Γράφει ο Κορνήλιος Ρουσάκης
"Γρανάδα", σε κείμενο και σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού, από την Εταιρεία Θεάτρου Sforaris, στο Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (Θεσσαλονίκη)
Γρανάδα: η "πόλη του καλού θανάτου". Ο τόπος που συνυφαίνεται η ιστορία μιας σύγχρονης ελληνικής οικογένειας με τη ζωή της Ιωάννας της Καστίλης, γνωστής και ως "Ιωάννα η τρελή". Κοινός μη-τόπος των δύο ιστοριών η βύθιση στο πένθος και η επώδυνη δυσκολία διαχείρισης της απώλειας. Η Ιωάννα της Καστίλης -500 χρόνια πριν- έμεινε κλεισμένη σε ένα κάστρο για 46 χρόνια, πενθώντας για την απώλεια του συζύγου της. Η Άννα, η μητέρα της οικογένειας -σήμερα- κλεισμένη στο σπίτι της, δεν αντέχει να βλέπει τις ηλιόλουστες μέρες από το παράθυρο και να σκέφτεται ανθρώπους που κάνουν βόλτες και παιδιά που παίζουν ανέμελα στη λιακάδα.
Οι έξι ηθοποιοί της παράστασης λειτουργούν ως φορείς ακριβούς αποτύπωσης αυτού του γοητευτικού γλυκόπικρου ποιητικού σύμπαντος που έστησε ο Καλαβριανός, δίνοντας έξι πειστικά-και διαφορετικά- πορτραίτα ανθρώπινης αντίδρασης. Η Άννα της Φιλαρέτης Κομνηνού βυθίζεται προς το σκοτάδι μαζεύοντας τρίχες από το πάτωμα ως ενθύμια μνήμης του συζύγου της, ενώ η ανάπηρη αδελφή της Έλλη (Έφη Σταμούλη), κινείται προς το φως -σαρκαστική και αυτοσαρκαζόμενη- κουβαλώντας το βάρος των οικογενειακών μυστικών του παρελθόντος. Αντίστοιχα, δύο διαφορετικές πορείες ακολουθούν και τα παιδιά της οικογένειας: η Λήδα (Στέφη Πουλοπούλου) κινείται προς την απραξία της εσωστρέφειας του "υπογείου" της ζωής, ενώ ο Άρης (Διαμαντής Αδαμαντίδης) προς την απελευθερωτική ανάσα του έρωτα των "πάνω ορόφων". Συνδετικοί αρμοί όλων των παραπάνω προσώπων δύο sui generis "μορφές" που επιχειρούν να διαταράξουν τον άνευ όρων συμβιβασμό με την οδυνηρή πραγματικότητα. Η φλύαρη και υπερκινητική Χριστίνα (Αλεξία Μπεζίκη) -αν και ιδιαίτερα τσακισμένη από τη δική της προσωπική πορεία- εισάγει στο σπίτι την κινητήρια δύναμη του έρωτα και της συνέχισης της ζωής, ενώ ο καθηγητής ιστορίας, πατέρας της οικογένειας (Γιώργος Γλάστρας) γίνεται ένας ιδιαίτερος παράγοντας σύνδεσης παρόντος και παρελθόντος, μια φιγούρα που είναι ταυτόχρονα πρωταγωνιστής των γεγονότων του σπιτιού και εξωτερικός παρατηρητής.
Η "Γρανάδα" κινείται σε μια τροχιά διαρκούς εναλλαγής συγκίνησης και χιούμορ, σαν ένα ψηφιδωτό γεμάτο από -μεγάλες ή αμελητέες- στιγμές της καθημερινότητας, σαν ένα απλό μεταμοντέρνο ποίημα που μπορεί να σε ταρακουνήσει, να σε μετακινήσει, να ανατρέψει όσα θεωρείς δεδομένα. Ένα ταξίδι ενός νεαρού ερωτευμένου ζευγαριού, ένα προειδοποιητικό φωτάκι στο καντράν ενός αυτοκινήτου, ένα πουκάμισο που δεν πρέπει να φορεθεί, κοκτέιλ στο σαλόνι, ένα ραβδομπλέντερ δώρο ενός γάμου που έληξε άδοξα, ένα φλαμένκο που διατρέχει τη ζωή, ένα τηλεφώνημα που δεν έπρεπε ποτέ να γίνει. Η Γρανάδα του Καλαβριανού απεκδύεται τα γεωγραφικά της χαρακτηριστικά και γίνεται ένα αφαιρετικό πεδίο μνήμης και νοσταλγίας, εκεί που ο έρωτας συναντά τον θάνατο.
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου