Μια επιλογή από τις θεατρικές πρεμιέρες του μήνα.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ο Ιωάννης Παπαζήσης παρουσιάζει σε ταυτόχρονη πρεμιέρα σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, την παράσταση "Αρτώ/Βαν Γκογκ avec un pistolet". Παρίσι, 1947. O Αντονέν Αρτώ εμφανίζεται σε ένα κατάμεστο αμφιθέατρο. Υπερασπίζεται με πάθος μια ιδέα: η αυτοκτονία του Βίνσεντ Βαν Γκογκ είχε τους εκτελεστές της. Αναζητώντας αρχικά μέσα στους πίνακες, τις σημειώσεις και την αλληλογραφία του μεγάλου ζωγράφου τα αίτια της αυτοχειρίας του, υποπτεύεται πως οι πραγματικοί αυτουργοί βρίσκονται ανάμεσα στο ακροατήριό του. Σκηνοθετεί η Ιόλη Ανδρεάδη. (Black Box, 3-10/2)
Το έργο "Δον Ζουάν" του Μολιέρου καταγγέλει μια υποκριτική και θρησκόληπτη κοινωνία. Ο ήρωας του Μολιέρου είναι ένας άνθρωπος που θέλει να αποτινάξει τα κοινωνικά, οικογενειακά και θρησκευτικά δεσμά, να βιώσει την απόλυτη ελευθερία, να δει πώς είναι να υπάρχεις χωρίς να υποτάσσεσαι. Μια τέτοια ελευθερία είναι εφικτή; Και αν ναι, ποιο το τίμημα γι’ αυτόν που τη βιώνει, για τους άλλους που την υφίστανται; Η παράσταση ανεβαίνει στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε σκηνοθεσία Δαμιανού Κωνσταντινίδη. (από 6/2)
H παράσταση "Ποιος τη ζωή μου" είναι ένα μουσικοθεατρικό αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη. Η Ελλάδα "ταξιδεύει" από το 1922 μέχρι τις μέρες μας, μέσα από τη ζωή, τις μουσικές και τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη. Από τη γενέτειρά του Χίο, μέχρι την απογείωση στην παγκόσμια αναγνώριση και καταξίωση, ο Μίκης Θεοδωράκης έζησε μια ζωή μυθική και περιπετειώδη. Προσωπικές μνήμες–αφηγήσεις, μας ταξιδεύουν από τα "πέτρινα χρόνια", στην "άνοιξη της δεκαετίας του ’60" και στη μεταπολίτευση. Σκηνοθετεί ο Θέμης Μουμουλίδης (Μέγαρο Μουσικής, 12-16/2)
Στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών θα παρουσιαστεί από 13 Φεβρουαρίου το έργο του Μπάμπη Τσικληρόπουλου "Ωχ, τα νεφρά μου", σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιουρτσίδη. Το έργο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σαν ένας γλυκύς ύμνος στην ανθρώπινη φιλία και στις διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων. Η διαχρονικότητα του το καθιστά διαρκώς επίκαιρο καθώς, το μόνο όπλο απέναντι στις όποιες επιβουλές κατά της ανθρώπινης αξιοπρέπειας είναι η θωράκιση των ανθρώπινων σχέσεων. Το τίμημα μπορεί καμιά φορά να είναι τα "όνειρα" ή τα "νεφρά";
Η Εταιρεία Θεάτρου Χώρος έρχεται στο Θέατρο Αυλαία με τη νέα της παραγωγή, μια σκηνική εκδοχή του "Ορέστη" του Ευριπίδη, για κλειστό χώρο. Στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Σίμος Κακάλας, χρησιμοποιείται η μετάφραση του Γιάννη Τσαρούχη και τον ρόλο του Ορέστη ερμηνεύει ο Δημήτρης Λάλος. (από 13/2)
Στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος ανεβαίνει για πρώτη φορά το, βραβευμένο με Πούλιτζερ, έργο της Πάολα Βόγκελ "Παράνομη οδήγηση", σε σκηνοθεσία Άσπας Καλλιάνη. Δύο άνθρωποι που νιώθουν πως δεν ανήκουν πουθενά, συναντιούνται ερωτικά μέσα σε μία δυσλειτουργική οικογένεια. Εκείνος 40άρης αλκοολικός, άντρας της θείας της, εκείνη ανήλικη που ψάχνει να καλύψει το κενό του απόντα πατέρα. Ο ένας μπορεί να σώσει "ή" να καταστρέψει τον άλλον. (Θέατρο Ε.Μ.Σ., από 28/2)
ΑΘΗΝΑ
Το Bios φιλοξενεί την παράσταση "Exit", σε σκηνοθεσία Κώστα Φιλίππογλου και Σοφίας Πάσχου, από τις 2 Φεβρουαρίου. Δύο γυναίκες, μητέρες, σύζυγοι, δύο γυναικεία σώματα, εγκλωβισμένα σε ένα αδιέξοδο παρόν. Ακινητοποιημένες σαν να παγιδεύτηκαν στα ερείπια του χρόνου, σαν να έχουν πέσει σε κώμα, όπου τo σώμα αδρανεί, ενώ το μυαλό και το συναίσθημα δουλεύουν ακατάπαυστα. Βρίσκονται αναγκαστικά δίπλα-δίπλα και μοιράζονται τις τραυματικές εμπειρίες τους, άλλοτε με συγκίνηση, άλλοτε με χιούμορ ή αυτοσαρκασμό. Ανίκανες να δουν το μέλλον τους, ανασυνθέτουν τις εικόνες του παρελθόντος, παιδική ηλικία, σεξουαλική ταυτότητα, δέσμευση με το άλλο φύλο, γέννηση των παιδιών τους. Αναβιώνουν τα συναισθήματα του τότε.
Στο "Μάθημα" του Ευγένιου Ιονέσκο παρακολουθούμε την ιστορία ενός καλοκαιρινού προπαρασκευαστικού μαθήματος εισαγωγής σε πανεπιστήμιο. Ένας καθηγητής, μία μαθήτρια που ζητάει τη βοήθειά του. Δύο κόσμοι που δεν καταφέρνουν να συνεννοηθούν, να επικοινωνήσουν μεταξύ τους. Δύο κόσμοι σάπιοι. Η μη κατανόηση θυμώνει τον καθηγητή, τον οδηγεί στην παραφροσύνη και τελικά στον φόνο. Όπως έγινε και με τις υπόλοιπες μαθήτριές του. Όπως γίνεται πάντα. Σκηνοθετεί ο Χρήστος Σαπουντζής. (Αγγέλων Βήμα, από 5/2)
Η Χρύσα Καψούλη παρουσιάζει τον "Ευαγγελισμό της Κασσάνδρας" του Δημήτρη Δημητριάδη: μια spoken word performance βασισμένη σε ένα μονόπρακτο βαθιά ανθρώπινο, που ανατρέπει τον μύθο της Κασσάνδρας, ταξιδεύοντας το πρόσωπό της στο σήμερα. (Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων, από 7/2)
Το Skrow Theater παρουσιάζει από τις 9 Φεβρουαρίου το έργο του Μιχάλη Μαθιουδάκη, "Το απόλυτο μηχάνημα". Πόσοι από εμάς δε νιώθουμε έναν ίλιγγο κάθε φορά που συνειδητοποιούμε πόσο κοντά βρισκόμαστε στην πραγματική ελευθερία; Πόσοι από μας δε ζητάμε μανιωδώς μια απάντηση από τη ζώη μας και δεν την παίρνουμε; Πόσοι από εμάς δεν έχουμε κουραστεί από τη συνεχή ακαταστασία του σπιτιού μας; Πόσοι από εμάς δεν αντιμετωπίζουμε πρόβλημα στο να επικοινωνήσουμε με τους συνανθρώπους μας ακόμα και για τα πιο απλά πράγματα; Μία performance/παρουσίαση ενός μοναδικού υπερ-προϊόντος που θα λύσει όλα τα προβλήματα
Το μοναδικό θεατρικό έργο του Αργύρη Εφταλιώτη, "Ο Βουρκόλακας", ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, από τη Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου, στο Θέατρο Αποθήκη, 120 χρόνια μετά τη συγγραφή του (1894) σε μια σύγχρονη παράσταση που συνομιλεί με την παράδοση με μοναδικό τρόπο. "Ο Βουρκόλακας" είναι ένα εξαιρετικά πρωτοποριακό έργο καθώς γράφτηκε αντιστικτικά στους "Βρυκόλακες" του Ίψεν που είχαν παρασταθεί στην Ελλάδα μόλις ένα χρόνο νωρίτερα και στη "βορειομανία" που είχε επικρατήσει τους θεατρικούς κύκλους. Σκηνοθετεί ο Γιώργος Λύρας και πρωταγωνιστεί η Νένα Μεντή.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Ο Ιωάννης Παπαζήσης παρουσιάζει σε ταυτόχρονη πρεμιέρα σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα, την παράσταση "Αρτώ/Βαν Γκογκ avec un pistolet". Παρίσι, 1947. O Αντονέν Αρτώ εμφανίζεται σε ένα κατάμεστο αμφιθέατρο. Υπερασπίζεται με πάθος μια ιδέα: η αυτοκτονία του Βίνσεντ Βαν Γκογκ είχε τους εκτελεστές της. Αναζητώντας αρχικά μέσα στους πίνακες, τις σημειώσεις και την αλληλογραφία του μεγάλου ζωγράφου τα αίτια της αυτοχειρίας του, υποπτεύεται πως οι πραγματικοί αυτουργοί βρίσκονται ανάμεσα στο ακροατήριό του. Σκηνοθετεί η Ιόλη Ανδρεάδη. (Black Box, 3-10/2)
Το έργο "Δον Ζουάν" του Μολιέρου καταγγέλει μια υποκριτική και θρησκόληπτη κοινωνία. Ο ήρωας του Μολιέρου είναι ένας άνθρωπος που θέλει να αποτινάξει τα κοινωνικά, οικογενειακά και θρησκευτικά δεσμά, να βιώσει την απόλυτη ελευθερία, να δει πώς είναι να υπάρχεις χωρίς να υποτάσσεσαι. Μια τέτοια ελευθερία είναι εφικτή; Και αν ναι, ποιο το τίμημα γι’ αυτόν που τη βιώνει, για τους άλλους που την υφίστανται; Η παράσταση ανεβαίνει στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε σκηνοθεσία Δαμιανού Κωνσταντινίδη. (από 6/2)
H παράσταση "Ποιος τη ζωή μου" είναι ένα μουσικοθεατρικό αφιέρωμα στον Μίκη Θεοδωράκη. Η Ελλάδα "ταξιδεύει" από το 1922 μέχρι τις μέρες μας, μέσα από τη ζωή, τις μουσικές και τα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη. Από τη γενέτειρά του Χίο, μέχρι την απογείωση στην παγκόσμια αναγνώριση και καταξίωση, ο Μίκης Θεοδωράκης έζησε μια ζωή μυθική και περιπετειώδη. Προσωπικές μνήμες–αφηγήσεις, μας ταξιδεύουν από τα "πέτρινα χρόνια", στην "άνοιξη της δεκαετίας του ’60" και στη μεταπολίτευση. Σκηνοθετεί ο Θέμης Μουμουλίδης (Μέγαρο Μουσικής, 12-16/2)
Στο Μικρό Θέατρο της Μονής Λαζαριστών θα παρουσιαστεί από 13 Φεβρουαρίου το έργο του Μπάμπη Τσικληρόπουλου "Ωχ, τα νεφρά μου", σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιουρτσίδη. Το έργο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σαν ένας γλυκύς ύμνος στην ανθρώπινη φιλία και στις διαπροσωπικές σχέσεις των ανθρώπων. Η διαχρονικότητα του το καθιστά διαρκώς επίκαιρο καθώς, το μόνο όπλο απέναντι στις όποιες επιβουλές κατά της ανθρώπινης αξιοπρέπειας είναι η θωράκιση των ανθρώπινων σχέσεων. Το τίμημα μπορεί καμιά φορά να είναι τα "όνειρα" ή τα "νεφρά";
Η Εταιρεία Θεάτρου Χώρος έρχεται στο Θέατρο Αυλαία με τη νέα της παραγωγή, μια σκηνική εκδοχή του "Ορέστη" του Ευριπίδη, για κλειστό χώρο. Στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Σίμος Κακάλας, χρησιμοποιείται η μετάφραση του Γιάννη Τσαρούχη και τον ρόλο του Ορέστη ερμηνεύει ο Δημήτρης Λάλος. (από 13/2)
Στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος ανεβαίνει για πρώτη φορά το, βραβευμένο με Πούλιτζερ, έργο της Πάολα Βόγκελ "Παράνομη οδήγηση", σε σκηνοθεσία Άσπας Καλλιάνη. Δύο άνθρωποι που νιώθουν πως δεν ανήκουν πουθενά, συναντιούνται ερωτικά μέσα σε μία δυσλειτουργική οικογένεια. Εκείνος 40άρης αλκοολικός, άντρας της θείας της, εκείνη ανήλικη που ψάχνει να καλύψει το κενό του απόντα πατέρα. Ο ένας μπορεί να σώσει "ή" να καταστρέψει τον άλλον. (Θέατρο Ε.Μ.Σ., από 28/2)
ΑΘΗΝΑ
Το Bios φιλοξενεί την παράσταση "Exit", σε σκηνοθεσία Κώστα Φιλίππογλου και Σοφίας Πάσχου, από τις 2 Φεβρουαρίου. Δύο γυναίκες, μητέρες, σύζυγοι, δύο γυναικεία σώματα, εγκλωβισμένα σε ένα αδιέξοδο παρόν. Ακινητοποιημένες σαν να παγιδεύτηκαν στα ερείπια του χρόνου, σαν να έχουν πέσει σε κώμα, όπου τo σώμα αδρανεί, ενώ το μυαλό και το συναίσθημα δουλεύουν ακατάπαυστα. Βρίσκονται αναγκαστικά δίπλα-δίπλα και μοιράζονται τις τραυματικές εμπειρίες τους, άλλοτε με συγκίνηση, άλλοτε με χιούμορ ή αυτοσαρκασμό. Ανίκανες να δουν το μέλλον τους, ανασυνθέτουν τις εικόνες του παρελθόντος, παιδική ηλικία, σεξουαλική ταυτότητα, δέσμευση με το άλλο φύλο, γέννηση των παιδιών τους. Αναβιώνουν τα συναισθήματα του τότε.
Στο "Μάθημα" του Ευγένιου Ιονέσκο παρακολουθούμε την ιστορία ενός καλοκαιρινού προπαρασκευαστικού μαθήματος εισαγωγής σε πανεπιστήμιο. Ένας καθηγητής, μία μαθήτρια που ζητάει τη βοήθειά του. Δύο κόσμοι που δεν καταφέρνουν να συνεννοηθούν, να επικοινωνήσουν μεταξύ τους. Δύο κόσμοι σάπιοι. Η μη κατανόηση θυμώνει τον καθηγητή, τον οδηγεί στην παραφροσύνη και τελικά στον φόνο. Όπως έγινε και με τις υπόλοιπες μαθήτριές του. Όπως γίνεται πάντα. Σκηνοθετεί ο Χρήστος Σαπουντζής. (Αγγέλων Βήμα, από 5/2)
Η Χρύσα Καψούλη παρουσιάζει τον "Ευαγγελισμό της Κασσάνδρας" του Δημήτρη Δημητριάδη: μια spoken word performance βασισμένη σε ένα μονόπρακτο βαθιά ανθρώπινο, που ανατρέπει τον μύθο της Κασσάνδρας, ταξιδεύοντας το πρόσωπό της στο σήμερα. (Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων, από 7/2)
Το Skrow Theater παρουσιάζει από τις 9 Φεβρουαρίου το έργο του Μιχάλη Μαθιουδάκη, "Το απόλυτο μηχάνημα". Πόσοι από εμάς δε νιώθουμε έναν ίλιγγο κάθε φορά που συνειδητοποιούμε πόσο κοντά βρισκόμαστε στην πραγματική ελευθερία; Πόσοι από μας δε ζητάμε μανιωδώς μια απάντηση από τη ζώη μας και δεν την παίρνουμε; Πόσοι από εμάς δεν έχουμε κουραστεί από τη συνεχή ακαταστασία του σπιτιού μας; Πόσοι από εμάς δεν αντιμετωπίζουμε πρόβλημα στο να επικοινωνήσουμε με τους συνανθρώπους μας ακόμα και για τα πιο απλά πράγματα; Μία performance/παρουσίαση ενός μοναδικού υπερ-προϊόντος που θα λύσει όλα τα προβλήματα
Το μοναδικό θεατρικό έργο του Αργύρη Εφταλιώτη, "Ο Βουρκόλακας", ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, από τη Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου, στο Θέατρο Αποθήκη, 120 χρόνια μετά τη συγγραφή του (1894) σε μια σύγχρονη παράσταση που συνομιλεί με την παράδοση με μοναδικό τρόπο. "Ο Βουρκόλακας" είναι ένα εξαιρετικά πρωτοποριακό έργο καθώς γράφτηκε αντιστικτικά στους "Βρυκόλακες" του Ίψεν που είχαν παρασταθεί στην Ελλάδα μόλις ένα χρόνο νωρίτερα και στη "βορειομανία" που είχε επικρατήσει τους θεατρικούς κύκλους. Σκηνοθετεί ο Γιώργος Λύρας και πρωταγωνιστεί η Νένα Μεντή.
0 comments: