Από το Blogger.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΧΩΣ: "Γουρούνι στο σακί" (Θέατρο Κήπου, 30,31/8), "Λυσιστράτη" (Θέατρο Δάσους, 31/8, 1,2/9), "Ταξίδι στον Σταυρό του Νότου" (Θέατρο Κήπου, 5,6/9), "Eπτά επί Θήβας" (Βασιλικό Θέατρο, 13-16/9), "Πέτρες στις τσέπες του" (Αριστοτέλειον, 22/9-1/10)

Ένας ποιητικός ύμνος στη γονιμότητα

Leave a Comment
Σ' ένα αγροτικό χωριό της Ισπανίας, η Γέρμα, μια νέα, παντρεμένη γυναίκα, γίνεται στόχος και αντικείμενο κουτσομπολιού επειδή δεν μπορεί να κάνει παιδιά. Απελπισμένη και μελαγχολική, αφού έχει εξαντλήσει όλες τις φυσικές και μεταφυσικές δυνατότητες (ξόρκια, μάγια κλπ.),
φτάνει σε αδιέξοδο και κάνει την επανάσταση της: σκοτώνει τον άντρα της και μαζί του τις αξίες που εκείνος εκπροσωπεί. Αυτό το βίαιο ξέσπασμα της Γέρμας, τυφλό και αυτοκαταστροφικό, εκφράζει τα μηνύματα και τους πόθους της για μια ζωή χωρίς συμβατικές και ψυχοφθόρες σχέσεις. Ο Λόρκα εισβάλλει βαθιά στις δομές ύπαρξης των ηρώων του και ανιχνεύει τις ουσιαστικές ανάγκες τους, καταδεικνύοντας το μαρτύριο της στέρησης και της μη επαφής, που οδηγεί στον θάνατο.
Το έργο του Λόρκα είναι ένας ποιητικός ύμνος στη γονιμότητα, τη μητρότητα και την κοινωνική καταπίεση της γυναίκας.

Ο Λόρκα χαράζει μια αιμάτινη πορεία που αποθεώνει την μητρότητα ως ύψιστη μορφή δημιουργίας και οδηγεί από το φως της γέννας στο σκοτάδι της ματαίωσης, από την Γυναίκα-Δημιουργό στην Γυναίκα-Αυτουργό.
Ο ισπανός δραματουργός συνθέτει με ακρίβεια ένα πολυφωνικό, σκοτεινό τοπίο εγκλωβισμού, όμοιο με υλικό τραγωδίας, όπου το αρσενικό στοιχείο —η ζωογόνος δύναμη— εξουσιάζει δια της απουσίας του, και σιωπά εκκωφαντικά. Οι φωνές των γυναικών, με κορυφαία αυτή της Γέρμας, ξεπηδούν άναρχα πίσω από τις κλειδαμπαρωμένες πόρτες και διεκδικούν σθεναρά το δικαίωμα στη ζωή και τη δημιουργία. Σαν σύγχρονος χορός τραγωδίας, συνομιλούν με το τότε και το τώρα, γεφυρώνουν το παρόν με το παρελθόν, και θίγουν ζητήματα φύσης και θέσης.
Προκλητικά μοντέρνος για την εποχή του, και λίγο πριν την εδραίωση της δικτατορίας του Φράνκο στην Ισπανία, ο Λόρκα τολμά να μιλήσει ανοιχτά για θέματα όπως: η ερωτική απόλαυσή και η αναζήτηση της ηδονής, η κοινωνική υποκρισία, η αμφισβήτηση του θείου, το τίμημα της δημόσιας εικόνας, ο ρατσισμός απέναντι στο "διαφορετικό", ο φασισμός της καθημερινότητας εντός και εκτός του οίκου.

Τώρα στη θεατρική σκηνή
Γέρμα του Λόρκα, σε σκηνοθεσία Λίλλυς Μελεμέ.

Μια σύγχρονη, πολυφωνική, και ανατρεπτική εκδοχή της κλασσικής τραγωδίας του Λόρκα, που αποθεώνει την μητρότητα ως υπέρτατη μορφή δημιουργίας και ελευθερίας, και αντικατοπτρίζει το βαθύ υπαρξιακό κενό που κρύβεται πίσω από τις ασφυκτικά χαμογελαστές οικογενειακές φωτογραφίες. Ο πόθος για το παιδί που δεν έρχεται, μετατρέπεται σε εμμονή. Μια εμμονή ηλεκτρισμένη και ολοκληρωτική, που φλογίζει το άνυδρο γυναικείο σώμα, και το μεταμορφώνει σταδιακά από τοπίο ζωής σε τοπίο θανάτου.

Μετάφραση: Τζένη Μαστοράκη
Σκηνικά-Κοστούμια: Αριάδνη Βοζάνη
Μουσική: Μαρουσώ Βαϊούλη, Ειρήνη Κουμπαρούλη, Νάντια Πυθαρά
Μουσική επιμέλεια-διδασκαλία: Γιώργος Νικητόπουλος
Επιμέλεια κίνησης: Πάρης Μαντόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Δέσποινα Μωυσιάδου
Φωτισμοί: Βαγγέλης Μούντριχας
Φωτογραφίες: Νίκος Λιβαθινός
Σχεδιασμός αφίσας-προγράμματος: Ειρήνη Κουμπαρούλη
Video teaser: Δέσποινα Μωυσιάδου.

Μαρουσώ Βαϊούλη, Μάγδα Κόρπη, Σεβίνα Μαραγκού, Σωτήρης Μεντζέλος, Δήμητρα Μπαλή, Νάντια Πυθαρά, Σάββας Σωτηρόπουλος, Μαρίνα Τσουμπρή.
Το ρόλο της Γέρμας ερμηνεύουν σε διπλή διανομή η Μυρτώ Γκόνη και η Ειρήνη Κουμπαρούλη.

Στο Vault, (Μελενίκου 26, Βοτανικός, Αθήνα, τηλ. 213 0356472)
Κυριακή, Δευτέρα, Τρίτη στις 21:00
Εισιτήρια; 10.


Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα

0 comments: