Από το Blogger.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΧΩΣ: "Γυάλινος κόσμος" (Θέατρο Τ, από 25/12), "Ο πατέρας του Άμλετ" (Αθήναιον, από 25/12)

Θεατρική ανασκόπηση: Θεσσαλονίκη 2015

Leave a Comment
Του Κορνήλιου Ρουσάκη

Ιανουάριος
Το ποδαρικό στη νέα χρονιά έγινε μ' ένα νέο ελληνικό κείμενο, από μια νεοσύστατη ομάδα. Το Θέατρο Εταιρότητα παρουσίασε το έργο του Θωμά Βελισσάρη "Λυσιστράτη, μια δολιοφθορά",
στο γνωστό υπόγειο της οδού Χριστοπούλου, πρώην Θέατρο Ακτίς Αελίου. Τον ίδιο μήνα, η παραγωγή του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος "Αυτοκρατορία. I Have Your Data", σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού, διχάσε το κοινό.

Φεβρουάριος
Η Εταιρεία Θεάτρου Χώρος ήρθε στη Θεσσαλονίκη με τη νέα της παραγωγή, μια σκηνική εκδοχή του "Ορέστη" του Ευριπίδη, για κλειστό χώρο. Στην παράσταση που σκηνοθέτησε ο Σίμος Κακάλας, χρησιμοποιήθηκε η μετάφραση του Γιάννη Τσαρούχη.

Μάρτιος
Το Θέατρο Αθήναιον πέρασε στα χέρια της οικογένειας Γισγάκη —του Θέατρου Αριστοτέλειον— κι εγκαινιάστηκε με τον αμήχανο "Βουβό σερβιτόρο" του Πίντερ, σε σκηνοθεσία Άρη Τρουπάκη, με τον Αλέκο Συσσοβίτη και τον Γιώργο Χρανιώτη. 
Στο Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς, στιγμές "in yer face theatre" με το νέο "χτύπημα" της Πειραματικής Σκηνής της "Τέχνης", με τη "Βασίλισσα της ομορφιάς" του ΜακΝτόνα, σε σκηνοθεσία Χριστίνας Χατζηβασιλείου.
Ο μήνας αυτός σηματοδοτεί και την έναρξη των απεργιακών κινητοποιήσεων των εργαζομένων του Κ.Θ.Β.Ε. Οι σκηνές νεκρώσαν μέχρι το τέλος της σαιζόν και ο πολυαναμενόμενος "Γλάρος", σε σκηνοθεσία Γιάννη Βούρου, έκανε πρεμιέρα και παρουσιάστηκε μόνο για ένα βράδυ!

Απρίλιος
Η καθιερωμένη πασχαλινή επέλαση των νοτίων! Φέτος ξεχώρισαν —για διαφορετικούς λόγους— η performance "Ο σωσίας", σε σκηνοθεσία Έφης Μπίρμπα και ο κωμικοτραγικός μονόλογος "Σταματία, το γένος Αργυροπούλου", σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου.

Μάιος
Στον απόηχο του πασχαλινού "καταιγισμού" συζητήθηκαν τα ιδιαίτερα —με αναφορές στον αμερικάνικο βουβό κινηματογράφο— "Δεκανίκια" της ομάδας Art Vouveau και ο "Θείος Βάνιας", σε σκηνοθεσία Λίλλυς Μελεμέ, κυρίως λόγω του all star θιάσου του (Φέρτης, Βόγλης, Μάινας κ.α.)

Ιούνιος
Αρχή καλοκαιριού... Οι πρόβες των καλοκαιρινών παραγωγών βρίσκονται στο φόρτε τους. Τα προγράμματα των περιοδειών ανακοινώνονται, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Κ.Θ.Β.Ε. Γιάννης Βούρος ανακοινώνει ένα νέο φεστιβάλ με τίτλο "Φεστιβάλ Δάσους" και η αντιδήμαρχος πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης παρουσιάζει το πρόγραμμα των Γιορτών Ανοιχτού Θεάτρου. Όλα είναι έτοιμα για το γνώριμο θεσσαλονικιώτικο θεατρικό καλοκαίρι... Φευ, στις 26 Ιουνίου προκηρύσσεται δημοψήφισμα, στις 29 Ιουνίου κλείνουν οι τράπεζες και... όλα στον αέρα...

Ιούλιος
Τι να γράψει κάποιος γι' αυτόν τον μήνα; Δύο λέξεις μόνο: capital controls. To Φεστιβάλ Δάσους του Κ.Θ.Β.Ε. πετσοκόπηκε, οι Γιορτές Ανοιχτού Θεάτρου στο Θέατρο Κήπου αποδεκατίστηκαν και περιοδείες παραστάσεων ματαιώθηκαν. Οι "Νεφέλες" του Αριστοφάνη, με τον Πέτρο Φιλιππίδη, δεν είδαν ποτέ το φως της σκηνής (ο σκηνοθέτης Βασίλης Παπαβασιλείου αποχώρησε καιρό πριν, λόγω καλλιτεχνικών διαφορών) Ματαιώθηκαν επίσης: η "Ηλέκτρα", σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιμούλη, οι εμπορικοί και σαρωτικοί "Άνδρες έτοιμοι για όλα", το "Κτελ" του Νίκου Μουτσινά. 
Έκοψε κάποιος εισιτήρια αυτό το καλοκαίρι; Οι "Αχαρνής" του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο. Sold out, σχεδόν παντού.

Αύγουστος
Αλλαγή σκυτάλης στο τιμόνι του Κ.Θ.Β.Ε. Ο αναπληρωτής υπουργός πολιτισμού Νίκος Ξυδάκης ζήτησε την παραίτηση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Κ.Θ.Β.Ε. Γιάννη Βούρου και ανακοίνωσε την τοποθέτηση στο τιμόνι του θεάτρου, του Γιάννη Αναστασάκη (με αναπληρώτρια τη Μαρία Τσιμά). Ακολούθησαν όλα όσα έχουν δει τα μάτια μας κι ακούσει τα αυτιά μας σε ανάλογες —και πρόσφατες— περιπτώσεις. Επιστολές εκατέρωθεν με κατηγορίες κακοδιαχείρισης, για πεπραγμένα και μη πεπραγμένα κ.λ.π. (όχι, πανό στην πρόσοψη του θεάτρου της ΕΜΣ, τύπου "Σωτήρη Χατζάκη, σ' ευχαριστούμε" δεν είδαμε αυτή τη φορά κι έτσι διατηρήθηκαν ζωντανά κάποια τελευταία υπολείμματα της αισθητικής μας)

Σεπτέμβριος
Αμήχανος θεατρικός Σεπτέμβρης —ανάμεσα στον καλοκαιρινό τυφώνα των πολιτικών εξελίξεων και στις φθινοπωρινές εθνικές εκλογές. Ξεχώρισαν οι τελευταίες παραστάσεις της αμφιλεγόμενης "Ιφιγένειας στη χώρα των Ταύρων" του Θωμά Μοσχόπουλου και του Κ.Θ.Β.Ε. και η όπερα-έκπληξη "Ωραία Ελένη" του Offenbach, που σηματοδότησε την έναρξη της χειμερινής περιόδου στο Θέατρο Αυλαία. 

Οκτώβριος
Ο θεατρικός Οκτώβριος φέρει παραδοσιακά τη σφραγίδα των Δημητρίων. Ναυαρχίδα του θεσμού φέτος, η 24ωρη performance του Jan Fabre "Mount Olympus-To glorify the Cult of Tragedy". Στα highlights η νέα εκδοχή της βραβευμένης παράστασης "Ορυχείο Ίψεν: ένας εχθρός του λαού" των Χάρη Πεχλιβανίδη και Κορίνας Βασιλειάδου και η "Προδοσία" των βέλγων tgStan.

Νοέμβριος
Ο Νοέμβριος έφερε στο προσκήνιο τις ομάδες της πόλης. Η ομάδα ριSκο και το Αβέρτο Θέατρο επανέλαβαν την περσινή "Παρεξήγηση" του Καμύ, η ομάδα " Θέατρο Δεν" παρουσίασε τη "Φαλακρή τραγουδίστρια" του Ιονέσκο στο Black Box για 5 παραστάσεις που στη συνέχεια έγιναν 17, λόγω μεγάλης ανταπόκρισης του κοινού. Μια παράσταση που συζητήθηκε ήταν και η solo performance του Ανδρέα Κωνσταντίνου "Εργασία Βάκχες".

Δεκέμβριος
Ταραχώδες είναι το φινάλε του έτους στη θεατρική Θεσσαλονίκη. Το προσωπικό του Κ.Θ.Β.Ε. αποφάσισε το κλείσιμο των σκηνών του θεάτρου —σε μέρες που παραδοσιακά είναι οι πιο αποδοτικές ταμειακά— διαμαρτυρόμενο στην αδιαφορία του Υπουργείου Πολιτισμού να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του και να αποπληρώσει δεδουλευμένα τριών μηνών. Σε μια περίοδο που ο πρωθυπουργός επισκέπτεται τη μία αθηναϊκή θεατρική σκηνή μετά την άλλη, το Κ.Θ.Β.Ε. απαξιώνεται κι αντιμετωπίζεται για ακόμη μια φορά ως "φτωχός συγγενής" και οι εργαζόμενοί του ως χομπίστες.
Επιμένοντας καλλιτεχνικά και θεατρικά, ήδη συζητείται στην πόλη η ερμηνεία της Έφης Σταμούλη ως Σωτηρία Μπέλλου, ενώ "εκτός των τειχών" του Κ.Θ.Β.Ε., το Θέατρο Τ στη Φλέμινγκ, γεμίζει ασφυκτικά κάθε βράδυ από κοινό που θέλει να παρακολουθήσει τη νέα προσέγγιση στους ιψενικούς "Βρικόλακες" που σκηνοθέτησε η Γλυκερία Καλαϊτζή.




 
Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα

0 comments: