"Ο χορός του θανάτου" γράφτηκε από τον Αύγουστο Στρίντμπεργκ το 1900. Εχει επηρεάσει άμεσα συγγραφείς όπως ο Ο’Νιλ, ο Άλμπυ, ο Ιονέσκο, ο Πίντερ. Αποτελεί τον προάγγελο για το "θέατρο του παραλόγου" που κυριάρχησε στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Διαπραγματεύεται με χιούμορ και σαρκασμό την αιώνια πάλη των δύο φύλων μέσα από το θεσμό του γάμου. Η αγάπη, το μίσος, το άγχος του θανάτου και η παράνοια, εναλλάσσονται ακατάπαυστα σ’ αυτή τη σχέση.
Ο άνδρας και η γυναίκα, εχθροί και σύμμαχοι ταυτόχρονα στο μυστηριώδες σύμπαν που τους περιβάλλει, είναι καταδικασμένοι να συνυπάρχουν και ανήμποροι να κατανοήσουν αν η ζωή τους αποτελεί εντέλει φάρσα ή τραγωδία.
Παρόλο που η γραφή του Στρίντμπεργκ στον "χορό του θανάτου" παραπέμπει στον νατουραλισμό (όπως στα πρώιμα έργα του), φλερτάρει ταυτόχρονα και με το "θέατρο του παραλόγου". Ο λόγος των χαρακτήρων έχει μια κυκλική ροή και οι συνομιλίες του παρελθόντος επαναλαμβάνονται διαρκώς και ασταμάτητα στο παρόν. Ο ένας επιχειρεί να μετατρέψει τη ζωή του άλλου σε επίγεια κόλαση και το μόνο που θα μπορέσει να τερματίσει αυτό το διαρκές βασανιστήριο είναι ο θάνατος. Στο έργο του Στρίντμπεργκ, ωστόσο, κανένας χαρακτήρας δεν πεθαίνει.
Το έργο απεικονίζει μια πολύ σκοτεινή πλευρά των ανθρώπων και του κόσμου. Παρόλα αυτά δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί τραγωδία. Το υπόγειο χιούμορ που ενυπάρχει έρχεται στην επιφάνεια μέσα από τα αιχμηρά σχόλια και τις μομφές που χρησιμοποιούν οι χαρακτήρες για να πληγώσουν ο ένας τον άλλον. Σύμφωνα με τον Σάμουελ Μπεκετ: "Τίποτα δεν μπορεί να είναι πιο αστείο, από τη δυστυχία".
Τώρα στη θεατρική σκηνή
"Ο χορός του θανάτου" του Αύγουστου Στρίντμπεργκ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καταλειφού και Ελένης Σκότη.
Μετάφραση: Δήμος Κουβίδης
Σκηνικό–κοστούμια: Μικαέλα Λιακατά
Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Φωτογραφίες παράστασης: Νικόλας Κομίνης
Βοηθός σκηνοθέτη: Λάμπρος Γραμματικός
Παίζουν: Δημήτρης Καταλειφός, Φιλαρέτη Κομνηνού, Βασίλης Μπισμπίκης.
Παραγωγή: Αθηναϊκά Θέατρα.
Θέατρο Εμπορικόν, (Σαρρή 11, Ψυρρή, Αθήνα, τηλ. 211 1000365)
Κάθε Τετάρτη και Κυριακή στις 20:00, Πέμπτη και Παρασκευή στις 21:00 και Σάββατο στις 18:00 και 21:00
Εισιτήρια: 20 (Σάββατο, Κυριακή), 17 (Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή), 14 (φοιτητικό, ανέργων), 15 (απογευματινή Σαββάτου)
Ο άνδρας και η γυναίκα, εχθροί και σύμμαχοι ταυτόχρονα στο μυστηριώδες σύμπαν που τους περιβάλλει, είναι καταδικασμένοι να συνυπάρχουν και ανήμποροι να κατανοήσουν αν η ζωή τους αποτελεί εντέλει φάρσα ή τραγωδία.
Παρόλο που η γραφή του Στρίντμπεργκ στον "χορό του θανάτου" παραπέμπει στον νατουραλισμό (όπως στα πρώιμα έργα του), φλερτάρει ταυτόχρονα και με το "θέατρο του παραλόγου". Ο λόγος των χαρακτήρων έχει μια κυκλική ροή και οι συνομιλίες του παρελθόντος επαναλαμβάνονται διαρκώς και ασταμάτητα στο παρόν. Ο ένας επιχειρεί να μετατρέψει τη ζωή του άλλου σε επίγεια κόλαση και το μόνο που θα μπορέσει να τερματίσει αυτό το διαρκές βασανιστήριο είναι ο θάνατος. Στο έργο του Στρίντμπεργκ, ωστόσο, κανένας χαρακτήρας δεν πεθαίνει.
Το έργο απεικονίζει μια πολύ σκοτεινή πλευρά των ανθρώπων και του κόσμου. Παρόλα αυτά δεν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί τραγωδία. Το υπόγειο χιούμορ που ενυπάρχει έρχεται στην επιφάνεια μέσα από τα αιχμηρά σχόλια και τις μομφές που χρησιμοποιούν οι χαρακτήρες για να πληγώσουν ο ένας τον άλλον. Σύμφωνα με τον Σάμουελ Μπεκετ: "Τίποτα δεν μπορεί να είναι πιο αστείο, από τη δυστυχία".
Τώρα στη θεατρική σκηνή
"Ο χορός του θανάτου" του Αύγουστου Στρίντμπεργκ, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καταλειφού και Ελένης Σκότη.
Μετάφραση: Δήμος Κουβίδης
Σκηνικό–κοστούμια: Μικαέλα Λιακατά
Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Φωτογραφίες παράστασης: Νικόλας Κομίνης
Βοηθός σκηνοθέτη: Λάμπρος Γραμματικός
Παίζουν: Δημήτρης Καταλειφός, Φιλαρέτη Κομνηνού, Βασίλης Μπισμπίκης.
Παραγωγή: Αθηναϊκά Θέατρα.
Θέατρο Εμπορικόν, (Σαρρή 11, Ψυρρή, Αθήνα, τηλ. 211 1000365)
Κάθε Τετάρτη και Κυριακή στις 20:00, Πέμπτη και Παρασκευή στις 21:00 και Σάββατο στις 18:00 και 21:00
Εισιτήρια: 20 (Σάββατο, Κυριακή), 17 (Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή), 14 (φοιτητικό, ανέργων), 15 (απογευματινή Σαββάτου)
0 comments: