Από το Blogger.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΧΩΣ: "Το κιβώτιο" (Αυλαία, 22/10), "Frozen" (Θέατρο Τ, από 3/11), "Ριχάρδος Β'" (Αριστοτέλειον, 15-19/11)

Η Φαύστα και... το άτυχο Ριτσάκι

Leave a Comment
Ο Μποστ κατάφερε να δημιουργήσει ένα εντελώς προσωπικό και αναγνωρίσιμο σατιρικό ύφος ως σκιτσογράφος, κειμενογράφος, θεατρικός συγγραφέας, αλλά και ζωγράφος. Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του έργου του είναι η γλώσσα του και τα "επίτηδες" ανορθόγραφα κείμενα.



Όπως είχε δηλώσει ο ίδιος, γελοιοποιώντας την καθαρεύουσα πίστευε ότι ίσως μπορέσει να βοηθήσει στην ταχύτερη καθιέρωση της δημοτικής γλώσσας.

Προκειμένου να σατιρίσει την καθαρεύουσα, ανακάτευε λόγιες εκφράσεις με λαϊκές και έγραφε εντελώς ανορθόγραφα, διεκτραγωδώντας τον ημιμαθή Έλληνα, που προσπαθούσε να χρησιμοποιήσει την καθαρεύουσα, καθώς εκείνη την εποχή η δημοτική θεωρούνταν "ύποπτη". Συχνά με την παραφθορά των λέξεων ή την ανορθόγραφη απόδοση του ήχου της δημιουργούσε εσκεμμένα συνειρμούς, με άλλες έννοιες, τις οποίες διακωμωδούσε. Επίσης συχνά, χρησιμοποιούσε μεταφορικές εκφράσεις με την κυριολεκτική τους έννοια.

Η σάτιρα του στοχεύει κυρίως τον μικροαστό Έλληνα των μεταπολεμικών δεκαετιών, τον καθωσπρεπισμό, την ημιμάθεια και το νεοπλουτισμό, την ξενομανία, τις έντονες ταξικές αντιθέσεις της μεταπολεμικής Ελλάδας, καθώς και την ελληνική πολιτική ζωή. Ο Μποστ σατιρίζει ιδιαίτερα την εξάρτηση της Ελλάδας από τον ξένο παράγοντα, την εθνικοφροσύνη των δεξιών κομμάτων και το θεσμό της Βασιλείας, ωστόσο σε πολλά κείμενα διακωμωδεί και την παράταξη της Αριστεράς, στην οποία ανήκε. Σε πολλά από τα κείμενα του γράφει σε πρώτο πρόσωπο ως αφηγητής, ο οποίος διηγείται κάποια εμπειρία του και σχολιάζει δήθεν με αφέλεια τα γεγονότα.

Οι τρεις πλέον χαρακτηριστικοί ήρωες των γελοιογραφιών του και προσωπικά του δημιουργήματα είναι η Μαμά Ελλάς με τα παιδιά της, τον Πειναλέοντα και την Ανεργίτσα. Η Μαμά Ελλάς παρουσιάζεται αρχαιοπρεπής, αλλά φτωχοντυμένη και εξαθλιωμένη, το ίδιο και τα δύο μικρά παιδιά, που σχολιάζουν την επικαιρότητα με ανορθόγραφα γραμμένους στίχους.
Στα θεατρικά του έργα χρησιμοποιούσε δεκαπεντασύλλαβο στίχο στο προσωπικό του ύφος συμφυρμού πομπωδών καθαρευουσιάνικων εκφράσεων, με ξένες και λαϊκές εκφράσεις, ενώ συχνά εμφάνιζε ιστορικά ή μυθικά πρόσωπα να αναφέρονται σε σύγχρονες καταστάσεις.

Τώρα στη θεατρική σκηνή
Φαύστα του Μποστ, σε σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου.

Η Φαύστα του Μέντη Μποσταντζόγλου (Μποστ) είναι ένα ιδιόμορφο έργο της σύγχρονης ελληνικής δραματουργίας, που γράφτηκε το 1962 και έγινε τόσο αγαπητό, κερδίζοντας τον τίτλο του κλασσικού στις καρδιές των Ελλήνων. Η σάτιρα του έργου στοχεύει στο μικροαστό Έλληνα, τον καθωσπρεπισμό, τη ημιμάθεια, το νεοπλουτισμό, την ξενομανία, καθώς και την ελληνική πολιτική ζωή.
Η Φαύστα και ο σύζυγός της έχασαν την κόρη τους που πνίγηκε στη θάλασσα. Μετά από χρόνια, ο μπαμπάς έπιασε ένα μεγάλο ψάρι. Αυτό είχε στην κοιλιά του το κοριτσάκι, που είχε πια μεγαλώσει. Είχε κάποια προβλήματα κοινωνικής προσαρμογής, αλλά από την άλλη είχε γνωρίσει τον κόσμο. Είχε πολλές ιστορίες να διηγηθεί στους γονείς της, για τον κόσμο. Κι ενώ η οικογένεια ετοιμάζεται να γιορτάσει το χαρμόσυνο γεγονός το κοριτσάκι εξολοθρεύεται από τους γάτους επειδή μύριζε ψαρίλα. Μια άλλη οικογένεια που της έτυχε ακριβώς η ίδια περίπτωση με το γιο τους, έρχονται να ζητήσουν σε γάμο το ομοιοπαθές κοριτσάκι αλλά πληροφορούνται το χαμό του και φεύγουν άπραγοι.

Μουσική επιμέλεια : Σπύρος Καβαλιεράτος
Σκηνικά : Θάνος Καρώνης
Βοηθός σκηνοθέτη: Βασίλης Γιαβρής
(Τα κοστούμια, τους φωτισμούς, το σχεδιασμό της αφίσας και του προγράμματος
επιμελήθηκε το εργαστήρι του Θεσσαλικού Θεάτρου).

Παίζουν: Νικολέτα Βλαβιανού, Πάνος Σταθακόπουλος, Μαίρη Σαουσοπούλου, Σταύρος Νικολαΐδης, Βασίλης Γιαβρής, Χάρης Φλέουρας, Ηλίας Μπέρμπερης.

Μια παραγωγή του Θεσσαλικού Θεάτρου/ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Λάρισας.

Στη Λάρισα, στην Αυλή του Θεάτρου Μύλου
από 1 έως 14 Ιουλίου & από 1 έως 15 Σεπτεμβρίου. 

και περιοδεία στην υπόλοιπη Ελλάδα:

15/7 – ΑΛΛΗ ΜΕΡΙΑ ΒΟΛΟΥ
17/7 – ΔΙΟΝ «ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΔΙΟΥ»
19/7 & 20/7 – ΒΕΛΙΚΑ «ΘΕΑΤΡΟ ΘΑΛΑΣΣΑΣ»
21/7 – ΟΜΟΛΙΟ «ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΜΠΩΝ»
23/7 – ΤΡΙΚΑΛΑ «ΘΕΑΤΡΟ ΦΡΟΥΡΙΟΥ»
25/7 & 26 /7 – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ «ΘΕΑΤΡΟ ΚΗΠΟΥ»
28/7 – ΒΥΡΩΝΑΣ «ΘΕΑΤΡΟ ΒΡΑΧΩΝ»
29/7 – ΓΑΛΑΤΣΙ «ΑΛΣΟΣ ΒΕΪΚΟΥ»
30/7 – ΧΑΛΑΝΔΡΙ «ΘΕΑΤΡΟ ΡΕΜΑΤΙΑΣ»
31/7 – ΠΑΠΑΓΟΣ «ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΣΟΥΣ»

3/8 - ΚΡΑΝΙΑ (Ολύμπου) – «ΘΕΑΤΡΟ ΧΟΡΟΣΤΑΣΙ»
5/8 & 6/8 – ΛΙΜΝΗ ΠΛΑΣΤΗΡΑ «ΑΝΟΙΧΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΠΕΖΟΥΛΑΣ»
26/8 – ΒΟΛΟΣ «ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΗΜ. ΘΕΑΤΡΟ»
27/8 -ΣΥΚΙΕΣ – «ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΗΜ. ΘΕΑΤΡΟ – Μ.ΚΑΤΡΑΚΗΣ»
28/8 – ΕΛΑΣΣΟΝΑ « ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΗΜ.ΘΕΑΤΡΟ»
29/ 8 – ΛΑΤΟΜΙ «ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΗΜ.ΘΕΑΤΡΟ»
30/8 – ΧΡΥΣΑΛΙΔΑ «ΑΝΟΙΧΤΟ ΔΗΜ.ΘΕΑΤΡΟ»
31/8 – ΒΕΡΟΙΑ «ΘΕΑΤΡΟ ΑΛΣΟΥΣ»


Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα

0 comments: