Από το Blogger.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΧΩΣ: "Υπόγειο" (Αυλαία, 23-26/9), "Προσωπική συμφωνία" (Κολοσσαίον, 25/9-6/10), "Ρένα" (Αριστοτέλειον, 27/9-6/10), "Οθέλλος" (Αμαλία, 2-13/10), "Οι 12 ένορκοι" (Αθήναιον, 4-5/10)

Συνέντευξη: Η ομάδα Παπαλάνγκι για την παράσταση Πρώτη Ώρα

Leave a Comment
Εφηβικό θέατρο μέσα στη σχολική τάξη από την Ομάδα Παπαλάνγκι
(22-10-2016)


..."το bullying δεν είναι μόδα, δεν είναι άπλα το φετινό sos θέμα στις πανελλήνιες"

Συνομιλία της Oμάδας Παπαλάνγκι με την Αδαμαντία Ξηρίδου.


Η θεατρική ομάδα Παπαλάνγκι παρουσιάζει το έργο του Jörg Menke-Peitzmeyer "Πρώτη ώρα".
Πρόκειται για μια παράσταση εκπαιδευτικού χαρακτήρα, που ταξιδεύει εύκολα και μπορεί να παρουσιαστεί σε χώρο του σχολείου και που απευθύνεται σε εφήβους 12 έως 18 ετών. 

Ένας καινούργιος μαθητής φτάνει στο σχολείο και προτείνει στους συμμαθητές του κάτι ασυνήθιστο: μπορούν να κάνουν μαζί του ό,τι θέλουν, αλλά μόνο για τα 5 πρώτα λεπτά της πρώτης ώρας. Την υπόλοιπη ώρα θα τον αφήσουν στην ησυχία του, ώστε να παρακολουθήσει το μάθημα.

─Στην Ελλάδα για το "εφηβικό θέατρο" γίνεται λόγος τα τελευταία χρόνια. Έχει κάποια χαρακτηριστικά που το διαφοροποιούν από τα υπόλοιπα είδη;

Είναι αλήθεια ότι στην Ελλάδα το εφηβικό θέατρο έχει αρχίσει και κερδίζει έδαφος. Όλο και περισσότεροι σκηνοθέτες και ομάδες καταπιάνονται με το είδος και δημιουργούν παραστάσεις για εφήβους που δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τις παραστάσεις για ενήλικες. Και πράγματι ήταν καιρός να προσφέρουμε στους έφηβους ένα θέατρο που τους αφορά και να συνειδητοποιήσουμε ότι δεν μπορούμε να τους αντιμετωπίζουμε σαν να είναι παιδιά. Εφηβικό δεν είναι το θέατρο που μόνο απευθύνεται στους εφήβους αλλά το θέατρο που ανεβάζει στη σκηνή τις ιστορίες των εφήβων. Ένα θέατρο που έχουν την δυνατότητα να ακούσουν ιστορίες δικές τους, να γίνουν αυτοί και ο κόσμος τους πρωταγωνιστές και έτσι να νιώσουν ότι τους δίνουν σημασία.

─Στη δική σας δουλειά, το κοινό των εφήβων αποτελεί τον κύριο αποδέκτη. Τι κινητοποιεί την ομάδα Παπαλάνγκι να στρέφεται κυρίως προς τους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;

Το κοινό των εφήβων αποτελεί ένα από τα πιο ιδιαίτερα, ευαίσθητα και "εύφορα" είδη κοινών - γι' αυτό ακριβώς και ένα από τα ποιο ενδιαφέροντα και δύσκολα ταυτόχρονα. Οι έφηβοι λειτουργούν λίγο και σαν προφήτες. Αποτελούν το μέλλον, στα ματιά τους κρύβεται η εξέλιξη και άρα ίσως και η αλλαγή της ιστορίας. Και αυτό το "ίσως" δεν είναι καθόλου μικρό πράγμα. Η ομάδα Παπαλάνγκι έχει ως βασικό στόχο την εκπαιδευτική διαδικασία μέσα από ένα άρτιο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα. Γι αυτό και αποτελείται από επιμορφωτές του θεάτρου και καλλιτέχνες. Πρόκειται ουσιαστικά για μια πρόσκληση, μέσα από τις παραστάσεις μας, στους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να γνωρίσουν την τέχνη του θεάτρου και να προβληματιστούν μέσω αυτής. Καθώς ο έφηβος ψάχνει απεγνωσμένα απαντήσεις γύρω του, το θέατρο μπορεί να τον βοηθήσει να βρει κάποιες από αυτές, να του γεννήσει άλλες τόσες και του ανοίξει ταυτόχρονα τους ορίζοντες.

─Ο μονόλογος "Πρώτη ώρα" έχει παρουσιαστεί από πολλά κρατικά και ιδιωτικά θέατρα στη Γερμανία και στην Αυστρία. Η ομάδα Παπαλάνγκι δουλεύει μέσα στη σχολική τάξη. Η επιλογή αυτή δίνει πλεονεκτήματα στον ηθοποιό ή, ίσως, και κάποια προνόμια στον θεατή /μαθητή;

Η ομάδα Παπαλάνγκι επιλέγει κάθε χρόνο να παρουσιάζει τις εφηβικές παραστάσεις της μέσα στην σχολική τάξη. Φέτος, η επιλογή του συγκεκριμένου μονολόγου έγινε μεταξύ άλλων και επειδή το έργο είναι γραμμένο έτσι από τον συγγραφέα του ώστε να παίζεται μέσα στην σχολική τάξη. Με τον τρόπο αυτό, οι μαθητές έρχονται σε άμεση επαφή με την ουσία του θεάτρου: χωρίς φώτα, χωρίς εντυπωσιακά κοστούμια, επιστρέφουμε στον λόγο, στην αφήγηση μιας ιστορίας. Το θέατρο μέσα στην τάξη απογυμνώνει την θεατρική πράξη από οτιδήποτε ψεύτικο ή παραπλανητικό. Ο ηθοποιός χρησιμοποιώντας μόνο τα βασικά μέσα του, δηλαδή την φωνή του και το σώμα του, έρχεται αντιμέτωπος με την ουσιαστική αποστολή του. Να μεταδώσει. Να επικοινωνήσει. Να συνδιαλλαγεί.

─Το φαινόμενο του bullying έχει απασχολήσει την ομάδα Παπαλάνγκι και σε προηγούμενα έργα της. Οι αντιδράσεις των μαθητών και την εκπαιδευτικών από τις μέχρι τώρα παραστάσεις πώς έχουν επηρεάσει τη φετινή παράσταση;

Η ενασχόληση της ομάδας με το bullying αποτελεί πράγματι την κεντρική προβληματική της ομάδας σχεδόν σε όλες τις παραστάσεις, εφηβικές ή βραδινές. Η φετινή επιλογή του έργου έρχεται να ταρακουνήσει και ίσως να "ενοχλήσει" εκπαιδευτικούς και μαθητές. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει ένας έντονος βομβαρδισμός ενημέρωσης γύρω από τον σχολικό εκφοβισμό που θα τολμούσαμε να πούμε ότι οδήγησε σε μια επικίνδυνη εκλογίκευση του φαινομένου, ενώ την ίδια στιγμή αναρωτιέται κανείς αν η δημόσια συζήτηση έφτασε ποτέ στο σημείο να ξεπεράσει το σχήμα "καλό θύμα–κακός θύτης". Ο μονόλογος "Πρώτη ώρα" ξεφεύγει πέρα από αυτό το σχήμα και μας ζητάει όλους άμεσα να πάρουμε θέση. Το bullying δεν είναι μόδα, δεν είναι άπλα το φετινό sos θέμα στις πανελλήνιες. Είναι μια σκληρή πραγματικότητα και για να αντιμετωπιστεί χρειάζεται αυτογνωσία, ειλικρίνεια, και επαναπροσδιορισμό ενός ολόκληρου συστήματος σκέψης.

*Η παράσταση παρουσιάζεται σε κάθε σχολείο, από αίθουσα σε αίθουσα. Οι ηθοποιοί είναι αυτοί που πηγαίνουν από τάξη σε τάξη, ανάλογα με το σχολικό πρόγραμμα, ενώ τα παιδιά παρακολουθούν την παράσταση καθισμένα στα θρανία τους με την παρουσία του καθηγητή τους. Κάθε παράσταση, μαζί με μια μικρή συζήτηση με τα παιδιά, αντιστοιχεί συνολικά σε μία διδακτική ώρα (45 λεπτά). Η παράσταση συνοδεύεται από ειδικό εκπαιδευτικό υλικό, ώστε οι εκπαιδευτικοί να συνεχίσουν τις δράσεις εντός της τάξης.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

"Πρώτη ώρα" του Jörg Menke-Peitzmeyer, σε σκηνοθεσία Ροδιάς Βόμβολου και Τάσου Αγγελόπουλου.

Μετάφραση: Μαρία Τζίμου
Κίνηση: Ροδιά Βόμβολου
Διεύθυνση παραγωγής: Φαίη Πανουσοπούλου

Παίζει ο Δημήτρης Σπορίδης.




Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα

0 comments: