H ομάδα χορού Safety net δημιουργήθηκε τον Φεβρουάριο του 2015 από τις Ροδιά Βόμβολου (Τμήμα Θεάτρου, Σχολής Καλών Τεχνών Α.Π.Θ.), Νίκη Τζάνα (BA Dance Education στη Royal Academy of Dance), Φένια Χατζάκου (BA Dance Education στη Royal Academy of Dance). Έχει έδρα την Θεσσαλονίκη. Βασικός άξονας της ομάδας είναι η δημιουργία ενός πλαισίου συνεύρεσης και συνεργασίας όπου να εκφράζονται ελεύθερα οι καλλιτεχνικές ανησυχίες των μελών της. Το έργο "Safety net (;)" είναι η πρώτη παράσταση της ομάδας.
Τα μέλη της ομάδας Safety Net μιλούν για την παράσταση, στην Αδαμαντία Ξηρίδου.
—Πως βλέπετε την ανταπόκριση του κοινού στον χορό; Έχουν μειωθεί οι επιφυλάξεις και οι πιο νέοι ηλικιακά θεατές ίσως τον προτιμούν;
Δυστυχώς, η πραγματικότητα είναι ότι ο χορός στην πόλη μας δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένος. Δεν πιστεύουμε, ή μαλλον δεν θέλουμε να πιστέψουμε, ότι το κοινό δεν είναι έτοιμο να αγκαλιάσει τις προσπάθειες νέων καλλιτεχνών. Αποτελεί δική μας υποχρέωση να φέρουμε τον κόσμο σε επαφή με την τέχνη του χορού και να τον εκπαιδεύσουμε με σωστά κριτήρια. Από τη στιγμή που μια παράσταση διαθέτει αισθητική, σεβασμό και ειλικρίνεια, γιατί να μην είναι άξια εμπιστοσύνης από το σύνολο του κοινού, ανεξαρτήτως ηλικίας;
—Το όνομα της ομάδας είναι Safety Net και ο τίτλος του έργου σας συνοδεύεται από ένα ερωτηματικό σε παρένθεση. Πως συνδυάζονται;
Γενικά το όνομα το σκεφτήκαμε σε σχέση με το πώς λειτουργούμε ως ομάδα. Στοχεύουμε σε ένα πλαίσιο συνεύρεσης και ουσιαστικής ανταλλαγής, όπου θα εκφράζονται ελεύθερα οι καλλιτεχνικές ανησυχίες μας. Κάτι δηλαδή σαν το δικό μας δίχτυ ασφαλείας. Από εκεί και πέρα, επειδή είναι η πρώτη μας δουλειά, αποφασίσαμε να δώσουμε τον ίδιο τίτλο, καθώς βασικός άξονας της παράστασης είναι η έννοια της πτώσης. Εστιάζουμε κυρίως στο πως μπορεί κάποιος άνθρωπος να λειτουργήσει ως δίχτυ ασφαλείας κάποιου άλλου, τι δυναμικές δημιουργούνται και πως επηρεάζεται η μεταξύ τους σχέση. Προσθέτουμε, ωστόσο, στον τίτλο το ερωτηματικό για δύο λόγους. Πρώτον, επειδή θέλαμε να αφήσουμε ανοιχτό στην πρόσληψη του κάθε θεατή εάν όντως το δίχτυ ασφαλείας είναι από μόνο του αρκετό για να απαλύνει την πτώση. Και γιατί τελικά κι εμείς οι ίδιες βρισκόμαστε συνεχώς σε μια διαδικασία διερεύνησης.
—Το θέμα της πτώσης είναι κεντρικό στην παράσταση. Συνήθως μια πτώση ματαιώνει τη δυνατότητα για εκφορά λόγου και η επικοινωνία μέσω της γλώσσας με τον συνάνθρωπο γίνεται δύσκολη. Ποια θέση επέχει το κείμενο στο Safety Net (;);
Κατά τη διάρκεια της δημιουργικής διαδικασίας, ο λόγος αποτέλεσε χρήσιμο εργαλείο εξερεύνησης. Στην παράσταση, ωστόσο, συνειδητά επιλέξαμε να μη συμπεριληφθεί, καθώς θέλαμε να τοποθετήσουμε το σώμα σε πρώτο πλάνο, αφήνοντάς το να μιλήσει από μόνο του. Ο λόγος, πολλές φορές, ενέχει το κομμάτι της κριτικής και στην περίπτωση της πτώσης που μας αφορά, μπορεί να λειτουργήσει ενοχοποιητικά. Αντίθετα, το σώμα είναι ικανό να επικοινωνήσει άκριτα και αυθεντικά τα βιώματά του.
—Η ενοχή είναι μια πτυχή της πτώσης, πιθανώς και η ντροπή. Το έργο σας δεν θέλησε να τα αγνοήσει. Πως το πετυχαίνετε;
Έχοντας ως βασικό εργαλείο το σώμα μας, ξεκινήσαμε από την σωματική απενεχοποίηση της πτώσης και τις δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει, τόσο κινησιολογικά όσο και συναισθηματικά. Μας βοήθησε ιδιαίτερα η αγγλική έκφραση "falling back on", που σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει πέφτω/στηρίζομαι πάνω σε κάποιον, ώστε να αντιμετωπίσουμε την πτώση ως δυνατότητα δημιουργίας σχέσεων. Ίσως από αυτή την οπτική, η πτώση να αποτελεί απαραίτητο στάδιο στη ζωή, προκειμένου να επέλθει η ισορροπία.
—Η μουσική πώς λειτουργεί στο έργο σας;
Η μουσική γράφτηκε από τον Κώστα Βόμβολο, αφού ολοκληρώθηκε η χορογραφία. Θα λέγαμε, οπότε, ότι λειτουργεί περισσότερο σχολιαστικά και αντιστικτικά. Η αφήγηση της παράστασης δίνεται από τη δραματουργία, και πανω σε αυτή την αφήγηση η μουσική προσπαθεί να "φωτίσει" με διαφορετικούς τρόπους τις χορογραφικές επιλογές. Τις ακολουθεί, αλλά δεν τις καθορίζει.
* Η παράσταση "Safety Net (;)" παρουσιάζεται στο Θέατρο Τ (Φλέμινγκ 16, Θεσσαλονίκη, τηλ. 2310 854333) την Παρασκευή 20, το Σάββατο 21 και την Κυριακή 22 Νοεμβρίου 2015, στις 21:00.
Τα μέλη της ομάδας Safety Net μιλούν για την παράσταση, στην Αδαμαντία Ξηρίδου.
—Πως βλέπετε την ανταπόκριση του κοινού στον χορό; Έχουν μειωθεί οι επιφυλάξεις και οι πιο νέοι ηλικιακά θεατές ίσως τον προτιμούν;
Δυστυχώς, η πραγματικότητα είναι ότι ο χορός στην πόλη μας δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένος. Δεν πιστεύουμε, ή μαλλον δεν θέλουμε να πιστέψουμε, ότι το κοινό δεν είναι έτοιμο να αγκαλιάσει τις προσπάθειες νέων καλλιτεχνών. Αποτελεί δική μας υποχρέωση να φέρουμε τον κόσμο σε επαφή με την τέχνη του χορού και να τον εκπαιδεύσουμε με σωστά κριτήρια. Από τη στιγμή που μια παράσταση διαθέτει αισθητική, σεβασμό και ειλικρίνεια, γιατί να μην είναι άξια εμπιστοσύνης από το σύνολο του κοινού, ανεξαρτήτως ηλικίας;
—Το όνομα της ομάδας είναι Safety Net και ο τίτλος του έργου σας συνοδεύεται από ένα ερωτηματικό σε παρένθεση. Πως συνδυάζονται;
Γενικά το όνομα το σκεφτήκαμε σε σχέση με το πώς λειτουργούμε ως ομάδα. Στοχεύουμε σε ένα πλαίσιο συνεύρεσης και ουσιαστικής ανταλλαγής, όπου θα εκφράζονται ελεύθερα οι καλλιτεχνικές ανησυχίες μας. Κάτι δηλαδή σαν το δικό μας δίχτυ ασφαλείας. Από εκεί και πέρα, επειδή είναι η πρώτη μας δουλειά, αποφασίσαμε να δώσουμε τον ίδιο τίτλο, καθώς βασικός άξονας της παράστασης είναι η έννοια της πτώσης. Εστιάζουμε κυρίως στο πως μπορεί κάποιος άνθρωπος να λειτουργήσει ως δίχτυ ασφαλείας κάποιου άλλου, τι δυναμικές δημιουργούνται και πως επηρεάζεται η μεταξύ τους σχέση. Προσθέτουμε, ωστόσο, στον τίτλο το ερωτηματικό για δύο λόγους. Πρώτον, επειδή θέλαμε να αφήσουμε ανοιχτό στην πρόσληψη του κάθε θεατή εάν όντως το δίχτυ ασφαλείας είναι από μόνο του αρκετό για να απαλύνει την πτώση. Και γιατί τελικά κι εμείς οι ίδιες βρισκόμαστε συνεχώς σε μια διαδικασία διερεύνησης.
—Το θέμα της πτώσης είναι κεντρικό στην παράσταση. Συνήθως μια πτώση ματαιώνει τη δυνατότητα για εκφορά λόγου και η επικοινωνία μέσω της γλώσσας με τον συνάνθρωπο γίνεται δύσκολη. Ποια θέση επέχει το κείμενο στο Safety Net (;);
Κατά τη διάρκεια της δημιουργικής διαδικασίας, ο λόγος αποτέλεσε χρήσιμο εργαλείο εξερεύνησης. Στην παράσταση, ωστόσο, συνειδητά επιλέξαμε να μη συμπεριληφθεί, καθώς θέλαμε να τοποθετήσουμε το σώμα σε πρώτο πλάνο, αφήνοντάς το να μιλήσει από μόνο του. Ο λόγος, πολλές φορές, ενέχει το κομμάτι της κριτικής και στην περίπτωση της πτώσης που μας αφορά, μπορεί να λειτουργήσει ενοχοποιητικά. Αντίθετα, το σώμα είναι ικανό να επικοινωνήσει άκριτα και αυθεντικά τα βιώματά του.
—Η ενοχή είναι μια πτυχή της πτώσης, πιθανώς και η ντροπή. Το έργο σας δεν θέλησε να τα αγνοήσει. Πως το πετυχαίνετε;
Έχοντας ως βασικό εργαλείο το σώμα μας, ξεκινήσαμε από την σωματική απενεχοποίηση της πτώσης και τις δυνατότητες που μπορεί να προσφέρει, τόσο κινησιολογικά όσο και συναισθηματικά. Μας βοήθησε ιδιαίτερα η αγγλική έκφραση "falling back on", που σε ελεύθερη μετάφραση σημαίνει πέφτω/στηρίζομαι πάνω σε κάποιον, ώστε να αντιμετωπίσουμε την πτώση ως δυνατότητα δημιουργίας σχέσεων. Ίσως από αυτή την οπτική, η πτώση να αποτελεί απαραίτητο στάδιο στη ζωή, προκειμένου να επέλθει η ισορροπία.
—Η μουσική πώς λειτουργεί στο έργο σας;
Η μουσική γράφτηκε από τον Κώστα Βόμβολο, αφού ολοκληρώθηκε η χορογραφία. Θα λέγαμε, οπότε, ότι λειτουργεί περισσότερο σχολιαστικά και αντιστικτικά. Η αφήγηση της παράστασης δίνεται από τη δραματουργία, και πανω σε αυτή την αφήγηση η μουσική προσπαθεί να "φωτίσει" με διαφορετικούς τρόπους τις χορογραφικές επιλογές. Τις ακολουθεί, αλλά δεν τις καθορίζει.
* Η παράσταση "Safety Net (;)" παρουσιάζεται στο Θέατρο Τ (Φλέμινγκ 16, Θεσσαλονίκη, τηλ. 2310 854333) την Παρασκευή 20, το Σάββατο 21 και την Κυριακή 22 Νοεμβρίου 2015, στις 21:00.
0 comments: