Από το Blogger.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΧΩΣ: "Γουρούνι στο σακί" (Θέατρο Κήπου, 30,31/8), "Λυσιστράτη" (Θέατρο Δάσους, 31/8, 1,2/9), "Ταξίδι στον Σταυρό του Νότου" (Θέατρο Κήπου, 5,6/9), "Eπτά επί Θήβας" (Βασιλικό Θέατρο, 13-16/9), "Πέτρες στις τσέπες του" (Αριστοτέλειον, 22/9-1/10)

Γλάρος: δικαίωμα στη διαφορετικότητα

Leave a Comment
Ο Άντον Τσέχωφ στον "Γλάρο", δίνει μεγαλύτερη έμφαση στους χαρακτήρες κι όχι στην ανάπτυξη της πλοκής. Στο επίκεντρο βρίσκεται ο έρωτας του αποτυχημένου συγγραφέα Κονσταντίν Τρέπλιεβ για την ανερχόμενη νεαρή ηθοποιό Νίνα. Ο πόνος του Τρέπλιεβ αντανακλάται στους υπόλοιπους χαρακτήρες του έργου και τους οδηγεί σ' έναν διαρκή στροβιλισμό γύρω από τα αδιέξοδα της ζωής τους.
Οι χαρακτήρες του έργου συζητούν για τα προβλήματα της ζωής τους, αλλά δεν κινητοποιούνται προς την οδό της επίλυσης τους. Οι τέσσερις βασικοί χαρακτήρες είναι η ηθοποιός Αρκάντινα, ο γιος της Τρέπλιεβ, η νεαρή ηθοποιός Νίνα και ο διάσημος συγγραφέας Τριγκόριν. Η πρώτη παρουσίαση του έργου στη θεατρική σκηνή, το 1896 στην Αγία Πετρούπολη δεν γνώρισε την ευνοϊκή υποδοχή του κοινού. Οι θεατές της εποχής έμοιαζαν ανέτοιμοι να αποδεχτούν ένα θεατρικό κείμενο που παραβιάζε σχεδόν όλες τις δραματικές συμβάσεις.

Τον Οκτώβρη της ίδιας χρονιάς ο Τσέχωφ έγραφε στον αδελφό του, μετά το πρώτο ανέβασμα του "Γλάρου": "Το έργο ισοπεδώθηκε και η παράσταση κατέβηκε με πλήρη αποτυχία. Υπάρχει ένα αίσθημα αφόρητης ντροπής και αμηχανίας στο θέατρο. Οι ηθοποιοί έπαιξαν με απεχθή ηλιθιότητα. Το ηθικό δίδαγμα από όλο αυτό είναι πως δεν πρέπει κανείς να γράφει για το θέατρο. Είναι μια κωμωδία με τρεις γυναικείους και έξι αντρικούς ρόλους, με τέσσερις πράξεις, ένα τοπίο με λίμνη, πολλή συζήτηση περί λογοτεχνίας, λίγη δράση και πέντε τόνους έρωτα".

Ο "Γλάρος" επέστρεψε στη σκηνή το 1898, στην ιστορική παράσταση που σκηνοθέτησαν ο Κωνσαντίν Στανισλάβσκι και ο Νεμιρόβιτς Ντάντσενκο. Ήταν μια επιτυχημένη στιγμή και παράσταση-σταθμός στην ιστορία του σύγχρονου θεάτρου.

Τώρα στη θεατρική σκηνή
"Ο γλάρος" του Άντον Τσέχωφ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Βούρου.

Στο νέο ανέβασμα του "Γλάρου", από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, η οπτική και η ανάγκη των χαρακτήρων του έργου υπαγορεύονται από το "Δικαίωμα στη Διαφορετικότητα». Μέσα από τον "διαφορετικό" Τρέπλιεφ και τις αποτυχημένες του προσπάθειες να καινοτομήσει, να αποτινάξει τις κατεστημένες φόρμες και να δικαιώσει μια νέα ματιά πάνω στην τέχνη, στήνεται μια παράσταση που υμνεί τη διαφορετικότητα, την κάθε προσπάθεια για αλλαγή, ακόμα και αποτυχημένη.

Ο σκηνοθέτης της παράστασης σημειώνει: "Μέσα από την ατμόσφαιρα που δημιουργεί ο Τσέχωφ στο έργο αντανακλάται όλη η φιλοσοφία του, όλη η πορεία ζωής που διάνυσε, η χαρά της άνοιξης και η συνεχής κατάρρευση των ελπίδων κι όμως, μαζί με όλα αυτά, δεν λείπει η ακλόνητη πίστη του σε ένα καλύτερο μέλλον. Οι ήρωές του, όπως οι γλάροι, δυνατοί αλλά και ευάλωτοι, πετάνε πάνω από τη λίμνη, ως σύμβολα της ελευθερίας και της νίκης του ανθρώπινου πνεύματος πάνω σε όλες τις αντιξοότητες και τις δυσκολίες της ζωής".

Μετάφραση: Ξένια Καλογεροπούλου
Δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Βούρος
Σκηνικά-κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Μουσική επιμέλεια: Νικήτας Νικηφόρου
Φωτισμοί: Στέλιος Τζολόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Δελίνα Βασιλειάδη
Βοηθός σκηνογράφου: Δανάη Πανά
Βοηθός ενδυματολόγου: Ήρις Τσαγκαλίδου
Οργάνωση παραγωγής: Φιλοθέη Ελευθεριάδου.

Παίζουν: Δημήτρης Μορφακίδης, Μαρία Χατζηιωαννίδου, Χρήστος Σιμαρδάνης, Μιχάλης Συριόπουλος, Γιάννης Πανώριος, Κοραλία Καράντη, Άννα Ευθυμίου, Ιφιγένεια Δεληγιαννίδη, Κώστας Σαντάς, Τάσος Πανταζής, Ιορδάνης Αϊβάζογλου/Γιάννης Βούρος (διπλή διανομή), Χρύσανθος Καγιάς, Χριστίνα Ζαχαροπούλου.

Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Εθνικής Αμύνης 2, Θεσσαλονικη, τηλ. 2315 200200)
Κάθε Τετάρτη στις 18:00, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21:00, Κυριακή στις 19:15, από 26 Μαρτίου 2015
Εισιτήρια: 15, 10 (μειωμένο, Τετάρτη και Πέμπτη)



Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα

0 comments: