Στο διήγημα "Όνειρο στο κύμα" ο Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης στήνοντας ένα ιδανικό, ονειρικό τοπίο φυσικής ομορφιάς μέσα στο φεγγαρόφωτο, απεκδυόμενος συνειδητά το βάρος και το πάθος μιας μάταιης, φευγαλέας ικανοποίησης, εστιάζει το βλέμμα και αντικρίζει με δέος την ομορφιά του γυμνού γυναικείου σώματος καθώς βυθίζεται και αναδύεται μέσα στους φωσφορίζοντες απαλούς κυματισμούς της θάλασσας, όπως η "Αναδυομένη Αφροδίτη",
ενός αγάλματος με πολλές παραλλαγές, όπου όμως έχει αποτυπωθεί σταθερά σε όλες του τις μορφές και από όλους τους καλλιτέχνες, το δέος ,δηλαδή ο μετά φόβου και ρίγους θαυμασμός, αλλά και ο σεβασμός απέναντι στο γυμνό γυναικείο κορμί, σαν ένθεης υπόστασης της αλήθειας. Ο Έρωτας, μόνιμος συνοδός της Αφροδίτης, φτερουγίζει από πάνω ψηλά αλλά δεν πλησιάζει. Μένει ουράνιος και αμετάβλητος.
Στο διήγημα "Έρως Ήρως" ο Έρωτας έχει κατέβει στη γη κι έχει κουρνιάσει μέσα στο νου και την καρδιά ενός νεαρού ναύτη για ένα συνομήλικό του κορίτσι. Ο αφηγητής Παπαδιαμάντης αφουγκράζεται το πάθος του νεαρού, τον νοιώθει και συντάσσεται μαζί του, μπροστά στον άμεσο και αιφνίδιο κίνδυνο να χάσει το ύψιστο αντικείμενο της επιθυμίας του, την Αρχόντω, από έναν πολύ μεγαλύτερό του άνδρα.
Αφηγητής και νεαρός ταυτίζονται, μάχονται με σκέψεις μήπως αποτρέψουν ακόμα και με τη βία, την επερχόμενη συντριβή των πόθων τους πάνω στον κάβο της πραγματικότητας, όπου σε λίγο θα προσεγγίσει η βάρκα του νεαρού ναύτη, μεταφέροντας, έναντι αμοιβής, στην απέναντι από το νησί ακτή τον ηλικιωμένο γαμβρό, και νύφη, την ίδια την αγαπημένη του. Το πάθος μετριάζεται ή υποχωρεί, όταν υπάγεται στο λόγο. Τότε ο γήινος Έρως μεταμορφώνεται και γίνεται Ήρως.
Τώρα στη θεατρική σκηνή
"Όνειρο στο κύμα-Έρως Ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη.
Πρόκειται για το πρώτο μέρος της τριλογίας-αφιερώματος στον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη. Θα ακολουθήσουν "Το Καμίνι-Μοιρολόγι της φώκιας" και "Η Φόνισσα".
Κυρίαρχο στοιχείο στις παραστάσεις του Δήμου Αβδελιώδη είναι ο τρόπος εκφοράς του λόγου. Κάθε κείμενο, είτε θεατρικό είτε λογοτεχνικό, προσφέρεται σαν μια παρτιτούρα, που πρέπει να ερμηνευθεί με λογικούς και αισθητικούς κανόνες, για να μπορέσει να ενορχηστρωθεί και να ζωντανέψει η φωνή του, που εμπεριέχει αυτούσια το νόημα και το σκοπό του.
Θεατρική προσαρμογή: Δήμος Αβδελιώδης
Μουσική: Βαγγέλης Γιαννάκης
Σκηνικός χώρος-διδασκαλία κειμένου: Δήμος Αβδελιώδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Γιάννης Κολόι.
Παίζει ο Θεμιστοκλής Καρποδίνης.
Θέατρο Φούρνος (Μαυρομιχάλη 168, Αθήνα, τηλ. 210 6460748)
Κάθε Παρασκευή στις 21:15
Εισιτήρια: 12 (κανονικό), 10 (φοιτητικό), 5 (ανέργων)
ενός αγάλματος με πολλές παραλλαγές, όπου όμως έχει αποτυπωθεί σταθερά σε όλες του τις μορφές και από όλους τους καλλιτέχνες, το δέος ,δηλαδή ο μετά φόβου και ρίγους θαυμασμός, αλλά και ο σεβασμός απέναντι στο γυμνό γυναικείο κορμί, σαν ένθεης υπόστασης της αλήθειας. Ο Έρωτας, μόνιμος συνοδός της Αφροδίτης, φτερουγίζει από πάνω ψηλά αλλά δεν πλησιάζει. Μένει ουράνιος και αμετάβλητος.
Στο διήγημα "Έρως Ήρως" ο Έρωτας έχει κατέβει στη γη κι έχει κουρνιάσει μέσα στο νου και την καρδιά ενός νεαρού ναύτη για ένα συνομήλικό του κορίτσι. Ο αφηγητής Παπαδιαμάντης αφουγκράζεται το πάθος του νεαρού, τον νοιώθει και συντάσσεται μαζί του, μπροστά στον άμεσο και αιφνίδιο κίνδυνο να χάσει το ύψιστο αντικείμενο της επιθυμίας του, την Αρχόντω, από έναν πολύ μεγαλύτερό του άνδρα.
Αφηγητής και νεαρός ταυτίζονται, μάχονται με σκέψεις μήπως αποτρέψουν ακόμα και με τη βία, την επερχόμενη συντριβή των πόθων τους πάνω στον κάβο της πραγματικότητας, όπου σε λίγο θα προσεγγίσει η βάρκα του νεαρού ναύτη, μεταφέροντας, έναντι αμοιβής, στην απέναντι από το νησί ακτή τον ηλικιωμένο γαμβρό, και νύφη, την ίδια την αγαπημένη του. Το πάθος μετριάζεται ή υποχωρεί, όταν υπάγεται στο λόγο. Τότε ο γήινος Έρως μεταμορφώνεται και γίνεται Ήρως.
Τώρα στη θεατρική σκηνή
"Όνειρο στο κύμα-Έρως Ήρως" του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη.
Πρόκειται για το πρώτο μέρος της τριλογίας-αφιερώματος στον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη. Θα ακολουθήσουν "Το Καμίνι-Μοιρολόγι της φώκιας" και "Η Φόνισσα".
Κυρίαρχο στοιχείο στις παραστάσεις του Δήμου Αβδελιώδη είναι ο τρόπος εκφοράς του λόγου. Κάθε κείμενο, είτε θεατρικό είτε λογοτεχνικό, προσφέρεται σαν μια παρτιτούρα, που πρέπει να ερμηνευθεί με λογικούς και αισθητικούς κανόνες, για να μπορέσει να ενορχηστρωθεί και να ζωντανέψει η φωνή του, που εμπεριέχει αυτούσια το νόημα και το σκοπό του.
Θεατρική προσαρμογή: Δήμος Αβδελιώδης
Μουσική: Βαγγέλης Γιαννάκης
Σκηνικός χώρος-διδασκαλία κειμένου: Δήμος Αβδελιώδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Γιάννης Κολόι.
Παίζει ο Θεμιστοκλής Καρποδίνης.
Θέατρο Φούρνος (Μαυρομιχάλη 168, Αθήνα, τηλ. 210 6460748)
Κάθε Παρασκευή στις 21:15
Εισιτήρια: 12 (κανονικό), 10 (φοιτητικό), 5 (ανέργων)
0 comments: