Συνέντευξη στη Μαρινέλλα Φρουζάκη
Το έργο αυτό του Ντοστογιέφσκι είναι γραμμένο το 1877 και είναι σαν να είναι γραμμένο χθες. Αφορά τον κάθε σύγχρονο άνθρωπο, ταιριάζει απόλυτα με την εποχή της δικής μας αθλιότητας.
Μετάφραση: Ομάδα Μορφές Έκφρασης
Διασκευή κειμένου: Θωμάς Κινδύνης
Μουσική: Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης
Σκηνικά: Κωνσταντίνα Μαρδίκη
Φωτισμοί-video προβολές: Παναγιώτης Λαμπής
Φωτογραφίες: Μυρτώ Αποστολίδου
Μακιγιάζ: Διονυσία Κωνσταντίνου
—Γιατί επιλέξατε το ανέβασμα αυτού του έργου, και γιατί σήμερα;
Το έργο αυτό του Ντοστογιέφσκι είναι γραμμένο το 1877 και είναι σαν να είναι γραμμένο χθες. Αφορά τον κάθε σύγχρονο άνθρωπο, ταιριάζει απόλυτα με την εποχή της δικής μας αθλιότητας.
—Στο έργο, ένα όνειρο μπορεί να αλλάξει τα πάντα. Θα μπορούσε στη σημερινή κοινωνική πραγματικότητα αυτό να θεωρηθεί ουτοπία;
Το όνειρο είναι μια αφορμή για να ξεδιπλώσει μ’ έναν ιδιοφυή τρόπο ο Ντοστογιέφσκι τις δύο εικόνες δύο διαφορετικών κόσμων του παραδείσου και της κόλασης που καταντήσαμε τη ζωή μας. Αν η σωτηρία της ανθρωπότητας με την αγάπη, την επικοινωνία και την κατανόηση είναι ουτοπία τότε δεν έχουμε καμιά ελπίδα.
—Ένας ονειροπόλος του σήμερα θα μπορούσε να θεωρηθεί γελοίος; Πόσο επίκαιρο θεωρείτε ότι είναι για τη σημερινή κοινωνία το έργο του Ντοστογιέφσκι;
Όλοι οι ονειροπόλοι δηλαδή οι οραματιστές, σε κάθε εποχή θεωρούνται γελοίοι και κάτι περισσότερο, επικίνδυνοι, οπότε ή χλευάζονται ή λιθοβολούνται ή σταυρώνονται ή τους κλείνουν στο φρενοκομείο. Το έργο αυτό του Ντοστογιέφσκι αφορά τον σύγχρονο άνθρωπο απόλυτα κι αυτό γιατί οι δράσεις και οι εικόνες που προβάλλει το έργο αυτό μπορεί ίσως να είναι ένα μπάτσο για να ξυπνήσει ο σύγχρονος άνθρωπος από τον χρόνιο ύπνο του.
—Ο αυτόχειρας του έργου εγκαταλείπει την πορεία προς το τέλος της ζωής του και αρχίζει την πάλη για έναν διαφορετικό κόσμο. Επιθυμείτε να περάσετε μέσα από την παράσταση σας κάποιο μήνυμα;
Το έργο αυτό ανέβηκε για έναν και μοναδικό λόγο: για να διαδώσει και να κηρύξει στους ανθρώπους ότι με την συνεχή και μόνο ανάπτυξη της τεχνολογίας ο άνθρωπος δεν πρόκειται να βρει ούτε απαντήσεις ούτε την ευτυχία του. Ο Ντοστογιέφσκι προτείνει προαιώνιες αλήθειες που όμως δεν έχουν γίνει βίωμα ποτέ, όπως η αγάπη προς τον πλησίον μας και η ανακάλυψη του αληθινού εαυτού μας. Αυτό είναι το μήνυμα που θέλει να περάσει η παράσταση ότι πρέπει συνεχώς να αγρυπνούμε και να ενδιαφερόμαστε για τον συνάνθρωπό μας ακόμα κι όταν δεν το αξίζει, πράγμα που συμβαίνει τις περισσότερες φορές. Κι αυτό είναι Μεγαλοσύνη.
—Πως λειτουργεί η σκηνοθετική οπτική της Commedia dell' Arte που διατρέχει την παράσταση;
Δημιουργεί ένα αδιάλειπτο ενδιαφέρον στους θεατές κι έτσι ενώ επί σκηνής παίζει μόνο ένας άνθρωπος το ενδιαφέρον ούτε μια στιγμή δεν εκπίπτει.
—Πως αντιδρά το κοινό μετά το τέλος της παράστασης; Έχετε ακούσει κάποιο σχόλιο που σας ξάφνιασε, που δεν το περιμένατε;
Τις περισσότερες φορές το κοινό δε φεύγει εύκολα μετά το τέλος της παράστασης. Θέλει να μείνει να μιλήσει να αφουγκραστεί. Το πιο εκπληκτικό συνέβη σε μια παράσταση ενός Σαββάτου που ενώ είχαν φύγει οι θεατές, μετά από λίγο ξαναγύρισαν μερικοί χτύπησαν την πόρτα του θεάτρου και μας παρακάλεσαν αν γίνεται να μείνουν λίγο ακόμα και να μιλήσουν μαζί μας.
—Ποια τα μελλοντικά σχέδια του Θεάτρου Μορφές Έκφρασης;
Εκτός από το να συνεχίσω το έργο "Το όνειρο ενός γελοίου", για να περάσω το μήνυμά του όσο μπορώ σε περισσότερους θεατές, συνεχίζουμε να παράγουμε παιδικό θέατρο, να προσφέρουμε εκπαίδευση τόσο θεατρική όσο και μουσική και κίνηση καθώς και γνώσεις που θα βοηθήσουν τους συμμετέχοντες να βρουν τον εαυτό τους. Ταυτόχρονα ετοιμάζουμε -κατόπιν λεπτομερούς εκπαίδευσης- την "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή με νέους καλλιτέχνες.
—Ο αυτόχειρας του έργου εγκαταλείπει την πορεία προς το τέλος της ζωής του και αρχίζει την πάλη για έναν διαφορετικό κόσμο. Επιθυμείτε να περάσετε μέσα από την παράσταση σας κάποιο μήνυμα;
Το έργο αυτό ανέβηκε για έναν και μοναδικό λόγο: για να διαδώσει και να κηρύξει στους ανθρώπους ότι με την συνεχή και μόνο ανάπτυξη της τεχνολογίας ο άνθρωπος δεν πρόκειται να βρει ούτε απαντήσεις ούτε την ευτυχία του. Ο Ντοστογιέφσκι προτείνει προαιώνιες αλήθειες που όμως δεν έχουν γίνει βίωμα ποτέ, όπως η αγάπη προς τον πλησίον μας και η ανακάλυψη του αληθινού εαυτού μας. Αυτό είναι το μήνυμα που θέλει να περάσει η παράσταση ότι πρέπει συνεχώς να αγρυπνούμε και να ενδιαφερόμαστε για τον συνάνθρωπό μας ακόμα κι όταν δεν το αξίζει, πράγμα που συμβαίνει τις περισσότερες φορές. Κι αυτό είναι Μεγαλοσύνη.
—Πως λειτουργεί η σκηνοθετική οπτική της Commedia dell' Arte που διατρέχει την παράσταση;
Δημιουργεί ένα αδιάλειπτο ενδιαφέρον στους θεατές κι έτσι ενώ επί σκηνής παίζει μόνο ένας άνθρωπος το ενδιαφέρον ούτε μια στιγμή δεν εκπίπτει.
—Πως αντιδρά το κοινό μετά το τέλος της παράστασης; Έχετε ακούσει κάποιο σχόλιο που σας ξάφνιασε, που δεν το περιμένατε;
Τις περισσότερες φορές το κοινό δε φεύγει εύκολα μετά το τέλος της παράστασης. Θέλει να μείνει να μιλήσει να αφουγκραστεί. Το πιο εκπληκτικό συνέβη σε μια παράσταση ενός Σαββάτου που ενώ είχαν φύγει οι θεατές, μετά από λίγο ξαναγύρισαν μερικοί χτύπησαν την πόρτα του θεάτρου και μας παρακάλεσαν αν γίνεται να μείνουν λίγο ακόμα και να μιλήσουν μαζί μας.
—Ποια τα μελλοντικά σχέδια του Θεάτρου Μορφές Έκφρασης;
Εκτός από το να συνεχίσω το έργο "Το όνειρο ενός γελοίου", για να περάσω το μήνυμά του όσο μπορώ σε περισσότερους θεατές, συνεχίζουμε να παράγουμε παιδικό θέατρο, να προσφέρουμε εκπαίδευση τόσο θεατρική όσο και μουσική και κίνηση καθώς και γνώσεις που θα βοηθήσουν τους συμμετέχοντες να βρουν τον εαυτό τους. Ταυτόχρονα ετοιμάζουμε -κατόπιν λεπτομερούς εκπαίδευσης- την "Ηλέκτρα" του Σοφοκλή με νέους καλλιτέχνες.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
"Το όνειρο ενός γελοίου" του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, σε σκηνοθεσία Άννας Σεβαστής Τζίμα.
Μετάφραση: Ομάδα Μορφές Έκφρασης
Διασκευή κειμένου: Θωμάς Κινδύνης
Μουσική: Κωνσταντίνος Ευαγγελίδης
Σκηνικά: Κωνσταντίνα Μαρδίκη
Φωτισμοί-video προβολές: Παναγιώτης Λαμπής
Φωτογραφίες: Μυρτώ Αποστολίδου
Μακιγιάζ: Διονυσία Κωνσταντίνου
Ερμηνεύει ο Θωμάς Κινδύνης.
Κάθε Σάββατο στις 21:30 και Κυριακή στις 19:30
Εισιτήρια: 12€ (κανονικό), 10€ (ομαδικά 6 άτομα και άνω), 7€ (ανέργων)
Διάρκεια παράστασης: 70 λεπτά.
0 comments: