Μια επιλογή από τις πρεμιέρες του μήνα σε Θεσσαλονίκη και Αθήνα.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Once upon... a crime in America. Μια χούφτα άνθρωποι που ξεβράστηκαν κάτω από το άγαλμα της Ελευθερίας,
διασχίζουν τη γη της επαγγελίας, την Αμερική, αναζητώντας τον δράστη ενός προπατορικού εγκλήματος. Στο ταξίδι τους από τη θηριώδη Μητρόπολη στα ανατολικά μέχρι την πόλη των πεπτωκότων αγγέλων στα δυτικά, θα τραγουδήσουν με πάθος μεγάλες επιτυχίες του ’50 και του ’60, θα κάνουν οτοστόπ σε έναν καταθλιπτικό μανιακό δολοφόνο, θα συναντήσουν τον μεγαλύτερο κακοποιό στην ιστορία των Η.Π.Α. και θα συρθούν στη χαμένη λεωφόρο του παντεπόπτη cow-boy, ο οποίος είναι και η λύση του δράματος, για όσους όμως μπορούν να θυμούνται.O Θωμάς Βελισσάρης έγραψε το κείμενο και σκηνοθετεί την παρασταση που ανεβαίνει από 1 Νοεμβρίου, στο Θέατρο Ακτίς Αελίου.
Ένας νεκρός άντρας - μια νικημένη γυναίκα. Στην ίδια σκηνή, με φόντο την οριστική απουσία του πάθους. Μια μοναχική κατάδυση στον βυθό ενός άδοξου έρωτα, μια σκηνική εξομολόγηση χωρίς παραλήπτη. Η αναγνώριση του Άκη Δήμου έρχεται για λίγες παραστασεις, από 2 Νοεμβρίου, στο Γαλλικό Ινστιτούτο. Σκηνοθετεί και ερμηνεύει η Γιώτα Φέστα.
Ακόμη ένα σύγχρονο νεοελληνικό κείμενο είναι το έργο του Κωνσταντίνου Ρόδη, Mea Culpa που βασίστηκε σε πραγματική ιστορία και καταγράφει την σκληρή πραγματικότητα και τον κοινωνικό αποκλεισμό που βιώνει μια οικογένεια, στην προσπάθεια να μεγαλώσει και να στηρίξει ένας μέλος της με νοητική υστέρηση. (Στη σκηνή Μ2 του Μεγάρου Μουσικής, από 6 έως 10 Νοεμβρίου).
Το Θέατρο Αυλαία φιλοξενεί τις παραγωγές δύο ομάδων της πόλης. Η Ars Moriendi παρουσιάζει την παράσταση Άμλετ, τρίτη πράξη, σε σκηνοθεσία Θάνου Νίκα (Δευτερότριτα, από 04/11) και η ομάδα παραστατικών τεχνών Α4Μ το Καντάν του Γιούκιο Μισίμα, σε σκηνοθεσία Αθηνάς Δράγκου. (από 20/11)
Η Πάπισσα Ιωάννα του Εμμανουήλ Ροΐδη επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Studio Νέμεση. Ένας μεσαιωνικός θρύλος, σύμφωνα με τον οποίο μια γυναίκα φιλόδοξη, φιλομαθής και φιλόπονη καταφέρνει να αναρριχηθεί και να ενθρονιστεί στο υπέρτατο αξίωμα του Πάπα. Αυτός είναι ο καμβάς, η αφορμή για να κεντήσει ο Ροΐδης ένα έργο σταθμό στα ελληνικά γράμματα, όπου στηλιτεύει τη δεισιδαιμονία και σατιρίζει τα κακώς κείμενα της κοινωνίας. (Από 09/11)
Για δεύτερη χρονιά και το Κύμα του Ρον Τζόουνς, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλαδος. Πρόκειται για τη θεατρική μεταφορά του πειράματος του "Τρίτου Κύματος", ενός πραγματικού παιχνιδιού ρόλων, που πραγματοποιήθηκε σε ένα γυμνάσιο της Καλιφόρνια, λαμβάνοντας τεράστιες διαστάσεις και ξεφεύγοντας από κάθε έλεγχο. Η παράσταση -που σκηνοθετεί ο Γιάννης Ρήγας- εντάσσεται φέτος στο ρεπερτόριο της Νεανικής Σκηνής του θεάτρου. (Μονή Λαζαριστών, από 03/11)
Ο Νοέμβριος φέρνει και δεύτερη πρεμιέρα στο Κρατικό Θέατρο. Ο Γιάννης Μαργαρίτης σκηνοθετεί τον Πέερ Γκυντ του Ίψεν, ένα έργο που ανεβαίνει για πρώτη φορά στη δεύτερη κρατική σκηνή της χώρας. Ο κεντρικός ήρωας, ο Πέερ Γκυντ, ονειροπόλος και ιδεαλιστής, ως ένας άλλος Δον Κιχώτης, με όπλα την αστείρευτη φαντασία του και το όνειρό του για έναν ιδανικό κόσμο, μας ταξιδεύει σε έναν κόσμο ονειρικής περιπέτειας. (από 15/11)
ΑΘΗΝΑ
Rien ne va plus της Μαργαρίτας Καραπάνου, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Ι. Κωνσταντίνου.
Η Λουίζα είναι συγγραφέας. Θα παντρευτεί τον Αλκη, έναν άντρα με μωβ μάτια. Το καταγράφει στο βιβλίο της επιμελώς, όπως εκείνη το βιώνει. Ποιος όμως λέει την αληθινή ιστορία; Ποια είναι η πραγματική εκδοχή; Υπάρχει; Rien ne va plus: όπως τέλος - όπως αρχή. Μια μοναχική φιγούρα ανάμεσα στο υπαρκτό και το επίπλαστο, σπρώχνει τον εαυτό της με τόλμη σε ένα παθιασμένο παιχνίδι πάνω στη διάφανη γραμμή που διακρίνει το ψέμα από την αλήθεια.
104 Κέντρο Λόγου και Τέχνης, από 02/11.
Το μυστικό της κυρίας Έλεν, βασισμένο στο μυθιστόρημα του Βασίλη Ζιώγα, Όπως τα ΄κούρντισες Θε μου, σε σκηνοθεσία Μαριάννας Κάλμπαρη.
Η Ελένη Ζιώγα υποδύεται μια γυναίκα με μια πολυκύμαντη και ηρωική ζωή, που διατρέχει όλα τα μεγάλα γεγονότα της ιστορίας της Ελλάδας κατά τον 20ό αιώνα.
Μικρό Παλλάς, από 04/11.
Τα κύματα της Βιρτζίνια Γουλφ, σε σκηνοθεσία Αγγελίτας Τσούγκου, επιστρέφουν για έναν νέο κύκλο παραστάσεων στο Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας (που επαναλειτουργεί φέτος). Μια παρέα έξι φίλων, σε εννέα διαφορετικές ηλικιακές φάσεις της ζωής τους, από τα παιδικά χρόνια μέχρι τα γεράματα. Μέσα σε μια πραγματικότητα άλλοτε πιο ομαλή, άλλοτε πιο σκληρή και πιο βίαιη, αλλά ποτέ εύκολη, η Σούζαν, η Ρόντα, η Τζίνυ, ο Μπέρναρντ, ο Νέβιλ και ο Λούις αυτοπροσδιορίζονται και ετεροπροσδιορίζονται διαρκώς. "Κυματίζοντας" ανάμεσα στο ομαδικό και στο ατομικό, στην παρέα και στη μοναχικότητα, οι ήρωές της προσπαθούν να βρουν το νόημα στη ζωή. (από 11/11)
Πενθεσίλεια του Χάινριχ φον Κλάιστ, σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση. Ο Κλάιστ εμπνέεται από την ομηρική Ιλιάδα και επικεντρώνεται στην ερωτική συνάντηση της βασίλισσας των Αμαζόνων Πενθεσίλειας και του Αχιλλέα. Η παράσταση ξεκίνησε ως διπλωματική εργασία των τριτοετών σπουδαστών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου και τώρα συνεχίζεται εκτός των τειχών του Εθνικού, στο Bios, από 13/11.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
Once upon... a crime in America. Μια χούφτα άνθρωποι που ξεβράστηκαν κάτω από το άγαλμα της Ελευθερίας,
διασχίζουν τη γη της επαγγελίας, την Αμερική, αναζητώντας τον δράστη ενός προπατορικού εγκλήματος. Στο ταξίδι τους από τη θηριώδη Μητρόπολη στα ανατολικά μέχρι την πόλη των πεπτωκότων αγγέλων στα δυτικά, θα τραγουδήσουν με πάθος μεγάλες επιτυχίες του ’50 και του ’60, θα κάνουν οτοστόπ σε έναν καταθλιπτικό μανιακό δολοφόνο, θα συναντήσουν τον μεγαλύτερο κακοποιό στην ιστορία των Η.Π.Α. και θα συρθούν στη χαμένη λεωφόρο του παντεπόπτη cow-boy, ο οποίος είναι και η λύση του δράματος, για όσους όμως μπορούν να θυμούνται.O Θωμάς Βελισσάρης έγραψε το κείμενο και σκηνοθετεί την παρασταση που ανεβαίνει από 1 Νοεμβρίου, στο Θέατρο Ακτίς Αελίου.
Ένας νεκρός άντρας - μια νικημένη γυναίκα. Στην ίδια σκηνή, με φόντο την οριστική απουσία του πάθους. Μια μοναχική κατάδυση στον βυθό ενός άδοξου έρωτα, μια σκηνική εξομολόγηση χωρίς παραλήπτη. Η αναγνώριση του Άκη Δήμου έρχεται για λίγες παραστασεις, από 2 Νοεμβρίου, στο Γαλλικό Ινστιτούτο. Σκηνοθετεί και ερμηνεύει η Γιώτα Φέστα.
Ακόμη ένα σύγχρονο νεοελληνικό κείμενο είναι το έργο του Κωνσταντίνου Ρόδη, Mea Culpa που βασίστηκε σε πραγματική ιστορία και καταγράφει την σκληρή πραγματικότητα και τον κοινωνικό αποκλεισμό που βιώνει μια οικογένεια, στην προσπάθεια να μεγαλώσει και να στηρίξει ένας μέλος της με νοητική υστέρηση. (Στη σκηνή Μ2 του Μεγάρου Μουσικής, από 6 έως 10 Νοεμβρίου).
Το Θέατρο Αυλαία φιλοξενεί τις παραγωγές δύο ομάδων της πόλης. Η Ars Moriendi παρουσιάζει την παράσταση Άμλετ, τρίτη πράξη, σε σκηνοθεσία Θάνου Νίκα (Δευτερότριτα, από 04/11) και η ομάδα παραστατικών τεχνών Α4Μ το Καντάν του Γιούκιο Μισίμα, σε σκηνοθεσία Αθηνάς Δράγκου. (από 20/11)
Η Πάπισσα Ιωάννα του Εμμανουήλ Ροΐδη επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Studio Νέμεση. Ένας μεσαιωνικός θρύλος, σύμφωνα με τον οποίο μια γυναίκα φιλόδοξη, φιλομαθής και φιλόπονη καταφέρνει να αναρριχηθεί και να ενθρονιστεί στο υπέρτατο αξίωμα του Πάπα. Αυτός είναι ο καμβάς, η αφορμή για να κεντήσει ο Ροΐδης ένα έργο σταθμό στα ελληνικά γράμματα, όπου στηλιτεύει τη δεισιδαιμονία και σατιρίζει τα κακώς κείμενα της κοινωνίας. (Από 09/11)
Για δεύτερη χρονιά και το Κύμα του Ρον Τζόουνς, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλαδος. Πρόκειται για τη θεατρική μεταφορά του πειράματος του "Τρίτου Κύματος", ενός πραγματικού παιχνιδιού ρόλων, που πραγματοποιήθηκε σε ένα γυμνάσιο της Καλιφόρνια, λαμβάνοντας τεράστιες διαστάσεις και ξεφεύγοντας από κάθε έλεγχο. Η παράσταση -που σκηνοθετεί ο Γιάννης Ρήγας- εντάσσεται φέτος στο ρεπερτόριο της Νεανικής Σκηνής του θεάτρου. (Μονή Λαζαριστών, από 03/11)
Ο Νοέμβριος φέρνει και δεύτερη πρεμιέρα στο Κρατικό Θέατρο. Ο Γιάννης Μαργαρίτης σκηνοθετεί τον Πέερ Γκυντ του Ίψεν, ένα έργο που ανεβαίνει για πρώτη φορά στη δεύτερη κρατική σκηνή της χώρας. Ο κεντρικός ήρωας, ο Πέερ Γκυντ, ονειροπόλος και ιδεαλιστής, ως ένας άλλος Δον Κιχώτης, με όπλα την αστείρευτη φαντασία του και το όνειρό του για έναν ιδανικό κόσμο, μας ταξιδεύει σε έναν κόσμο ονειρικής περιπέτειας. (από 15/11)
ΑΘΗΝΑ
Rien ne va plus της Μαργαρίτας Καραπάνου, σε σκηνοθεσία Οδυσσέα Ι. Κωνσταντίνου.
Η Λουίζα είναι συγγραφέας. Θα παντρευτεί τον Αλκη, έναν άντρα με μωβ μάτια. Το καταγράφει στο βιβλίο της επιμελώς, όπως εκείνη το βιώνει. Ποιος όμως λέει την αληθινή ιστορία; Ποια είναι η πραγματική εκδοχή; Υπάρχει; Rien ne va plus: όπως τέλος - όπως αρχή. Μια μοναχική φιγούρα ανάμεσα στο υπαρκτό και το επίπλαστο, σπρώχνει τον εαυτό της με τόλμη σε ένα παθιασμένο παιχνίδι πάνω στη διάφανη γραμμή που διακρίνει το ψέμα από την αλήθεια.
104 Κέντρο Λόγου και Τέχνης, από 02/11.
Το μυστικό της κυρίας Έλεν, βασισμένο στο μυθιστόρημα του Βασίλη Ζιώγα, Όπως τα ΄κούρντισες Θε μου, σε σκηνοθεσία Μαριάννας Κάλμπαρη.
Η Ελένη Ζιώγα υποδύεται μια γυναίκα με μια πολυκύμαντη και ηρωική ζωή, που διατρέχει όλα τα μεγάλα γεγονότα της ιστορίας της Ελλάδας κατά τον 20ό αιώνα.
Μικρό Παλλάς, από 04/11.
Τα κύματα της Βιρτζίνια Γουλφ, σε σκηνοθεσία Αγγελίτας Τσούγκου, επιστρέφουν για έναν νέο κύκλο παραστάσεων στο Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας (που επαναλειτουργεί φέτος). Μια παρέα έξι φίλων, σε εννέα διαφορετικές ηλικιακές φάσεις της ζωής τους, από τα παιδικά χρόνια μέχρι τα γεράματα. Μέσα σε μια πραγματικότητα άλλοτε πιο ομαλή, άλλοτε πιο σκληρή και πιο βίαιη, αλλά ποτέ εύκολη, η Σούζαν, η Ρόντα, η Τζίνυ, ο Μπέρναρντ, ο Νέβιλ και ο Λούις αυτοπροσδιορίζονται και ετεροπροσδιορίζονται διαρκώς. "Κυματίζοντας" ανάμεσα στο ομαδικό και στο ατομικό, στην παρέα και στη μοναχικότητα, οι ήρωές της προσπαθούν να βρουν το νόημα στη ζωή. (από 11/11)
Πενθεσίλεια του Χάινριχ φον Κλάιστ, σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση. Ο Κλάιστ εμπνέεται από την ομηρική Ιλιάδα και επικεντρώνεται στην ερωτική συνάντηση της βασίλισσας των Αμαζόνων Πενθεσίλειας και του Αχιλλέα. Η παράσταση ξεκίνησε ως διπλωματική εργασία των τριτοετών σπουδαστών της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου και τώρα συνεχίζεται εκτός των τειχών του Εθνικού, στο Bios, από 13/11.
0 comments: