Από το Blogger.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΧΩΣ: "Υπόγειο" (Αυλαία, 23-26/9), "Προσωπική συμφωνία" (Κολοσσαίον, 25/9-6/10), "Ρένα" (Αριστοτέλειον, 27/9-6/10), "Οθέλλος" (Αμαλία, 2-13/10), "Οι 12 ένορκοι" (Αθήναιον, 4-5/10)

Σεμινάριο λόγου με τον Δήμο Αβδελιώδη

Leave a Comment
"O έλεγχος και ο τρόπος εκφοράς του λόγου ως ρυθμιστής της σημασίας και του νοήματος"

Tο Τμήμα Πολιτιστικών Θεμάτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης διοργανώνει σεμινάριο με τον σκηνοθέτη Δήμο Αβδελιώδη, το οποίο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Θέμα του σεμιναρίου "Ο έλεγχος και ο τρόπος εκφοράς του λόγου ως ρυθμιστής της σημασίας
και του νοήματος" και θα πραγματοποιηθεί στο Αμφιθέατρο "Μελίνα Μερκούρη" του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, με την υποστήριξη του Μουσείου, το Σάββατο 12 Δεκεμβρίου από τις 10
π.μ. έως τη 1 μ.μ. Ο Δήμος Αβδελιώδης —που έχει τιμηθεί για τη συμβολή του στο θέατρο
και τον κινηματογράφο— θα παρουσιάσει το βιωματικό σεμινάριο εν είδη μαθήματος. Θα αναλύσει τη μέθοδο του επάνω στην απόδοση και την ερμηνεία ενός κειμένου, είτε θεατρικού, είτε λογοτεχνικού, όταν πρόκειται να παρουσιαστεί δημόσια.

Οπως ο ίδιος αναφέρει, "κάθε τέτοιο κείμενο είναι σαν μια παρτιτούρα, που πρέπει να ερμηνευθεί σωστά για να μπορέσει να αναδείξει τις διακυμάνσεις και την πραγματικότητα των εικόνων, των
ιδεών και των αισθημάτων που εμπεριέχονται μέσα του. Η ακρίβεια μιας τέτοιας αισθητικής ερμηνείας αναδεικνύει την πραγματική αξία ενός έργου, ενώ μια παρερμηνεία μπορεί να καταστρέψει τις λογικές συνέχειες του και να παρουσιάσει ένα έργο εντελώς διαφορετικό από τις προθέσεις του ίδιου του δημιουργού του. Αν ο σκοπός ενός έντεχνου έργου είναι η βαθιά συγκίνηση, μέσα από την κατανόηση μιας αλήθειας, που οδηγεί στην κάθαρση και τη λύτρωση από το φόβο και τη σύγχυση, τότε οι όροι και οι κανόνες που τίθενται γι’αυτόν ακριβώς το σκοπό, ενυπάρχουν μέσα στο ίδιο το έργο και όχι έξω από αυτό, αρκεί να τους αναγνωρίσουμε".

Το σεμινάριο αποβλέπει στην κατανόηση του γεγονότος πως "κατά την απαγγελία ενός λογοτεχνικού κειμένου, είτε αρχαίου, είτε νέου, ο παράγων που ρυθμίζει την ορθότητα των σημασιών και του νοήματος της κάθε λέξης και της κάθε έκφρασης, είναι κατά κύριο λόγο, η ορθολογική προετοιμασία που στηρίζεται στη λογική επεξεργασία της κάθε αυτόνομης νοηματικής φράσης, ώστε υπακούοντας σε λογικούς και ανάλογους αισθητικούς κανόνες, να αποδώσει κατά την εκφορά της με ακρίβεια και πιστότητα το νόημα του κειμένου, αποφεύγοντας την παρερμηνεία ή την παρανόηση του".

Βιογραφικό Δήμου Αβδελιώδη 
Ο Δήμος Αβδελιώδης είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών και της Δραματικής Σχολής Θεοδοσιάδη. Διετέλεσε Καλλιτεχνικός Διευθυντής στο Δημοτικό Περιφερειακό
Θέατρο (ΔΗΠΕΘΕ) Βορείου Αιγαίου από το 1997 έως το 2000 και από το 2004 έως το 2010. Δίδαξε κινηματογράφο και θέατρο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο την περίοδο 1993-1997.
Ελαβε το βραβείο Govi στη Γένοβα (2001), για την ανάδειξη της μορφής ιδιαίτερων γλωσσικών διαλέκτων και πολιτισμικών στοιχείων στο κινηματογραφικό του έργο. Η ταινία του "Η εαρινή σύναξις των αγροφυλάκων" ψηφίστηκε από την Πανελλήνια Ενωση Κριτικών Κινηματογράφου το 2007, ανάμεσα στις 10 καλύτερες ταινίες του Ελληνικού Κινηματογράφου όλων των εποχών. Για τη συμβολή του στην παγκόσμια γλώσσα του θεάτρου, ήταν τιμώμενο πρόσωπο στο Διεθνές Φεστιβάλ
Πειραματικού Θεάτρου Καϊρου το 2010. Ο Αβδελιώδης έχει συνδέσει το όνομα του με εμβληματικές
παραστάσεις του ελληνικού θεάτρου όπως "Μορφές από το έργο του Βιζυηνού" (1993), "Ο Μεγαλέξανδρος κι ο καταραμένος δράκος" (2007), "Μαράν αθά" (2009), "Το μόνον της ζωής του ταξείδιον" (2010), "Ιχνευτές" (2011), "Το αμάρτημα της μητρός μου", «Η γυναίκα της Ζάκυθος» (2014). 
Ο ιδιαίτερος κοινός χαρακτήρας που έχουν όλες οι θεατρικές παραστάσεις του, είναι η ανάδειξη του
λόγου ως κύριου πρωταγωνιστή στην κατανόηση του νοήματος. Το φετινό καλοκαίρι παρουσίασε με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος την παράσταση "Πλάτωνα, Απολογία Σωκράτη" στην αρχαία ελληνική γλώσσα —ύστερα από τρία χρόνια προετοιμασίας— ανακαλύπτοντας και καθιερώνοντας έναν νέο, οικείο τρόπο απαγγελίας της αρχαίας ελληνικής γλώσσας (πέρα από τη
γνωστή εράσμια και προσωδιακή προφορά) για πρώτη φορά στην ιστορία του θεάτρου και της φιλολογίας.
 
*Τον Φεβρουάριο του 2016, θα παρουσιαστούν στη Θεσσαλονίκη, στο θέατρο "Ανετον" οι παραστάσεις: "Το αμάρτημα της μητρός μου" του Γεωργίου Βιζυηνού , "Το μοιρολόγι της φώκιας - Το καμίνι" του Παπαδιαμάντη , "Ονειρο στο κύμα – Ερως ήρως" του Παπαδιαμάντη και "Η γυναίκα της Ζάκυθος" του Διονυσίου Σολωμού, με την Ολια Λαζαρίδου στον κεντρικό ρόλο, σε σκηνοθεσία και
θεατρική διασκευή του Δήμου Αβδελιώδη.



Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα

0 comments: