Γιάννης Τσαρούχης, Ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση, πέντε κείμενα, Άγρα, Αθήνα 2006.
Το βιβλίο εκδόθηκε με την ευκαιρία της έκθεσης έργων του Γιάννη Τσαρούχη με τον τίτλο Ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση, με επιλογές από τη συλλογή του Ιδρύματος Γ. Τσαρούχη. Η έκθεση πραγματοποιήθηκε στο παλιό εργοστάσιο Φιξ, τον Φεβρουάριο-Απρίλιο 2000, με τη συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού, της Εταιρείας Αττικό Μετρό Α.Ε. και του Ιδρύματος Γιάννη Τσαρούχη, με επιμέλεια έκθεσης της Άννας Καφέτση. Η επιλογή των πέντε κειμένων έγινε από το Ίδρυμα Γ. Τσαρούχη.
Στα εξομολογητικά αυτά κείμενα ο Γιάννης Τσαρούχης δίνει σαφείς πληροφορίες για την πορεία του στις καλλιτεχνικές του επιλογές, για τους ζωγράφους και τα ρεύματα που τον επηρέασαν ή τον οδήγησαν στο δικό του ξεχωριστό δρόμο ανάμεσα Ανατολή και Δύση.
Τα πέντε κείμενα είναι:
1. Απολογία (α΄ δημοσίευση στο περ. Ζυγός, τ. 4, 1973 και β΄ στον τόμο Αγαθόν το εξομολογείσθαι, εκδ. Καστανιώτης, 1986)
"Είναι ανώτερο το έργο που σχεδιάζεται με τη χρωματική αναζήτηση από το σχέδιο που γίνεται υπομονετικά με τέλεια φωτοσκίαση και αναλογίες, δηλαδή εν μέρει σα φωτογραφία."
"Αργά κατάλαβα ότι είναι δυσκολότατο να συνενώσει κανείς τις δυο τεχνοτροπίες,
τη σχεδιαστική που λαμβάνει υπόψη το κιάρο σκούρο και την, ας πούμε, ανατολίτικη αντίληψη
που περιέχει την ποιότητα των χρωματικών επιπέδων.
[... ] Το να ενώσω τους δύο τρόπους ζωγραφικής ήτανε πάντα η επιθυμία μου.
Δεν ξέρω αν είναι νόμιμο ή απλώς επιθυμητό.
Η ελληνιστική ζωγραφική με τον τρόπο της το κατάφερε αυτό και πέρασε ολίγο
αυτή την αντίληψη στην Αναγέννηση,
η οποία ακολουθεί την ελληνιστική παράδοση λίγο ή πολύ".
Το βιβλίο εκδόθηκε με την ευκαιρία της έκθεσης έργων του Γιάννη Τσαρούχη με τον τίτλο Ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση, με επιλογές από τη συλλογή του Ιδρύματος Γ. Τσαρούχη. Η έκθεση πραγματοποιήθηκε στο παλιό εργοστάσιο Φιξ, τον Φεβρουάριο-Απρίλιο 2000, με τη συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού, της Εταιρείας Αττικό Μετρό Α.Ε. και του Ιδρύματος Γιάννη Τσαρούχη, με επιμέλεια έκθεσης της Άννας Καφέτση. Η επιλογή των πέντε κειμένων έγινε από το Ίδρυμα Γ. Τσαρούχη.
Στα εξομολογητικά αυτά κείμενα ο Γιάννης Τσαρούχης δίνει σαφείς πληροφορίες για την πορεία του στις καλλιτεχνικές του επιλογές, για τους ζωγράφους και τα ρεύματα που τον επηρέασαν ή τον οδήγησαν στο δικό του ξεχωριστό δρόμο ανάμεσα Ανατολή και Δύση.
Τα πέντε κείμενα είναι:
1. Απολογία (α΄ δημοσίευση στο περ. Ζυγός, τ. 4, 1973 και β΄ στον τόμο Αγαθόν το εξομολογείσθαι, εκδ. Καστανιώτης, 1986)
2. Πρόλογος στον κατάλογο της Θεσσαλονίκης (α΄ δημοσίευση στην έκδοση του Μακεδονικού Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης με την ευκαιρία της αναδρομικής του έκθεσης στη Θεσσαλονίκη, 1981 και β΄ στον τόμο Αγαθόν το εξομολογείσθαι, εκδ. Καστανιώτης, 1986)
3. Όσα δεν λέγονται με τα έργα (α δημοσίευση στην έκδοση του καταλόγου του Μακεδονικού Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης με την ευκαιρία της αναδρομικής του έκθεσης στη Θεσσαλονίκη, 1981 και β στον τόμο Αγαθόν το εξομολογείσθαι, εκδ. Καστανιώτης, 1986. Περιλήφθηκε επίσης στον κατάλογο της έκθεσης "Παρθένης, Ν. Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Γ. Τσαρούχης, Γ. Μόραλης" που έγινε στη Λευκωσία (Οκτ.-Νοέμ. 1995) και, στα γαλλικά, στον κατάλογο της έκθεσης "Tsarouchis - Peintures et gouaches, Galerie Claude Bernard", Παρίσι, Μάιος 1997)
4. Η ιστορία μιας κατσαρίδας (α' δημοσίευση στο περ. Λέξη, τ. 51, 1986 και β' στον τόμο Αγαθόν το εξομολογείσθαι, εκδ. Καστανιώτης, 1986)
5. Νυν και αεί ή ποτέ πια (α' δημοσίευση στο περ. Ζυγός, τ. 4, 1973 και β' στον τόμο Αγαθόν το εξομολογείσθαι, εκδ. Καστανιώτης, 1986)
4. Η ιστορία μιας κατσαρίδας (α' δημοσίευση στο περ. Λέξη, τ. 51, 1986 και β' στον τόμο Αγαθόν το εξομολογείσθαι, εκδ. Καστανιώτης, 1986)
5. Νυν και αεί ή ποτέ πια (α' δημοσίευση στο περ. Ζυγός, τ. 4, 1973 και β' στον τόμο Αγαθόν το εξομολογείσθαι, εκδ. Καστανιώτης, 1986)
"Αργά κατάλαβα ότι είναι δυσκολότατο να συνενώσει κανείς τις δυο τεχνοτροπίες,
τη σχεδιαστική που λαμβάνει υπόψη το κιάρο σκούρο και την, ας πούμε, ανατολίτικη αντίληψη
που περιέχει την ποιότητα των χρωματικών επιπέδων.
[... ] Το να ενώσω τους δύο τρόπους ζωγραφικής ήτανε πάντα η επιθυμία μου.
Δεν ξέρω αν είναι νόμιμο ή απλώς επιθυμητό.
Η ελληνιστική ζωγραφική με τον τρόπο της το κατάφερε αυτό και πέρασε ολίγο
αυτή την αντίληψη στην Αναγέννηση,
η οποία ακολουθεί την ελληνιστική παράδοση λίγο ή πολύ".
Γιάννης Τσαρούχης
πολύ ενδιαφέρον... υπέροχος καλλιτέχνης... δεν γνώριζα ότι έγραφε κιόλας!!
ΑπάντησηΔιαγραφή