Στις 22 Ιουλίου 2011, ο Νορβηγός Anders Behring Breivik, πυροδότησε μια βόμβα σε παγιδευμένο αυτοκίνητο έξω από κυβερνητικό κτίριο στο Όσλο, σκοτώνοντας οκτώ ανθρώπους, και συνέχισε την αιματηρή του πορεία στο νησί Ουτόγια, όπου δολοφόνησε ακόμα 69 άτομα, στην πλειοψηφία τους έφηβοι, στη νεανική κατασκήνωση του Εργατικού Κόμματος. Πριν απ’ αυτή του την τρομοκρατική επίθεση, έγραψε και δημοσίευσε στο διαδίκτυο ένα κείμενο με τίτλο "Μανιφέστο 2083–Μια Ευρωπαϊκή Διακήρυξη Ανεξαρτησίας".
Στις πάνω από 1.500 σελίδες του περιέχονται από ρατσιστική προπαγάνδα, φιλοσοφικές θεωρίες και οδηγίες για κατασκευή βομβών, έως προσωπικές του συνεντεύξεις και ημερολόγια.
Η περφόρμανς με τίτλο "Μanifestο 2083", —το έτος στο οποίο ο Breivik πιστεύει πως η ιδεολογία του θα θριαμβεύσει μετά την πολύχρονη σύρραξη μεταξύ Δύσης και Ισλάμ που αναλύει στα γραπτά του— είναι μια δραματουργική σύνθεση και επεξεργασία κειμένων, που επιχειρεί να διαφωτίσει τον ακροδεξιό εξτρεμισμό του καιρού μας.
Με βάση τα κείμενα του Μανιφέστου και έρευνα σε ντοκουμέντα, πρακτικά της δίκης, ψυχιατρικές αναφορές, συνεντεύξεις και οπτικοακουστικό υλικό, το έργο αποκρυπτογραφεί την προβληματική που τίθεται πίσω από αυτές τις επιθέσεις και εξετάζει τους λόγους που μετέτρεψαν έναν επιφανειακά φυσιολογικό νέο άντρα σ’ έναν από τους μεγαλύτερους μαζικούς δολοφόνους της εποχής μας.
Τι έκανε τον Breivik να φορέσει μια στολή αστυνομικού και να επιδοθεί στο να δολοφονήσει όσο το δυνατόν περισσότερους πολιτικά ενεργούς νέους; Πώς βλέπει τον εαυτό του; Ποιες είναι οι απόψεις του για την κοινωνία στην οποία ο ίδιος και εμείς ζούμε; Είναι μέρος ενός νέου κύματος της ριζοσπαστικής δεξιάς ή ένας παρεκκλίνων μοναχικός;
Με αφορμή αυτήν την τρομερή τραγωδία, το «Μanifestο 2083» ανατέμνει το φαινόμενο της ανόδου του εθνικισμού στην Ευρώπη, με μια διαφορετική γλώσσα απ’ αυτήν που συνήθως ακούμε στο δημόσιο διάλογο, διερευνώντας το πολιτικό και κοινωνικό του πλαίσιο.
Τώρα στη θεατρική σκηνή
"Manifesto 2083", σε δραματουργία Christian Lollike και σκηνοθεσία Μαρίλλης Μαστραντώνη.
Η παράσταση συνδυάζει το θέατρο-ντοκουμέντο με τη σωματικότητα και τη δυναμική των βιντεο-εγκαταστάσεων.
Το "Manifesto 2083" έχει βραβευθεί το 2013 με τη μεγαλύτερη τιμητική διάκριση του Δανέζικου Θεάτρου, το Βραβείο Reumert, και παρουσιάζεται για πρώτη φορά εκτός Σκανδιναβίας, μετά τις επιτυχημένες πρεμιέρες του στην Δανία, στο Εθνικό Θέατρο της Στοκχόλμης (Dramaten) και στο Dramatikkens Hus του Όσλο.
Απόδοση: Mαρίλλη Mαστραντώνη
Σκηνικά-κοστούμια: Tέλης Kαρανάνος, Aλεξάνδρα Σιάφκου
Σχεδιασμός ήχου–βίντεο-φωτισμών: Παναγιώτης Λαμπής
Κίνηση: Χριστίνα Kατσίκη-Σαχτούρη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Στάθης Γκρέγκο Ντα Παρής
Διεύθυνση Παραγωγής: Μαρία Μάνθου
Περφόρμερ: Δημήτρης Αλεξανδρής
Στις οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις συμμετέχουν: Μελέτης Γεωργιάδης, Μαρίλλη Μαστραντώνη, Κίμων Ρηγόπουλος, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου.
Μια παραγωγή του Θεάτρου Εντροπία.
Θέατρο Σημείο (Χαρ. Τρικούπη 4, (πίσω από το Πάντειο), Αθήνα, τηλ. 210 9229579)
Δευτέρα και Τρίτη στις 21:30, από 19 Ιανουαρίου έως 31 Μαρτίου 2015
Εισιτήρια: 12, 6 (μειωμένο, ανέργων, ατέλειες)
Στις πάνω από 1.500 σελίδες του περιέχονται από ρατσιστική προπαγάνδα, φιλοσοφικές θεωρίες και οδηγίες για κατασκευή βομβών, έως προσωπικές του συνεντεύξεις και ημερολόγια.
Η περφόρμανς με τίτλο "Μanifestο 2083", —το έτος στο οποίο ο Breivik πιστεύει πως η ιδεολογία του θα θριαμβεύσει μετά την πολύχρονη σύρραξη μεταξύ Δύσης και Ισλάμ που αναλύει στα γραπτά του— είναι μια δραματουργική σύνθεση και επεξεργασία κειμένων, που επιχειρεί να διαφωτίσει τον ακροδεξιό εξτρεμισμό του καιρού μας.
Με βάση τα κείμενα του Μανιφέστου και έρευνα σε ντοκουμέντα, πρακτικά της δίκης, ψυχιατρικές αναφορές, συνεντεύξεις και οπτικοακουστικό υλικό, το έργο αποκρυπτογραφεί την προβληματική που τίθεται πίσω από αυτές τις επιθέσεις και εξετάζει τους λόγους που μετέτρεψαν έναν επιφανειακά φυσιολογικό νέο άντρα σ’ έναν από τους μεγαλύτερους μαζικούς δολοφόνους της εποχής μας.
Τι έκανε τον Breivik να φορέσει μια στολή αστυνομικού και να επιδοθεί στο να δολοφονήσει όσο το δυνατόν περισσότερους πολιτικά ενεργούς νέους; Πώς βλέπει τον εαυτό του; Ποιες είναι οι απόψεις του για την κοινωνία στην οποία ο ίδιος και εμείς ζούμε; Είναι μέρος ενός νέου κύματος της ριζοσπαστικής δεξιάς ή ένας παρεκκλίνων μοναχικός;
Με αφορμή αυτήν την τρομερή τραγωδία, το «Μanifestο 2083» ανατέμνει το φαινόμενο της ανόδου του εθνικισμού στην Ευρώπη, με μια διαφορετική γλώσσα απ’ αυτήν που συνήθως ακούμε στο δημόσιο διάλογο, διερευνώντας το πολιτικό και κοινωνικό του πλαίσιο.
Τώρα στη θεατρική σκηνή
"Manifesto 2083", σε δραματουργία Christian Lollike και σκηνοθεσία Μαρίλλης Μαστραντώνη.
Η παράσταση συνδυάζει το θέατρο-ντοκουμέντο με τη σωματικότητα και τη δυναμική των βιντεο-εγκαταστάσεων.
Το "Manifesto 2083" έχει βραβευθεί το 2013 με τη μεγαλύτερη τιμητική διάκριση του Δανέζικου Θεάτρου, το Βραβείο Reumert, και παρουσιάζεται για πρώτη φορά εκτός Σκανδιναβίας, μετά τις επιτυχημένες πρεμιέρες του στην Δανία, στο Εθνικό Θέατρο της Στοκχόλμης (Dramaten) και στο Dramatikkens Hus του Όσλο.
Απόδοση: Mαρίλλη Mαστραντώνη
Σκηνικά-κοστούμια: Tέλης Kαρανάνος, Aλεξάνδρα Σιάφκου
Σχεδιασμός ήχου–βίντεο-φωτισμών: Παναγιώτης Λαμπής
Κίνηση: Χριστίνα Kατσίκη-Σαχτούρη
Βοηθός Σκηνοθέτη: Στάθης Γκρέγκο Ντα Παρής
Διεύθυνση Παραγωγής: Μαρία Μάνθου
Περφόρμερ: Δημήτρης Αλεξανδρής
Στις οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις συμμετέχουν: Μελέτης Γεωργιάδης, Μαρίλλη Μαστραντώνη, Κίμων Ρηγόπουλος, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου.
Μια παραγωγή του Θεάτρου Εντροπία.
Θέατρο Σημείο (Χαρ. Τρικούπη 4, (πίσω από το Πάντειο), Αθήνα, τηλ. 210 9229579)
Δευτέρα και Τρίτη στις 21:30, από 19 Ιανουαρίου έως 31 Μαρτίου 2015
Εισιτήρια: 12, 6 (μειωμένο, ανέργων, ατέλειες)
0 comments: