Η μη κερδοσκοπική εταιρεία θεάτρου, χορού και άλλων τεχνών DameBlanche ιδρύθηκε το Νοέμβρη του 2002. Στόχος της είναι η έρευνα πάνω στις παραστατικές και εικαστικές τέχνες, η ενοποιημένη χρήση των εκφραστικών μέσων, η καλλιτεχνική συνύπαρξη νέων τεχνολογιών και ανθρώπινου στοιχείου.
Για τα μέλη της, που έχουν χαράξει ο καθένας την προσωπική του πορεία στην τέχνη, η DameBlanche είναι η έκφραση της ανάγκης να συμπράξουν για να συνεχίσουν. Δίνοντάς τους "carte blanche" τους αφήνει να πλανηθούν στους δρόμους των αναζητήσεων και των προβληματισμών που έχει η ζωή, οι σχέσεις των ανθρώπων, ο κόσμος.
Η DameBlanche αποκρυσταλλώνει στους στόχους της, τη διαμορφωμένη μέσα από χρόνια καλλιτεχνικής δημιουργίας και έρευνας αισθητική της Χρύσας Καψούλη, καλλιτεχνικής διευθύντριας της εταιρείας.
H πρώτη θεατρική παρουσία της ομάδας έγινε το 2002 με τη Γυναίκα της Ζάκυθος του Διονυσίου Σολωμού. Η πρεμιέρα έγινε στην Τζακάρτα της Ινδονησίας, στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ Jak-Art 2002. Ακολούθησε μια performance εμπνευσμένη από το έργο της Marguerite Duras, με τίτλο Lola Valery Stein, που παρουσιάστηκε σε δύο εκδοχές.
Για τα μέλη της, που έχουν χαράξει ο καθένας την προσωπική του πορεία στην τέχνη, η DameBlanche είναι η έκφραση της ανάγκης να συμπράξουν για να συνεχίσουν. Δίνοντάς τους "carte blanche" τους αφήνει να πλανηθούν στους δρόμους των αναζητήσεων και των προβληματισμών που έχει η ζωή, οι σχέσεις των ανθρώπων, ο κόσμος.
Η DameBlanche αποκρυσταλλώνει στους στόχους της, τη διαμορφωμένη μέσα από χρόνια καλλιτεχνικής δημιουργίας και έρευνας αισθητική της Χρύσας Καψούλη, καλλιτεχνικής διευθύντριας της εταιρείας.
H πρώτη θεατρική παρουσία της ομάδας έγινε το 2002 με τη Γυναίκα της Ζάκυθος του Διονυσίου Σολωμού. Η πρεμιέρα έγινε στην Τζακάρτα της Ινδονησίας, στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ Jak-Art 2002. Ακολούθησε μια performance εμπνευσμένη από το έργο της Marguerite Duras, με τίτλο Lola Valery Stein, που παρουσιάστηκε σε δύο εκδοχές.
To 2004, στο φουαγιέ της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών ανέβηκε η Ονείρου Οδύσσεια, ένα θεατρικό έργο, με θέμα τα όνειρα, που βασίζεται στη σύνθεση επτά πρωτότυπων κειμένων γνωστών νεοελλήνων συγγραφέων, ανάμεσα στους οποίους ο Δημήτρης Δημητριάδης, η Έλενα Πέγκα, η Ρούλα Αλαβέρα.
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα —στο θέατρο Σοφούλη της Θεσσαλονίκης— παρουσιάστηκε το έργο της Jenny Erpenbeck, Οι γάτες έχουν επτά ζωές. Βασικά θεατρικά πρόσωπα της παράστασης: η Α και η Β, δύο γυναίκες σε ένα αδιάκοπο παιχνίδι αλλαγής ρόλων. Η μητέρα και η κόρη, η κυρία και η υπηρέτρια, η ντίβα και η θαυμάστρια, η σύζυγος και η ερωμένη. Διαδοχικές σκηνές θηλυκών μονομαχιών αφηγούνται την ιστορία δύο γυναικών, που είναι συγχρόνως πολλές γυναίκες μαζί.
Ακολούθησαν μια σειρά από performances, ερευνητικές εργασίες στην Οδύσσεια του Ομήρου, με τις παραγωγές GIG Ιθάκη 2006, Ιθάκη-Οδυσσέας-Όμηρος, GIG Ιθάκη 2007, -σε κείμενο Δημήτρη Δημητριάδη, σκηνοθεσία Σοφίας Καρακάντζα και ερμηνεία Χρύσας Καψούλη-, που παρουσιάστηκαν σε επιλεγμένους θεατρικούς και μη θεατρικούς χώρους σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Το 2009 έρχεται ο Ευαγγελισμός της Κασσάνδρας του Δημήτρη Δημητριάδη, με πρώτη παρουσίαση στην 3η Συνάντηση Νέων Δημιουργών που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της XIV Διεθνούς Συνάντησης Αρχαίου Δράματος στους Δελφούς. Στον Ευαγγελισμό, η Κασσάνδρα αναλαμβάνει η ίδια την διαπραγμάτευση του προσωπικού της μύθου, που την θέλει ανέραστη και εχθρική προς την ερωτική προσφορά, και ανασκευάζει άρδην την γνωστή και καθιερωμένη εικόνα της. Γίνεται το αντίθετό της.
Με την Ιουδήθ του Χάουαρντ Μπάρκερ, η ομάδα προσεγγίζει για πρώτη φορά κείμενο της σύγχρονης βρετανικής γραφής. Πρόκειται για τη γνωστή βιβλική ιστορία της Ιουδίθ και του Ολοφέρνη που αναφέρεται στα Απόκρυφα και που έχει αποτελέσει αγαπημένο θέμα αναπαράστασης στην ιστορία της δυτικής ζωγραφικής.
Το 2010 έφερε το έργο του Τζιμάρα Τζανάτου Μαζί ποτέ που βασίζεται στην ταινία του Φατίχ Ακίν Gegen Die Wand και το Α' Σχεδίασμα πάνω στη Lulu του Βέντεκιντ και του Alban Berg. Το Β' Σχεδίασμα της performance παρουσιάστηκε στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, με τους θεατές να μετακινούνται στον χώρο για να παρακολουθήσουν την εξέλιξη της δράσης.
Το 2013 παρουσιάστηκε η performance Ο Επισκέπτης, ένας αυτοσαρκαστικός ροκ μονόλογος με μορφή τραγουδιού, μια κατάθεση ψυχής του Τένεσι Ουίλλιαμς. Το κείμενο της παράστασης βασίζεται εξ ολοκλήρου στην βιογραφία του συγγραφέα, αλλά και στην μεγάλη συνέντευξη που έδωσε στον Ρόμπερτ Τζένινγκς για το περιοδικό Playboy στις αρχές της δεκαετίας του ’70.
Αμέσως μετά, το έργο του Ουίλλιαμς Ο Ορφέας στον Άδη αποτελεί τη βάση για μια επόμενη δουλειά, την Αφροδίτη στον Άδη.
Η Dameblanche συμμετείχε και στις Αναγνώσεις του Εθνικού Θεάτρου με το έργο της Μαρίας Λαινά, Το Δέντρο.
http://www.dameblanche.gr/
Ακολούθησαν μια σειρά από performances, ερευνητικές εργασίες στην Οδύσσεια του Ομήρου, με τις παραγωγές GIG Ιθάκη 2006, Ιθάκη-Οδυσσέας-Όμηρος, GIG Ιθάκη 2007, -σε κείμενο Δημήτρη Δημητριάδη, σκηνοθεσία Σοφίας Καρακάντζα και ερμηνεία Χρύσας Καψούλη-, που παρουσιάστηκαν σε επιλεγμένους θεατρικούς και μη θεατρικούς χώρους σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Το 2009 έρχεται ο Ευαγγελισμός της Κασσάνδρας του Δημήτρη Δημητριάδη, με πρώτη παρουσίαση στην 3η Συνάντηση Νέων Δημιουργών που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της XIV Διεθνούς Συνάντησης Αρχαίου Δράματος στους Δελφούς. Στον Ευαγγελισμό, η Κασσάνδρα αναλαμβάνει η ίδια την διαπραγμάτευση του προσωπικού της μύθου, που την θέλει ανέραστη και εχθρική προς την ερωτική προσφορά, και ανασκευάζει άρδην την γνωστή και καθιερωμένη εικόνα της. Γίνεται το αντίθετό της.
Με την Ιουδήθ του Χάουαρντ Μπάρκερ, η ομάδα προσεγγίζει για πρώτη φορά κείμενο της σύγχρονης βρετανικής γραφής. Πρόκειται για τη γνωστή βιβλική ιστορία της Ιουδίθ και του Ολοφέρνη που αναφέρεται στα Απόκρυφα και που έχει αποτελέσει αγαπημένο θέμα αναπαράστασης στην ιστορία της δυτικής ζωγραφικής.
Το 2010 έφερε το έργο του Τζιμάρα Τζανάτου Μαζί ποτέ που βασίζεται στην ταινία του Φατίχ Ακίν Gegen Die Wand και το Α' Σχεδίασμα πάνω στη Lulu του Βέντεκιντ και του Alban Berg. Το Β' Σχεδίασμα της performance παρουσιάστηκε στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης, με τους θεατές να μετακινούνται στον χώρο για να παρακολουθήσουν την εξέλιξη της δράσης.
Το 2013 παρουσιάστηκε η performance Ο Επισκέπτης, ένας αυτοσαρκαστικός ροκ μονόλογος με μορφή τραγουδιού, μια κατάθεση ψυχής του Τένεσι Ουίλλιαμς. Το κείμενο της παράστασης βασίζεται εξ ολοκλήρου στην βιογραφία του συγγραφέα, αλλά και στην μεγάλη συνέντευξη που έδωσε στον Ρόμπερτ Τζένινγκς για το περιοδικό Playboy στις αρχές της δεκαετίας του ’70.
Αμέσως μετά, το έργο του Ουίλλιαμς Ο Ορφέας στον Άδη αποτελεί τη βάση για μια επόμενη δουλειά, την Αφροδίτη στον Άδη.
Η Dameblanche συμμετείχε και στις Αναγνώσεις του Εθνικού Θεάτρου με το έργο της Μαρίας Λαινά, Το Δέντρο.
http://www.dameblanche.gr/
0 comments: