Από το Blogger.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΧΩΣ: "Το κιβώτιο" (Αυλαία, 22/10), "Frozen" (Θέατρο Τ, από 3/11), "Ριχάρδος Β'" (Αριστοτέλειον, 15-19/11)

Πέρσες: ο μύθος και η Ιστορία

Leave a Comment
Οι "Πέρσες" είναι έργο μοναδικό ανάμεσα στα σωζόμενα αρχαία ελληνικά έργα, επειδή το θέμα του αντλείται από ένα περιστατικό της σύγχρονης αθηναϊκής ιστορίας. Κατά μια έννοια, όλες οι αρχαίες ελληνικές τραγωδίες δραματοποιούν τη σύγχρονη τους ιστορία, είτε το θέμα τους είναι η ιστορία του Οιδίποδα είτε ο Τρωικός Πόλεμος, χωρίς αυτό να απειλεί την εγκυρότητα του χειρισμού του μύθου από τους τραγικούς.
Η υπόθεση των "Περσών" στρέφεται γύρω από τις συνέπειες της ναυμαχίας της Σαλαμίνας και της μάχης των Πλαταιών, γεγονότα που συνέβησαν περίπου 80 χρόνια πριν την παράσταση του έργου. Πολλοί από εκείνους που πολέμησαν στη Σαλαμίνα με τον Αισχύλο το 480 π.Χ. είναι πιθανό να βρίσκονταν ανάμεσα στο κοινό εκείνης της πρώτης παράστασης του 472 π.Χ. Κάποιοι από αυτούς είναι σίγουρο ότι είχαν χάσει αδέλφια, πατεράδες ή γιους, σε μια από τις δύο αναμετρήσεις. Ο ίδιος ο Αισχύλος έχασε τον αδελφό του, ο οποίος πέθανε αφού έχασε το χέρι του πολεμώντας τους Πέρσες στη μάχη του Μαραθών το 490 π.Χ.[...] Ο Χορός είναι Πέρσες που αρχικά αγωνιούν και ύστερα θρηνούν βαθύτατα για ένα γεγονός που για τους θεατές σήμαινε τον απόλυτο θρίαμβο. Οι πρωταγωνιστές, η βασίλισσα Άτοσσα, ο Αγγελιοφόρος, το φάντασμα του Δαρείου και ο ίδιος ο Ξέρξης, ανησυχούν εξίσου και είναι το ίδιο αξιολύπητοι.

J. Michael Walton, "Το αρχαίο ελληνικό θέατρο επί σκηνής", μετ. Κατερίνα Αρβανίτη, Βίκυ Μαντέλη, εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2006, σελ. 76-77.

Τώρα στη θεατρική σκηνή
"Πέρσες" του Αισχύλου, σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη.

Οι "Πέρσες" αποτελούν μια τραγωδία διαχρονική, με οικουμενικό λόγο και αναλλοίωτες αξίες, που διερευνά με συναρπαστικό τρόπο το θέμα της «ύβρεως», της ανθρώπινης αλαζονείας, της ελευθερίας του ατόμου και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας. Ένα διαχρονικό μάθημα ηθικής πάνω στην άκαμπτη συνείδηση του κάθε δυνάστη, που, ιστορικά, έχει προκαλέσει πολέμους και ανθρώπινο πόνο. 

Μετάφραση: Πάνος Μουλλάς
Σκηνικά: Γιώργος Πάτσας
Κοστούμια: Γιάννης Μετζικώφ
Μουσική: Σοφία Καμαγιάννη
Χορογραφία: Κώστας Γεράρδος
Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος
Δραματουργική ανάλυση: Λεωνίδας Παπαδόπουλος
Βοηθός Σκηνοθέτης: Γιάννης Παρασκευόπουλος
Οργάνωση παραγωγής: Πέτρος Κοκόζης.

Παίζουν: Γιάννης Φέρτης (Δαρείος), Άκης Σακελλαρίου (Άτοσσα), Λάζαρος Γεωργακόπουλος (Αγγελιοφόρος), Γιώργος Κολοβός (Ξέρξης).

Χορός: Απόλλων Δρικούδης, Δημήτριος Δρόσος, Νίκος Καπέλιος, Δημήτριος Καραβιώτης, Θανάσης Κεραμίδας, Νίκος Μαραγκόπουλος, Σπύρος Σαραφιανός, Βασίλης Σπυρόπουλος, Χρίστος Στυλιανού, Νίκος Τουρνάκης, Στέλιος Τράκας, Γιάννης Χαρίσης, Κωνσταντίνος Χατζησάββας, Γιώργος Ψυχογιός.

Νύμφες του πένθους: Λαμπρινή Αγγελίδου, Μομώ Βλάχου, Κλειώ-Δανάη Οθωναίου.

Πρώτες παραστάσεις: Θέατρο Δάσους, Θεσσαλονίκη
Τετάρτη 16 έως Σάββατο 19 Ιουλίου 2014, στις 21:00.
Εισιτήρια: 15, 12 (προπώληση, μειωμένο), 10.

Το πρόγραμμα της περιοδείας:

25 και 26 Ιουλίου, Καβάλα, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
29 Ιουλίου, Αλεξανδρούπολη, Θέατρο Πάρκου Εγνατία

2 Αυγούστου, Δίον, Αρχαίο Θέατρο Δίου
6 Αυγούστου, Χαλκίδα, Θέατρο "Ορέστης Μακρής"
8 Αυγούστου, Δελφοί, Θέατρο Φρύνιχος
15 και 16 Αυγούστου, Επίδαυρος, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
18 Αυγούστου, Ήλιδα, Θέατρο Αρχαίας Ήλιδας
25 Αυγούστου, Βύρωνας, Θέατρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη"
28 Αυγούστου, Ελευσίνα, Παλιό Ελαιουργείο
30 Αυγούστου, Παπάγου, Κηποθέατρο Παπάγου

1 Σεπτεμβρίου, Νέα Σμύρνη, Άλσος Νέας Σμύρνης
3 Σεπτεμβρίου, Λάρισα, Κηποθέατρο "Αλκαζάρ"
5 Σεπτεμβρίου, Ιωάννινα, Υπαίθριο Θέατρο "Φρόντζος"
12 και 13 Σεπτεμβρίου, Θεσσαλονίκη, Θέατρο Δάσους.

 
Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα

0 comments: