Από το Blogger.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΧΩΣ: "Υπόγειο" (Αυλαία, 23-26/9), "Προσωπική συμφωνία" (Κολοσσαίον, 25/9-6/10), "Ρένα" (Αριστοτέλειον, 27/9-6/10), "Οθέλλος" (Αμαλία, 2-13/10), "Οι 12 ένορκοι" (Αθήναιον, 4-5/10)

Εγκλήματα στον οίκο των Ατρειδών

Leave a Comment
Ο Αγαμέμνων —το πρώτο έργο της μοναδικής σωζόμενης τριλογίας, της Ορέστειας— αρχίζει, όταν φτάνει στο Άργος η είδηση για την άλωση της Τροίας, που μεταδίδεται μέσω μιας σειράς από φωτεινά σήματα.
[…] Ο χορός των γερόντων θυμάται την αναχώρηση του στρατού και τα προμηνύματα που πήραν οι αρχηγοί του. Θυμάται ακόμη ότι ο Αγαμέμνων, ο βασιλιάς του Άργους και αρχηγός της εκστρατείας, αναγκάστηκε να θυσιάσει την ίδια του την κόρη την Ιφιγένεια, γιατί του δόθηκε χρησμός ότι δεν θα φυσούσε διαφορετικά ευνοϊκός άνεμος για το ταξίδι. Ο στρατός ανησυχούσε, βασανιζόταν από την πείνα, δυνατές θύελλες από τον βορρά κρατούσαν τον στόλο αποκλεισμένο στο λιμάνι. Μπροστά σε αυτό το δίλημμα, να παρατήσει τον στρατό ή να σφάξει με το ίδιο του το χέρι την κόρη του, ο Αγαμέμνων αποφασίζει υπέρ του στρατού.
Η βασίλισσα Κλυταιμνήστρα κάνει την εμφάνισή της και περιγράφει στον χορό τη διαδρομή των φωτεινών σημάτων. Αμέσως μετά έρχεται ο αγγελιοφόρος που θα περιγράψει με λεπτομέρειες τη νίκη των Ελλήνων και τις μεγάλες τους απώλειες. Τελικά εμφανίζεται ο ίδιος ο Αγαμέμνων, ο νικητής. Η Κλυταιμνήστρα τον υποδέχεται με σεβασμό˙ κάτι περισσότερο: με υποταγή. Θέλει να βάλει να καλύψουν τον δρόμο για το παλάτι με ένα πορφυρό χαλί. Ο Αγαμέμνων αντίθετα διαμαρτύρεται: αυτό ταιριάζει σε θεούς και μπορεί να αρέσει στους βαρβάρους. Φοβάται. Ντρέπεται την κατηγόρια του λαού. Αλλά η σύζυγος του επιμένει περισσότερο. Έτσι εκείνος υποχωρεί για το χατίρι της και βάζει μόνο να του λύσουν τα σανδάλια, για να περπατήσει μετά πάνω στη «θαλασσινή πολυτέλεια». Πρόκειται για κάτι που δεν του ταιριάζει και που αποτελεί καταπάτηση εκείνου του ορίου που χωρίζει τους Έλληνες από τους βαρβάρους, όσο και του ορίου που οι θεοί έχουν θέσει στους ανθρώπους.

Μπροστά στην πόρτα μένει η Κασσάνδρα, που ο ελληνικός στρατός είχε προσφέρει στον Αγαμέμνονα σαν «ξεχωριστό άνθος» ανάμεσα στα πολλά λάφυρα. Δεν θέλει να μπει στο παλάτι, σιωπά και δεν πείθεται, μέχρι που μένει μόνη με τον χορό, για να αποκαλύψει σιγά σιγά την τρομερή, αιματηρή ιστορία του παλατιού των Ατρειδών, μπροστά από το οποίο στέκεται, εκείνου του «σφαγείου ανθρώπων», για να αποκαλύψει το πεπρωμένο του βασιλιά, του οποίου η δολοφονία συντελείται ακριβώς εκείνη τη στιγμή, και, τέλος, για να αποκαλύψει το δικό της επερχόμενο τέλος.
[…] Στο τέλος της πρώτης τραγωδίας η Κλυταιμνήστρα βγαίνει μπροστά από το παλάτι, ενώ ο χορός της επιρρίπτει βαριές κατηγορίες. Έρχεται και ο εραστής της, ο Αίγισθος, και απειλεί τους γέρους ότι θα τους «φέρει πίσω στα λογικά τους». Στα πόδια της βασίλισσας είναι ξαπλωμένα τα πτώματα του Αγαμέμνονα και της Κασσάνδρας.

Christian Meier, Η πολιτική τέχνη της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας, μετ. Φλώρα Μανακίδου, Ινστιτούτο του Βιβλίου, Α. Καρδαμίτσα, Αθήνα 1997.


Τώρα στη θεατρική σκηνή
Αγαμέμνων του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη.

Μετάφραση: Νικολέτα Φριντζήλα
Σκηνικά-Κοστούμια: Γιώργος Πάτσας
Μουσική Σύνθεση και διδασκαλία: Σοφία Καμαγιάννη
Χορογραφία: Ερμής Μαλκότσης
Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ
Δραματουργική ανάλυση-βοηθός σκηνοθέτη: Λεωνίδας Παπαδόπουλος
Βοηθός Σκηνογράφου: Δώρα Γαζή
Μακιγιάζ φωτογράφισης και παράστασης: Αχιλλέας Χαρίτος.
Διανομή:
Κλυταιμνήστρα: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Αγαμέμνων: Μηνάς Χατζησάββας,
Κασσάνδρα: Θεοδώρα Τζήμου, Αίγισθος: Βασίλης Μπισμπίκης,
Κήρυκας: Θέμης Πάνου, Φύλακας: Βασίλης Χαλακατεβάκης

Κορυφαίοι (με αλφαβητική σειρά)
Θύμιος Κούκιος, Βασίλης Πουλάκος, Κρις Ραντάνοφ, Κώστας Φαλελάκης, Μενέλαος Χαζαράκης.

Κλαρινέτο: Χρήστος Καλκάνης.

Μια παραγωγή του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Κοζάνης.

Πρώτη παράσταση: 25 Ιουνίου Βύρωνας
Θεσσαλονίκη: 1, 2, 3, 4 Ιουλίου, Θέατρο Κήπου

Το πρόγραμμα της περιοδείας:  http://www.aixmi.gr/index.php/aisxylouagamemnwnsum2013/



Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα

0 comments: