Από το Blogger.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΧΩΣ: "Υπόγειο" (Αυλαία, 23-26/9), "Προσωπική συμφωνία" (Κολοσσαίον, 25/9-6/10), "Ρένα" (Αριστοτέλειον, 27/9-6/10), "Οθέλλος" (Αμαλία, 2-13/10), "Οι 12 ένορκοι" (Αθήναιον, 4-5/10)

Η ηθική επιλογή της Αντιγόνης

Leave a Comment
Στην "Αντιγόνη" του Σοφοκλή, η κεντρική αντιπαράθεση στον Κρέοντα και στην Αντιγόνη είναι ισχυρή. Έχοντας δώσει τη διαταγή του, ο Κρέων νιώθει ότι πρέπει να την υποστηρίξει με οποιοδήποτε κόστος. Η Αντιγόνη καταβάλλει μικρή προσπάθεια να αντιμετωπίσει το παραπάνω επιχείρημά του, καθώς στην περίπτωσή της βασίζεται σε έναν νόμο που υπερέχει όλων των νόμων που έχει φτιάξει ο άνθρωπος. Η σύγκρουση φαίνεται εκ πρώτης όψεως ισορροπημένη,  ένα αληθινό παράδειγμα της σοφόκλειας συμμετρίας, αν και όσο περισσότερο τη μελετά κανείς, τόσο λιγότερο υποστηρίζει αυτή την άποψη.

Ο Αίμωνας αντιτίθεται στην απαγόρευση που έχει θέσει πατέρας του, η Ισμήνη επιχειρηματολογεί ενάντια στην Αντιγόνη, και ο Τειρεσίας με τις προβλέψεις του πείθει τον Κρέοντα να αλλάξει γνώμη. Έτσι η Ισμήνη εκφράζει κάτι περισσότερο από μια απλή αντίθεση στο κουράγιο της Αντιγόνης, αν και εξυπηρετεί τους ίδιους σκοπούς με τη Χρυσόθεμη στην "Ηλέκτρα", δηλαδή προσφέρει την αντίθετη άποψη ξεκινώντας από την ίδια βάση.
[...] Η Αντιγόνη είναι υπεύθυνη για τη μοίρα της και με αυτόν τον τρόπο αψηφά τη γνώμη των άλλων. Η επιμονή της, όποιο κι αν είναι το κόστος, θα βρίσκει πάντοτε το ανάλογό της σε έναν κόσμο στον οποίο η ηθική επιλογή συνεπάγεται την αντιμετώπιση τρομακτικών διλημμάτων.

J. Michael Walton, Το αρχαίο ελληνικό θέατρο επί σκηνής, μετ. Κατερίνα Αρβανίτη, Βίκυ Μαντέλη, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2006, σ. 126, 127.

Τώρα στη θεατρική σκηνή
"Αντιγόνη" του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Παύλου Δανελάτου.

Η αντίθεση στην εξουσία, θέτοντας υπεράνω πάντων το υψηλό φρόνημα, τη θεϊκή ευσέβεια, την αδελφική αγάπη. Η πλάνη της εξουσίας. Η ανθρώπινη επιλογή της υποταγής. Η σοφία που δεν γίνεται πιστευτή. Η αρσενική εξουσία έναντι της γυναικείας αντοχής. Και η αγάπη που πεθαίνει.
Η παράσταση "συνομιλεί" με το έργο "αιρετικά", με τη συνδρομή αποσπασμάτων από τα κείμενα του Αισχύλου από τους "Επτά επί Θήβας" , της "Ισμήνης" του Γιάννη Ρίτσου και της "Αντιγόνης" του Ζαν Ανούιγ.

Μετάφραση–διασκευή: Ελένη Μερκενίδου
Μουσική: Κώστας Βοζίκης
Κινησιολογία: Μελπομένη Βασιλικού
Δραματολογία: Δήμητρα Μήττα
Σκηνικά-κοστούμια: Απόστολος Αποστολίδης
Μακιγιάζ: Μαντώ Καμάρα
Βοηθοί σκηνοθέτη: Βαλάντης Γαργάνης, Παναγιώτα Λιάμπου
Υπεύθυνοι παραγωγής και επικοινωνίας: Ζαχαρίας Σπανός, Ιωάννα Σιδηροπούλου, Κυριακή Τριανταφυλλίδου

Παίζουν: Φούλης Μπουντούρογλου, Γιάννης Βαρβαρέσος, Χριστίνα Γυφτάκη, Δημήτρης Δάγκαλης, Νίκος Κουνέλης, Ορέστης Κωνσταντινίδης, Λιλιάνα Νίγκρο, Θοδωρής Πολυζώνης, Ιωάννα Ρέτσα.

Μια παραγωγή της ομάδας "Omerta Theatre".

Γιορτές Ανοιχτού Θεάτρου 2014
Θέατρο Κήπου (Νικολάου Γερμανού, Θεσσαλονίκη, τηλ. 2310 256775)
Πέμπτη 24 και Παρασκευή 25 Ιουλίου, στις 21:15
Εισιτήρια: 12, 10 (μειωμένο), 10 (προπώληση)



Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα

0 comments: