωνεί στη σκηνή του θεάτρου Βρετάνια, Αχ αυτά τα φαντάσματα!, ενώ συνεργάζεται για ακόμη μια φορά με τον Γιάννη Κακλέα.
Μετά τον Ντάριο Φο, ο Στέφανος Ληναίος στρέφεται στον Ίψεν και παρουσιάζει τον Εχθρό του λαού, στο θέατρο Άλφα, ενώ ο Δημήτρης Κομνηνός επιστρέφει στην Φαλακρή Τραγουδίστρια και ξαναφέρνει το εμβληματικό αυτό έργο του Ιονέσκο, στη σκηνή του θεάτρου Βικτώρια.
Διπλή παρουσία του Τζον Πρίστλεϊ αυτή τη σαιζόν. Το έργο του Ο επιθεωρητής έρχεται ανεβάζει ο Γρηγόρης Βαλτινός έχοντας στο πλάι του τον Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο, στο θέατρο Ιλίσια, ενώ η Μίνα Χειμώνα πρωταγωνιστεί στο Altera Pars το έργο Εμείς και ο χρόνος.

Ένα βλέμμα στραμμένο στον κόσμο
Δύο δείγματα ισπανόφωνου θεάτρου θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε φέτος. Το έργο του ουρουγουανού Σέρχιο Μπλάνκο, Κίεβο, έρχεται τον Οκτώβριο στην κεντρική σκηνή του θεάτρου Επί Κολωνώ, σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη, με τις Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και Φιλαρέτη Κομνηνού σε διπλή διανομή.
Στο θέατρο Άλμα η Νικαίτη Κοντούρη σκηνοθετεί το πολιτικό θρίλερ Παιχνίδια εξουσίας του Πέρα Ριέρα με τους Μαραγκού, Κυριακίδη, Πάνου.
Ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος έπειτα από πολυετή παρουσία στο Άλμα, μετακομίζει στο Άνεσις της λεωφόρου Κηφισίας για να σκηνοθετήσει και να πρωταγωνιστήσει σε μια παλαιότερη επιτυχία του, το έργο Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν, του Τζεφ Μπάρον, αυτή τη φορά έχοντας μαζί του τον Τάσο Ιορδανίδη. Στο ίδιο θέατρο τα δευτερότριτα το έργο του Μπράιαν Φρίελ, Μόλι Σουίνι, σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη, με τους Ρουμελιώτη, Πυρπασόπουλο, Καραμπέτση.
Σε παλαιότερη επιτυχία του επιστρέφει και ο Δημήτρης Πιατάς. Πρόκειται για το έργο Λα Νόνα του Ρομπέρτο Κόσσα, που ανεβαίνει στον Ακάδημο με Σκουρολιάκο, Πιστιόλα, Γρηγοριάδη.
Ο Θωμάς Μοσχόπουλος με την νεοσύστατη ομάδα Επτάρχεια παρουσιάζουν στο θέατρο Θησείον το σπονδυλωτό έργο του Ντάριο Φο, Mistero Buffo.
Ντάριο Φο και στο Αγγέλων Βήμα, όπου ο Γιώργος Καραμίχος σκηνοθετεί την Μάρω Κοντού στο έργο Γυναίκα από σύμπτωση: Ελισάβετ. Μαζί της Μαρία Αντουλινάκη, Δημήτρης Λιόλιος κ.α.
Το θέατρο Σημείο μεταφέρεται στο γειτονικό Απλό Θέατρο και παρουσιάζει το έργο του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, Μέσα από τον σπασμένο καθρέφτη. Σκηνοθετεί ο Νίκος Διαμαντής και παίζουν ο ίδιος, ο Αυγ. Ρεμούνδος, η Ελ. Ζαραφίδου και ο Στ. Γιαννακόπουλος.
Τρία έργα αμερικανών συγγραφέων στην ελληνική θεατρική σκηνή: 
Το θέατρο Πορεία συστήνει στο ελληνικό κοινό την αμερικανίδα συγγραφέα Sarah Ruhl, με το πρωτοπαρουσιαζόμενο στην Ελλάδα έργο της Ευρυδίκη ή ένα μιούζικαλ στον άδη (2003) σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου. Η Ruhl, δανείζεται τον πασίγνωστο μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης, για να γράψει ένα σύγχρονο έργο που μιλάει με χιούμορ και ευαισθησία για την παντοτινή αγάπη και τα λεπτά όρια που χωρίζουν την ζωή από τον θάνατο.
Το έργο του Νιλ Λαμπιούτ, Δάσος βαθύ και σκοτεινό ανεβάζει ο Νίκος Καμτσής στο θέατρο Τόπος Αλλού, ενώ ο Χρήστος Καρχαδάκης επιστρέφει και πάλι στους Χοντρούς άνδρες με φούστες του Νίκι Σίλβερ, του "κακού παιδιού" του αμερικανικού θεάτρου.
Το έργο του 30χρονου καναδού συγγραφέα Étienne Lepage, Το καβούκι του ελέφαντα, σκηνοθετεί η Τατιάνα Λύγαρη στο τρένο στο Ρουφ. Γραμμένο το 2010 το έργο πραγματεύεται το ρόλο της ατομικής ευθύνης και συμπεριφοράς στο πλαίσιο της ανασφάλειας που υποθηκεύει τις ζωές των ανθρώπων στις σύγχρονες κοινωνίες.
Ενώ, το έργο ενός νέου Σκοτσέζου συγγραφέα, του D.C. Jackson, με τον ειρωνικό τίτλο Η ρομαντική μου ιστορία, πάνω στο θέμα των ερωτικών σχέσεων που πρέπει να ανοίξουν δρόμο μέσα σε ένα ασφυκτικό περιβάλλον πόλης και εργασίας επιλέγει για το θέατρο του Νέου Κόσμου ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. Παίζουν: Μάκης Παπαδημητρίου, Κατερίνα Λυπηρίδου και Σύρμω Κεκέ.

Επιμένουν ελληνικά
Νέο δείγμα δουλειάς από τον Γιάννη Μαυριτσακη. Το Vitrioly που θα παρουσιαστεί στη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου αφηγείται την ιστορία ενός αγοριού που ζει στις παρυφές της πραγματικότητας, συνομιλεί με τις δυνάμεις του χάους, αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στην διαβρωτική δύναμη της ζωής και την άρνησή της. Σκηνοθετεί ο θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης, τέως Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Θεάτρου Οντεόν, Olivier Py.
Στην ίδια σκηνή "ζωντανεύει" και το Ζ του Βασίλη Βασιλικού, σε θεατρική προσαρμογή και σκηνοθεσία Έφης Θεοδώρου.
Με καινούργιο έργο επιστρέφει και ο Άκης Δήμου και ο Σταμάτης Φασουλής σκηνοθετεί. Πρόκειται για το έργο Όθων και Ποθούλα. Ένα ταξίδι από την Αθήνα του 2012 σε εκείνη του 1837— με μια ενδιάμεση στάση στο 1942—, μια εκτός εαυτού κωμωδία, που δε βάζει γλώσσα μέσα της. Αφιερωμένη εξαιρετικά σε μια Ελλάδα που πέφτει συνέχεια του θανατά αλλά ποτέ δεν τα τινάζει.
Παίζουν: Φασουλής, Φιλιππίδου, Κρούσκα, Αλευράς, Φαραζή, Καρβέλης.
Γκόλφω του Σπυρίδωνος Περεσιάδη στο Εθνικό. Το δραματικό ειδύλλιο του Περεσιάδη αφηγείται μια τραγική ερωτική ιστορία με φόντο την εξιδανικευμένη εικόνα της ελληνικής υπαίθρου του 1893. Τι έχει απομείνει από το τότε, σήμερα; Σκηνοθετεί ο Νίκος Καραθάνος.
Η Τελετή του Παύλου Μάτεση, στο Studio Μαυρομιχάλη, σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή, με πρωταγωνιστές τους απόφοιτους και του σπουδαστές της δραματικής σχολής "Διομήδη Φωτιάδη".
Μια ιδιαίτερη συνεργασία είναι αυτή του Νικήτα Τσακίρογλου με τον Πέρη Μιχαηλίδη, στο έργο της Ειρήνης Αναγνωστοπούλου Picasso - Στο Μάτι του Ταύρου. Η παράσταση θα παρουσιαστεί στο Beton 7, σε σκηνοθεσία Τσακίρογλου με τον Μιχαηλίδη στο ρόλο του ζωγράφου.

Από το πανί στη σκηνή
Αρκετές οι μεταφορές κινηματογραφικών σεναρίων στο θεατρικό σανίδι.
Στο θέατρο Εμπορικόν θα ανέβει το Κράμερ εναντίον Κράμερ του Robert Benton, που απέσπασε 5 βραβεία Όσκαρ το 1985. Τη θεατρική διασκευή υπογράφει η Μιρέλλα Παπαοικονόμου και τη σκηνοθεσία η Ελένη Σκότη. Παίζουν: Αλεξανδρής, Ζορμπά, Μαξίμου κ.α.
Ο Ντάστιν Χόφμαν πρωταγωνιστούσε στο Κράμερ εναντίον Κράμερ αλλά και στον Άνθρωπο της βροχής που θα παρουσιαστεί στο Γκλόρια της οδού Ιπποκράτους, σε απόδοση Θοδωρή Πετρόπουλου και σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη, με τους Χατζηπαναγιώτη, Στάνκογλου, Ρένεση κ.α.

Το θεατρικό έργο του Αλμπερτ Όστερμάγιερ που βασίζεται στην πολυβραβευμένη αριστουργηματική γερμανική ταινία του Φλόριαν Χένκελ Φον Ντόνερσμαρκ Οι Ζωές των Άλλων θα παιχτεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο θέατρο Θησείον, σε σκηνοθεσία Αλίκης Δανέζη-Knutsen, με Μουρατίδη, Μάσχα, Μαυροματάκη κ.α.
Μιούζικαλ που σάρωσε τα βραβεία τόσο στο Broadway όσο και στην κινηματογραφική του μεταφορά, το Chicago, ανεβαίνει φέτος στη σκηνή του Παλλάς, σκηνοθετημένο από τον Σταμάτη Φασουλή με Καρύδη, Τρύπη, Μαρκουλάκη, Λουδάρο και Μαρινέλλα.
Τα Κόκκινα φανάρια ανάβουν στο Εθνικό Θέατρο. Το έργο του Αλέκου Γαλανού ήταν το υλικό για το σενάριο της ταινίας του Βασίλη Γεωργιάδη. Ο Κωνσταντίνος Ρήγος σκηνοθετεί την παράσταση και οι Τζήμου, Κοκκίδου, Ψαρράς, Μιχαήλ πρωταγωνιστούν.
Στα Κόκκινα φανάρια έπαιζε η Καρέζη όπως και στο Κοροϊδάκι της δεσποινίδος που σκηνοθετεί ο Πέτρος Ζούλιας στο θέατρο Αλέκος Αλεξανδράκης, με Παπαδόπουλο, Παπουτσάκη, Χάνο στους βασικούς ρόλους.
Η τρέλα δεν πάει στα βουνά... πάει στο Μικρό Παλλάς. Εκεί θα ξεχειμωνιάσει η τρελή, τρελή σαραντάρα Βίκυ Σταυροπούλου παίζοντας στο ομώνυμο έργο των Αλ. Σακελλάριου-Χρ. Γιαννακόπουλου, που ήταν θεατρικό έργο, έγινε ταινία και τώρα αναβιώνει σκηνοθετημένο από τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη με Μαυρόπουλο, Κρίτα, Ορφανού, Γουλιελμάκη κ.α.

Η "ασφάλεια" της επανάληψης
Αρκετοί θίασοι επιλέγουν να συνεχίσουν τις παραστάσεις της προηγούμενης σαιζόν.
Πρώτη και καλύτερη η Φόνισσα του Αλ. Παπαδιαμάντη στο θέατρο της οδού Κεφαλληνίας. Με ουρές έκλεισε η περασμένη χρονιά για το θέατρο της Κυψέλης. Σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός. Στο ρόλο της Φραγκογιαννούς η Μπέτυ Αρβανίτη.
Αντίστοιχη επιτυχία και στο Διάνα της Ελένης Ράντου. Η ηθοποιός έγραψε το έργο Κατάδικός μου (μαζί με τους Σάρα Γανωτή και Νίκο Σταυρακούδη), και μαζί της πέντε άνδρες: Δαδακαρίδης, Αυγουστίδης, Ιατρόπουλος, Καπετανάκος, Γιωτόπουλος. Η σκηνοθεσία του Γιώργου Παλούμπη.
Δεύτερη χρονιά και για τον Γυάλινο Κόσμο του Τέννεσι Ουίλλιαμς, στο θέατρο Χορν. Η Κατερίνα Ευαγγελάτου φωτίζει την αυτοβιογραφική διάσταση που υπάρχει στο έργο σε μια παράσταση με εικόνες αισθητικής αρτιότητας. Παίζουν: Τσαλίκη, Αλμπάνης, Νίνου, Γαβαλάς.
Επαναλαμβάνεται επίσης το έργο Ρίττε, Ντένε, Φος, του Τόμας Μπέρχαρντ, στο θέατρο Σφενδόνη, που σημαδεύεται από την επί σκηνής συνύπαρξη τρίων ηθοποιών, του Δημήτρη Καταλειφού, της Άννας Κοκκίνου και της Ράνιας Οικονομίδου, που ξαναβρίσκονται έπειτα από πολλά χρόνια.
Για λίγες παραστάσεις επιστρέφουν:
Cuba libre του Nilo Cruz, σε σκηνοθεσία Αναστασίας Ρεβή, στο Αγγέλων Βήμα
Όταν έκλαψε ο Νίτσε του Ίρβιν Γιάλομ, σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση-Νίκου Χατζόπουλου, στο Θησείον.
Φαύστα του Μποστ, σε σκηνοθεσία Θανάση Παπαγεωργίου, στο θέατρο Στοά.
Η Κασσάνδρα και ο λύκος της Μαργαρίτας Καράπανου, σε σκηνοθεσία Γεωργίας Ανδρέου, στο Φούρνο.
Υπό το μηδέν, του Αμπέλ Θαμόρα, σε σκηνοθεσία Λίνας Ζαρκαδούλα, στο θέατρο ΠΚ
και Ζουβέ Ελβίρα της Μπριζίτ Ζακ, σε σκηνοθεσία Κώστα Αρζόγλου, στο Τόπος Αλλού.

Μοναξιά επί σκηνής 
Η Μίνα Αδαμάκη ερμηνεύει τον μονόλογο του Νάνου Βαλαωρίτη, Η κοκόνα η Μαρώ, στο 104 Λόγου και Τέχνης. Ένας μονόλογος, που αποτελεί ουσιαστικά απόσπασμα από το μυθιστόρημα του Βαλαωρίτη Τα σπασμένα χέρια της Αφροδίτης της Μήλου και θέλει την Αδαμάκη στον ρόλο μίας εξώλης και προώλης Πολίτισσας στα πρώτα χρόνια της Επαναστάσης του 1821 να παντρεύει τον... αγώνα του γένους με τον έρωτα!
Ο Άγγελος Αντωνόπουλος "γίνεται" Γαλιλαίος για τις ανάγκες της παράστασης Ο βίος του Γαλιλαίο Γαλιλέι, που θα παρουσιαστεί στο κινηματοθέατρο Τριανόν σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη.
Τη ζωή άλλης μια τραγουδίστριας του ρεμπέτικου τραγουδιού θα έχει την ευκαιρία να δει το αθηναϊκό κοινό. Αυτή τη φορά πρόκειται για την Ρόζα Εσκενάζυ, στο έργο Ρόζα του Παναγιώτη Μέντη, που σκηνοθετεί ο Σωτήρης Τσόγκας. Στον ομώνυμο ρόλο η Μαίρη Ραζή, ενώ η μουσική είναι του Σταμάτη Κραουνάκη.

Επιμέλεια: Κορνήλιος Ρουσάκης

Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα

0 comments: