Μια επιλογή από τις θεατρικες προτάσεις του μήνα.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Τριπλή παρουσία Αριστοφάνη τον Ιούλιο στη Θεσσαλονίκη. Η αρχή γίνεται με τις "Θεσμοφοριάζουσες", που παρουσιάζει ο Θεατρικός Οργανισμός Ακροπόλ, σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη. Στις "Θεσμοφοριάζουσες" όλα είναι... γυναίκα. Άντρες μιλούν για τις γυναίκες, γυναίκες μιλούν για τις γυναίκες, άντρες μιμούνται τις γυναίκες, άντρες ντύνονται γυναίκες, άντρες εναντιώνονται στο γυναικείο κόσμο, γυναίκες ελπίζουν σ’ έναν κόσμο γυναικείο. (Θέατρο Δάσους, 2 και 3 Ιουλίου).
Ακολουθούν στον ίδιο χώρο, στις 23 και 24 του μήνα, οι "Βάτραχοι" του Εθνικού Θεάτρου. Ο Διόνυσος, ο θεός του θεάτρου, ορίζεται κριτής της μάχης Αισχύλου-Ευριπίδη, για το ποιος θα καταλάβει τον θρόνο της τραγωδίας στον Άδη. Ο Διόνυσος και ο δούλος του ο Ξανθίας θα ταξιδέψουν στον Άδη και θα μπλεχτούν σε ένα γαϊτανάκι κακοτοπιών και κωμικών παρεξηγήσεων. Σκηνοθετεί ο Γιάννης Κακλέας.
Τη φετινή καλοκαιρινή "αριστοφανική τριλογία" κλείνει η "Λυσιστράτη" που θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Κήπου, στις 27 και 28 Ιουλίου, στο πλαίσιο των Γιορτών Ανοιχτού Θεάτρου. Οι γυναίκες αναλαμβάνουν δράση στην εμβληματική αντιπολεμική κωμωδία του Αριστοφάνη και η Μαρία Καβογιάννη αναμετριέται για πρώτη φορά με τον ρόλο της Λυσιστράτης. Σκηνοθετεί ο Τσέζαρις Γκραουζίνις.
Ο Αιμίλιος Χειλάκης και ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης είχαν συνεργαστεί το 2012, στον ιδιαίτερα επιτυχημένο "Οιδίποδα" που σκηνοθετησε ο Γκραουζίνις. Τώρα συναντώνται εκ νέου και συμπράττουν με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό, στον "Φιλοκτήτη" του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Κώστα Φιλίππογλου. Ο πολυμήχανος Οδυσσέας καταστρώνει ένα δόλιο σχέδιο για να αποσπάσει το —απαραίτητο για την άλωση της Τροίας— τόξο του Φιλοκτήτη. Εκτελεστικό όργανο για την εκτέλεση του σχεδίου είναι ο Νεοπτόλεμος, ο γιος του Αχιλλέα. (Θέατρο Δάσους, 4 Ιουλίου)
Ο μονόλογος "Ουρανός κατακόκκινος" της Λούλας Αναγνωστάκη, παρουσιάζεται σε έναν ιδιαίτερα φορτισμένο χώρο, τις πρώην φυλακές Επταπυργίου. Η Σοφία Αποστόλου, αλκοολική πρώην καθηγήτρια γαλλικών και μητέρα φυλακισμένου, ατενίζει από την ταράτσα της τον ουρανό, την ώρα που ο ήλιος δύει κατακόκκινος. Λούζει με το φως του τους τοίχους του πίσω μέρους της φυλακής, όπους κρατείται ο γιος της. Η παράσταση παρουσιάζεται στα πλαίσια των Γιορτών Ανοιχτού Θεάτρου, στον χώρο που κρατήθηκε ο ποιητής Μανόλης Αναγνωστάκης για τη συμμετοχή του στην οργάνωση της ΕΠΟΝ. Ερμηνεύει η Ρένη Πιττακή και σκηνοθετεί ο Λεωνίδας Προυσαλίδης. (5-7 Ιουλίου)
Η μεγάλη καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος έρχεται στις 16 Ιουλίου στο Θέατρο Δάσους. Πρόκειται για τους "Πέρσες" του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη.
Το αντιπολεμικό έργο του Αισχύλου είναι η πρώτη από τις σωζόμενες τραγωδίες που αντλεί τη θεματολογία της από ιστορικά γεγονότα, καθώς πραγματεύεται την οδύνη των Περσών όταν πληροφορούνται για τη συντριπτική ήττα τους στη Σαλαμίνα. Ενώ πρόκειται για έναν έμμεσο ύμνο του ελληνικού πνεύματος που συνέτριψε τους Ασιάτες, το θέμα είναι ιδωμένο με μοναδικό τρόπο από την πλευρά των ηττημένων. Σε ολόκληρη την τραγωδία δεν ακούγεται ούτε ένα ελληνικό όνομα. (Θέατρο Δάσους, 16-19 Ιουλίου)
Το Θέατρο του Νέου Κόσμου περιοδεύει φέτος το καλοκαίρι με μια παράσταση για παιδιά και μεγάλους. Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος προτείνει το έργο "Η Κοιμωμένη ξύπνησε" των Ξένιας Καλογεροπούλου και Θωμά Μοσχόπουλου. Η πριγκίπισσα κοιμάται για πολλά-πολλά χρόνια μέχρι που την ξυπνά το πριγκιπόπουλο μ’ ένα φιλί. Τι θα γινόταν όμως αν η πριγκίπισσα του παραμυθιού ξυπνούσε στην εποχή μας; Ποιος θα της έδινε τώρα το φιλί και πώς θα επιβίωνε στον κόσμο του σήμερα; (Θέατρο Κήπου, 16-18 Ιουλίου)
Η θεατρική ομάδα "Εν δυνάμει" παρουσιάζει για άλλη μια φορά τον πολυσυζητημένο "Άνθρωπο ανεμιστήρα" Όλα τα στιγμιότυπα που διαρθρώνουν την αφήγηση στην παράσταση, είναι εμπνευσμένα από τις αληθινές ιστορίες των ανθρώπων που τις αναπαριστούν. Η καθημερινότητα παρουσιάζεται μέσα από τραγούδια, ποιήματα και εικόνες που γίνονται η γέφυρα να ειπωθεί το ανείπωτο. Η θεατρική φόρμα αναμειγνύεται με στοιχεία ντοκιμαντέρ και οι ήρωες συστήνονται με το πραγματικό τους όνομα, προσπαθώντας να απαντήσουν στο κρίσιμο ερώτημα "ποιoς αλήθεια είμαι;" (Θέατρο Κήπου, 21 και 22 Ιουλίου)
Τον Ιούλιο επισκέπτεται την πόλη και η δεύτερη καλοκαιρινή παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου. Η Λυδία Κονιόρδου σκηνοθετεί τον "Ιππόλυτο" του Ευριπίδη. Πιστός οπαδός της Άρτεμης, ο Ιππόλυτος απαξιώνει τις χαρές του έρωτα και αρνείται να αποδώσει τιμές στη Αφροδίτη. Για να τον τιμωρήσει, η θεά του έρωτα πλέκει το δίκτυ της καταστροφής του εμπνέοντας στη μητριά του, Φαίδρα, σφοδρό έρωτα για τον πρόγονό της. (Θέατρο Δάσους, 30 και 31 Ιουλίου)
ΑΘΗΝΑ
Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου, η Μαρία Φιλίνη και η Κατερίνα Μαυρογεώργη συν-σκηνοθετούν και παίζουν μαζί με τη Δανάη Επιθυμιάδη και τον Σεραφείμ Ράδη σε μια παράσταση βασισμένη σε υλικό που συνέλεξαν και επεξεργάστηκαν όλοι μαζί. Λειτουργώντας ως ηθοποιοί-ερευνητές, πλησιάζουν μορφές ηρώων, επιφανών και αφανών, ελλήνων και ξένων, που με τη δράση τους ανά τους αιώνες ρίχνουν φως στα κίνητρα και τις συνέπειες της αυτοθυσίας – αυτής της ακραίας και άρα αμφιλεγόμενης στάσης ζωής. Η "Ιστορία της αυτοθυσίας" παρουσιάζεται στο Skrow Theatre στο Παγκράτι, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών 2014, έως 9 Ιουλίου.
Η ομάδα "The Healers" παρουσιάζει το έργο "Όσα Παίρνει ο Άνεμος - Α ́ μέρος" της Μάργκαρετ Μίτσελ, σε διασκευή και σκηνοθεσία Γρηγόρη Χατζάκη. Το μυθιστόρημα της Μάργκαρετ Μίτσελ, γνωστό και από τη θρυλική κινηματογραφική μεταφορά του, παρουσιάζεται στο θέατρο, σε μία ιδιαίτερη, υπερρεαλιστική ανάγνωση, που χωρίς να στέκεται στην αναπαράσταση της τοιχογραφίας της εποχής, εμβαθύνει στους εσωτερικούς δεσμούς των ηρώων και στο πώς αυτοί κλυδωνίζονται από τα υπόγεια ρεύματα του έρωτα και του πολέμου. (Θέατρο Επί Κολωνώ, έως 13 Ιουλίου)
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Τριπλή παρουσία Αριστοφάνη τον Ιούλιο στη Θεσσαλονίκη. Η αρχή γίνεται με τις "Θεσμοφοριάζουσες", που παρουσιάζει ο Θεατρικός Οργανισμός Ακροπόλ, σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη. Στις "Θεσμοφοριάζουσες" όλα είναι... γυναίκα. Άντρες μιλούν για τις γυναίκες, γυναίκες μιλούν για τις γυναίκες, άντρες μιμούνται τις γυναίκες, άντρες ντύνονται γυναίκες, άντρες εναντιώνονται στο γυναικείο κόσμο, γυναίκες ελπίζουν σ’ έναν κόσμο γυναικείο. (Θέατρο Δάσους, 2 και 3 Ιουλίου).
Ακολουθούν στον ίδιο χώρο, στις 23 και 24 του μήνα, οι "Βάτραχοι" του Εθνικού Θεάτρου. Ο Διόνυσος, ο θεός του θεάτρου, ορίζεται κριτής της μάχης Αισχύλου-Ευριπίδη, για το ποιος θα καταλάβει τον θρόνο της τραγωδίας στον Άδη. Ο Διόνυσος και ο δούλος του ο Ξανθίας θα ταξιδέψουν στον Άδη και θα μπλεχτούν σε ένα γαϊτανάκι κακοτοπιών και κωμικών παρεξηγήσεων. Σκηνοθετεί ο Γιάννης Κακλέας.
Τη φετινή καλοκαιρινή "αριστοφανική τριλογία" κλείνει η "Λυσιστράτη" που θα παρουσιαστεί στο Θέατρο Κήπου, στις 27 και 28 Ιουλίου, στο πλαίσιο των Γιορτών Ανοιχτού Θεάτρου. Οι γυναίκες αναλαμβάνουν δράση στην εμβληματική αντιπολεμική κωμωδία του Αριστοφάνη και η Μαρία Καβογιάννη αναμετριέται για πρώτη φορά με τον ρόλο της Λυσιστράτης. Σκηνοθετεί ο Τσέζαρις Γκραουζίνις.
Ο Αιμίλιος Χειλάκης και ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης είχαν συνεργαστεί το 2012, στον ιδιαίτερα επιτυχημένο "Οιδίποδα" που σκηνοθετησε ο Γκραουζίνις. Τώρα συναντώνται εκ νέου και συμπράττουν με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό, στον "Φιλοκτήτη" του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Κώστα Φιλίππογλου. Ο πολυμήχανος Οδυσσέας καταστρώνει ένα δόλιο σχέδιο για να αποσπάσει το —απαραίτητο για την άλωση της Τροίας— τόξο του Φιλοκτήτη. Εκτελεστικό όργανο για την εκτέλεση του σχεδίου είναι ο Νεοπτόλεμος, ο γιος του Αχιλλέα. (Θέατρο Δάσους, 4 Ιουλίου)
Ο μονόλογος "Ουρανός κατακόκκινος" της Λούλας Αναγνωστάκη, παρουσιάζεται σε έναν ιδιαίτερα φορτισμένο χώρο, τις πρώην φυλακές Επταπυργίου. Η Σοφία Αποστόλου, αλκοολική πρώην καθηγήτρια γαλλικών και μητέρα φυλακισμένου, ατενίζει από την ταράτσα της τον ουρανό, την ώρα που ο ήλιος δύει κατακόκκινος. Λούζει με το φως του τους τοίχους του πίσω μέρους της φυλακής, όπους κρατείται ο γιος της. Η παράσταση παρουσιάζεται στα πλαίσια των Γιορτών Ανοιχτού Θεάτρου, στον χώρο που κρατήθηκε ο ποιητής Μανόλης Αναγνωστάκης για τη συμμετοχή του στην οργάνωση της ΕΠΟΝ. Ερμηνεύει η Ρένη Πιττακή και σκηνοθετεί ο Λεωνίδας Προυσαλίδης. (5-7 Ιουλίου)
Η μεγάλη καλοκαιρινή παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος έρχεται στις 16 Ιουλίου στο Θέατρο Δάσους. Πρόκειται για τους "Πέρσες" του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη.
Το αντιπολεμικό έργο του Αισχύλου είναι η πρώτη από τις σωζόμενες τραγωδίες που αντλεί τη θεματολογία της από ιστορικά γεγονότα, καθώς πραγματεύεται την οδύνη των Περσών όταν πληροφορούνται για τη συντριπτική ήττα τους στη Σαλαμίνα. Ενώ πρόκειται για έναν έμμεσο ύμνο του ελληνικού πνεύματος που συνέτριψε τους Ασιάτες, το θέμα είναι ιδωμένο με μοναδικό τρόπο από την πλευρά των ηττημένων. Σε ολόκληρη την τραγωδία δεν ακούγεται ούτε ένα ελληνικό όνομα. (Θέατρο Δάσους, 16-19 Ιουλίου)
Το Θέατρο του Νέου Κόσμου περιοδεύει φέτος το καλοκαίρι με μια παράσταση για παιδιά και μεγάλους. Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος προτείνει το έργο "Η Κοιμωμένη ξύπνησε" των Ξένιας Καλογεροπούλου και Θωμά Μοσχόπουλου. Η πριγκίπισσα κοιμάται για πολλά-πολλά χρόνια μέχρι που την ξυπνά το πριγκιπόπουλο μ’ ένα φιλί. Τι θα γινόταν όμως αν η πριγκίπισσα του παραμυθιού ξυπνούσε στην εποχή μας; Ποιος θα της έδινε τώρα το φιλί και πώς θα επιβίωνε στον κόσμο του σήμερα; (Θέατρο Κήπου, 16-18 Ιουλίου)
Η θεατρική ομάδα "Εν δυνάμει" παρουσιάζει για άλλη μια φορά τον πολυσυζητημένο "Άνθρωπο ανεμιστήρα" Όλα τα στιγμιότυπα που διαρθρώνουν την αφήγηση στην παράσταση, είναι εμπνευσμένα από τις αληθινές ιστορίες των ανθρώπων που τις αναπαριστούν. Η καθημερινότητα παρουσιάζεται μέσα από τραγούδια, ποιήματα και εικόνες που γίνονται η γέφυρα να ειπωθεί το ανείπωτο. Η θεατρική φόρμα αναμειγνύεται με στοιχεία ντοκιμαντέρ και οι ήρωες συστήνονται με το πραγματικό τους όνομα, προσπαθώντας να απαντήσουν στο κρίσιμο ερώτημα "ποιoς αλήθεια είμαι;" (Θέατρο Κήπου, 21 και 22 Ιουλίου)
Τον Ιούλιο επισκέπτεται την πόλη και η δεύτερη καλοκαιρινή παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου. Η Λυδία Κονιόρδου σκηνοθετεί τον "Ιππόλυτο" του Ευριπίδη. Πιστός οπαδός της Άρτεμης, ο Ιππόλυτος απαξιώνει τις χαρές του έρωτα και αρνείται να αποδώσει τιμές στη Αφροδίτη. Για να τον τιμωρήσει, η θεά του έρωτα πλέκει το δίκτυ της καταστροφής του εμπνέοντας στη μητριά του, Φαίδρα, σφοδρό έρωτα για τον πρόγονό της. (Θέατρο Δάσους, 30 και 31 Ιουλίου)
ΑΘΗΝΑ
Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου, η Μαρία Φιλίνη και η Κατερίνα Μαυρογεώργη συν-σκηνοθετούν και παίζουν μαζί με τη Δανάη Επιθυμιάδη και τον Σεραφείμ Ράδη σε μια παράσταση βασισμένη σε υλικό που συνέλεξαν και επεξεργάστηκαν όλοι μαζί. Λειτουργώντας ως ηθοποιοί-ερευνητές, πλησιάζουν μορφές ηρώων, επιφανών και αφανών, ελλήνων και ξένων, που με τη δράση τους ανά τους αιώνες ρίχνουν φως στα κίνητρα και τις συνέπειες της αυτοθυσίας – αυτής της ακραίας και άρα αμφιλεγόμενης στάσης ζωής. Η "Ιστορία της αυτοθυσίας" παρουσιάζεται στο Skrow Theatre στο Παγκράτι, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών 2014, έως 9 Ιουλίου.
Η ομάδα "The Healers" παρουσιάζει το έργο "Όσα Παίρνει ο Άνεμος - Α ́ μέρος" της Μάργκαρετ Μίτσελ, σε διασκευή και σκηνοθεσία Γρηγόρη Χατζάκη. Το μυθιστόρημα της Μάργκαρετ Μίτσελ, γνωστό και από τη θρυλική κινηματογραφική μεταφορά του, παρουσιάζεται στο θέατρο, σε μία ιδιαίτερη, υπερρεαλιστική ανάγνωση, που χωρίς να στέκεται στην αναπαράσταση της τοιχογραφίας της εποχής, εμβαθύνει στους εσωτερικούς δεσμούς των ηρώων και στο πώς αυτοί κλυδωνίζονται από τα υπόγεια ρεύματα του έρωτα και του πολέμου. (Θέατρο Επί Κολωνώ, έως 13 Ιουλίου)
0 comments: