Από το Blogger.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΧΩΣ: "Πέτρες στις τσέπες του" (Αριστοτέλειον, 22/9-1/10), "To τέλος του παιχνιδιού" (Θέατρο Τ, από 30/9), "αμάραντα" (Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριάς, 5-8/10)

ΣΚΗΝΟΒΑΣΙΕΣ -- Συνέντευξη: Ο Stand Up κωμικός Βύρων Θεοδωρόπουλος

Leave a Comment

(6-5-2017)

Με αφορμή το Athens Comedy Festival (19-21 Μαΐου, Gazarte) η Κατερίνα Πεσταματζόγλου συνομιλεί με τον stand up κωμικό Βύρωνα Θεοδωρόπουλο.


-Πώς ξεκίνησες να ασχολείσαι με το Stand up Comedy;

Παρακολουθούσα και μάζευα από το 1999 video stand up κωμωδίας περίπου με τον ίδιο τρόπο που κάποιος μαζεύει δίσκους μουσικής ή γραμματόσημα και πάντα μου φαινόταν ένα υπέροχο είδος τέχνης και διασκέδασης. Με αφορμή το διαγωνισμό Open Mic του Πολύτροπου τέχνης το 2011 αποφάσισα ότι είτε το δοκιμάζω στα 28 μου είτε κλαίγομαι στα 50.

-Τι σου αρέσει στο συγκεκριμένο είδος;

Πολλά μ’αρέσουν στο συγκεκριμένο είδος. Το διαρκές κυνήγι ενός καλού αστείου-θέματος προς το παρόν είναι υπέροχο, δεν ξέρω αν σε 15-20 χρόνια σε εξουθενώνει. Μ’αρέσει η αμεσότητα με την οποία επικοινωνείς με ένα κοινό αλλά το καλύτερο είναι η απειρία των επιλογών. Υπάρχουν καταπληκτικά bits από κωμικούς για οποιοδήποτε θέμα ιδωμένο με οποιαδήποτε οπτική γωνία. Υπάρχει μία τεράστια παρακαταθήκη αστείων του stand up που χρωματίζουν περίεργες και παράξενες πτυχές της ζωής μας και σε σημεία μπορεί να τα θυμηθώ και να τα αναπαράγω στο κεφάλι μου όπως σιγοτραγουδάς ένα αγαπημένο τραγούδι καθώς καθαρίζεις το μπάνιο.

-Πιστεύεις πως έχει διαδοθεί περισσότερο σε σύγκριση με παλιότερα και γιατί;

Σαφώς και υπάρχει μεγάλη άνθιση τα τελευταία 5 χρόνια. Οι λόγοι είναι πολλοί. Μερικοί από αυτούς: ο κόσμος είναι περισσότερο εξοικειωμένος με το είδος μέσω του youtube, το χιούμορ καταλαμβάνει ένα μεγάλο χώρο του δημόσιου χώρου των social media από αστεία memes, Oneliners, φωτογραφίες η παραληρηματικές αφηγήσεις, οι κωμικοί χρειαζόμαστε διαρκώς σκηνικό χρόνο. Είναι σαν οξυγόνο. Επομένως όλοι είμαστε στο κυνήγι μίας παράστασης ή μίας εμφάνισης. Μία παράσταση stand up κωμωδίας μπορεί να στηθεί παντού με πολύ λίγα μέσα. Ένα φως ένα μικρόφωνο μία σκηνή και 2-5 κωμικούς. Τα τελευταία 5 χρόνια οργανώνονται σταθερά παραστάσεις open mic όπου νέοι κωμικοί εισέρχονται στο οικοσύστημα πράγμα που βοηθάει στη βιοποικιλότητα της σκηνής και οι παλαιότεροι κωμικοί μπορούν με ασφάλεια να δοκιμάσουν νέο υλικό.

-Όποιος έχει χιούμορ, μπορεί να γίνει κωμικός; Ποια είναι τα απαραίτητα προσόντα που πρέπει να έχει ένας επαγγελματίας του Stand up;


Όποιος είναι ψηλός μπορεί να γίνει μπασκετμπολίστας; Αν είσαι 2.13 και δε σου αρέσει το μπάσκετ; Είναι διαφορετικό να έχεις χιούμορ και διαφορετικό να θέλεις να γίνεις κωμικός. Οι περισσότεροι άνθρωποι που έχουνε χιούμορ, δεν είναι κωμικοί γιατί δε θέλουνε να είναι κωμικοί. Ένας επαγγελματίας του stand up χρειάζεται όλα τα προσόντα που χρειάζεται κάθε μα κάθε επαγγελματίας σε οποιοδήποτε χώρο. Το βασικότερο πιστεύω ότι είναι να απολαμβάνεις να κάνεις τη δουλειά σου σωστά. Κατά τα άλλα πρέπει να είσαι εργατικός, αφοσιωμένος, υπεύθυνος, να παίρνεις ρίσκα, να είσαι διορατικός τυχερός αλλά και πάλι αυτά ισχύουν για οποιοδήποτε κλάδο.

-Γιατί είναι λιγότερες οι γυναίκες;

Είναι λιγότερες γιατί λιγότερες γυναίκες επιλέγουν να ξεκινήσουν να κάνουν stand up comedy. Σε μία παράσταση Open mic με 12 νέους κωμικούς συνήθως μόλις 2 με 3 είναι γυναίκες. Δε θεωρώ όμως ότι υπάρχει διαφορά στο χιούμορ ανάμεσα στους άνδρες και τις γυναίκες. Αμφότερα τα φύλα χρησιμοποιούμε το χιούμορ για διασκέδαση, επικοινωνία και διαχείριση συναισθημάτων. Απλά θεωρώ ότι τους άντρες τους νοιάζει παραπάνω. Ακόμα και σε μία παρέα περισσότερο οι άντρες απ’ ότι γυναίκες θα επιδιώξουν να έχουν το ρόλο του πομπού ενός αστείου έναντι του δέκτη.

-Ποια είναι η θεματολογία των κειμένων σου;

Μερικά από τα καινούρια κείμενα σε τίτλους είναι το ελληνικό πένθος, η φλυαρία μου, οι εκτυπωτές, τα προϊόντα Π.Ο.Π. κλπ.

-Ποια θέματα αποφεύγεις; 

Αποφεύγω συνειδητά τα αστεία που διαχωρίζουν τους άντρες από τις γυναίκες ή/και επισημαίνουν διαφορές μεταξύ των φύλων και γενικά προσπαθώ να αποφεύγω την στερεοτυπική κατηγοριοποίηση των ανθρώπων με τις παραδοσιακές ταμπέλες.

-Ποια είναι η διαδικασία που ακολουθείς για να γράψεις ένα κείμενο;

Συνήθως ξεκινάω από ένα θέμα για παράδειγμα τα περίπτερα που μου φαίνεται πρωτότυπο και γόνιμο έδαφος για αστεία και αρχίζω και γράφω σχετικές σημειώσεις όπως: τα περίπτερα πουλάνε πάρα πάρα πολλά πράγματα. Ποτέ δε βλέπεις τον περιπτερά από τη μέση και κάτω. Κατόπιν προσπαθώ να τα γράψω σε μία αφήγηση με ένα κεντρικό συναισθηματικό άξονα, πώς στέκομαι συνολικά απέναντι στο θέμα περίπτερο. Δοκιμάζω το κείμενο σε φίλους και σιγά σιγά σε παραστάσεις. Σβήνω και διορθώνω για λίγους μήνες και καταλήγω σε ένα σταθερό bit που δουλεύει όπως πρέπει.

-Ποιο είναι το πιο τολμηρό θέμα για το οποίο έχεις μιλήσει σε παράστασή σου; Πώς αντέδρασε το κοινό;

Το κοινό αντιδρά στην ποιότητα των αστείων και την ικανότητα του performer. Η τολμηρότητα και η αιχμηρότητα του θέματος δεν έχει και τόση σημασία. Πράγματι ένα κείμενο για τον αυνανισμό για το θάνατο ή για την οικονομική και την προσφυγική κρίση μοιάζει πιο τολμηρό από ένα κείμενο για τους καφέδες τα αεροπλάνα ή το χέσιμο αλλά αν έχει καλογραμμένα αστεία και σωστή συναισθηματική σύνδεση με το κοινό, η αντίδραση για οποιοδήποτε θέμα θα είναι η επιθυμητή.

-Το πιο αστείο πράγμα που σου έχει τύχει την ώρα που παίζεις; Κάποιο ευτράπελο ενδεχομένως;

Με 150 ζωντανές εμφανίσεις το χρόνο ζούμε πολλά ευτράπελα. Από τα αγαπημένα μου ήταν το 2013 στο Άστρος Κυνουρίας. Παίζαμε σε ένα bar και δεν είχαμε σκηνή και ενώ έπαιζα με χτύπησε ελαφρά στον ώμο ένας μπάρμπας. Διακόπτω την παράσταση γυρνάω και μου λέει: -Να σου πω και εγώ ένα.

-Πώς νιώθεις όταν ένα αστείο, που το θεωρούσες πολύ καλό, στην πράξη δε λειτουργεί και το κοινό δε γελά;

Αν το κοινό δε γελά ποτέ μάλλον είναι κακό αστείο και κάνω λάθος να το αφήνω στο σετ. Αν το αστείο λειτουργεί 8 στις 10 φορές διατηρώ την ψυχραιμία μου στις υπόλοιπες δύο φορές και περνάω στο επόμενο αστείο. Υπάρχουν όμως και μερικά πιο ειδικά αστεία, κάποιες αναφορές στο σετ που ποτέ δε θα πάρουν μαζικό γέλιο αλλά αυτοί οι λίγοι που γελάνε το ευχαριστιούνται. Αφήνω κάθε τόσο μερικά τέτοια μέσα στο σετ σαν τα easter eggs στα προγράμματα του PC.

-Η σχέση σου με το Internet;

Χρόνια καλής παρέας.

-Η σχέση σου με το χρήμα;

Τίποτα δε μου φτιάχνει τη διάθεση σα το μετρητό.

-Πώς θα περιέγραφες με σύντομο κωμικό τρόπο την πολιτική σκηνή της Ελλάδας σε σχέση με την παγκόσμια;

Στις 23 του μήνα θα γίνει μία πάρα πολύ κρίσιμη σύνοδος που θα καθορίσει το μέλλον της χώρας. Είναι πολύ πιο κρίσιμη από την προηγούμενη. Και αυτή βέβαια τότε ήταν πάρα πολύ κρίσιμη. Αλλά η τωρινή είναι πραγματικά πάρα πολύ κρίσιμη. Αλήθεια.

-Η πεντάδα των αγαπημένων σου κωμικών; 

Dara O’Briain, Doug Stanhope, Louis CK, Greg Davies, Steven Wright.

-Τι αντιπαθείς και τι λατρεύεις στους ανθρώπους;

Αντιπαθώ την έλλειψη των στοιχειωδών τρόπων ευγενικής συμπεριφοράς. Λατρεύω τους ανθρώπους που επικοινωνούν με το φαγητό.

-3 προτερήματα και 3 μειονεκτήματα σου.

Υπομονετικός, διαλλακτικός και ευγενικός.
Κουτσομπόλης, ανειλικρινής, και τσαπατσούλης.

-Περίγραψε τα 5 λεπτά πριν βγεις στη σκηνή. Τι κάνεις και πώς νιώθεις;

Δεν έχω κάποια ιεροτελεστία με γούρια και προλήψεις. Συνήθως κουτσομπολεύω συναδέλφους με συναδέλφους.

-Τι θα παρουσιάσεις στο Athens Comedy Festival;

Τον Απρίλιο του 2015 παρουσίασα και ηχογράφησα ζωντανά στην κεντρική αίθουσα του "Passport Κεραμεικός" το σύνολο των κειμένων μου από το 2011 μέχρι τότε, το οποίο και κυκλοφόρησε σε CD/mp3 από την ihavadrum records. Από τότε δουλεύω καινούριο υλικό για ένα δεύτερο album.
Στο Φεστιβάλ θα παίξω με τον Μιχάλη Μαθιουδάκη την παράσταση "Στα Πλάγια" στην οποία παρουσιάζω όσα καινούρια κείμενα έχω που δουλεύουν καλά και ο Μιχάλης παίζει τα καλύτερα κείμενα από τον φετινό του μονόλογο "Όλο Λάθος".








Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα

0 comments: