Το Αέναον Χοροθέατρο δημιουργήθηκε το 1980, από τον γάλλο Ντανιέλ Λομμέλ, με την υποστήριξη ελλήνων καλλιτεχνών. Με τη συνεργασία του Μίνωα Βολανάκη, η πρώτη παράσταση της ομάδας πραγματοποιήθηκε στα Νταμάρια των Βράχων του Βύρωνα. Το 1982, με την αρωγή της Μελίνας Μερκούρη, ενσωματώθηκε στο δυναμικό του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.
Ο Δον Κιχώτης και το σταλινικό καθεστώς
Όταν η σοβιετική λογοκρισία ενέκρινε τη σκηνική παρουσίαση του "Δον Κιχώτη" που έγραψε ο Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, δεν γνώριζε ότι πρόκειται για μια δυναμική κριτική απέναντι στο σταλινικό καθεστώς. Ο Δον Κιχώτης του Μπουλγκάκοφ "βουτά" στον κόσμο των ιδεαλιστών και των διανοούμενων της ρωσικής παράδοσης του 19ου αιώνα και η διαδρομή του γίνεται μια αλληγορία για την προσπάθεια των καλλιτεχνών να επιβιώσουν μέσα στις δυσμενείς συνθήκες του σταλινικού καθεστώτος.
Προδοσία σε αντίστροφη πορεία
Ο επαγγελματίας
Βελιγράδι, λίγο μετά τον θάνατο του Στρατάρχη Τίτο. Ο αστυνομικός Λούκα Λάμπαν, που επί δεκαοκτώ χρόνια παρακολουθούσε στενά την αντικαθεστωτική δράση του συγγραφέα και νυν διευθυντή εκδοτικού οίκου Τέγια Κράιγ, εισβάλλει τώρα στο γραφείο του τελευταίου και του ανατρέπει όλη του τη ζωή. Του θυμίζει ξεχασμένα περιστατικά της ζωής του, του επιστρέφει χαμένα προσωπικά αντικείμενα και τον αναγκάζει να κάνει μια πορεία πίσω στον χρόνο.
Αγώνας ενάντια στη λήθη
Εγκαταλείψαμε ή παραγκωνίσαμε τα κοινωνικά προβλήματα, την αποτύπωση προσωπικών εμπειριών ή και πολιτικών διαταραχών της χώρας μας, ή μάλλον τα εκμεταλλευτήκαμε προκειμένου να ορθώσουμε με αυτά για πρόπλασμα ως θέμα τον ψυχικό χώρο του ανθρώπου με τη συνενοχή της φαντασίας και αίτημα την επαφή με την αιωνιότητα.
Παύλος Μάτεσις
Παύλος Μάτεσις
Big Day: Χάρολντ Πίντερ
Το Κρατικό Θεάτρο Βορείου Ελλάδος συνεχίζει για δεύτερη συνεχή θεατρική περίοδο τον θεσμό "Big Days", μια σειρά δράσεων που εχει σαν στόχο να "συστήσει" στο κοινό σημαντικούς συγγραφείς του παγκόσμιου θεάτρου. Το πρώτο ολοήμερο θεατρικό αφιέρωμα αφορά τον Χάρολντ Πίντερ και θα πραγματοποιηθεί στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών, την Κυριακή 21 Δεκεμβρίου 2014.
Τα παπούτσια του βαρύτονου
O Κύριος Χαρίτονος ήταν Βαρύτονος, όχι μάγειρας, ράφτης, μπάτλερ, επιπλοποιός αλλά ένας καλοστεκούμενος, ευγενικός και πάντοτε καλοντυμένος Βαρύτονος. "Χαρίτονος Φουξ, χαίρομαι ιδιαιτέρως!" έλεγε με μια υπόνοια στόμφου όταν συστηνόταν, κάνοντας βέβαια και την σχετική υπόκλιση. "Λυρικός Βαρύτονος!" συνέχιζε, "Όχι μελωδικός, λυρικός!' συμπλήρωνε τονίζοντας την διαφορά και αν κάποιοι τον ρωτούσαν:
αχ! (ξανά)διαβάζοντας την Κερένια Κούκλα του Χρηστομάνου
Η "Κερένια κούκλα" του Κωνσταντίνου Χρηστομάνου δημοσιεύτηκε το 1908, σε συνέχειες στην εφημερίδα "Πατρίς". Κυκλοφόρησε ως ολοκληρωμένο μυθιστόρημα το 1911, μετά τον θάνατο του συγγραφέα. Είναι ένα "αθηναϊκό μυθιστόρημα", επειδή η τραγική
πλοκή του εξελίσσεται σε μια πρωτόγνωρα δοσμένη, αφηγηματικά, Αθήνα, με
τα σπίτια, τις γειτονιές, τα στέκια, τους ερημικούς και τους κεντρικούς
πολυσύχναστους δρόμους της.
Τα Χριστούγεννα του μπάρμπα-Ιωσήφ
Παραμονή Χριστουγέννων, σ' ένα μικρό ρωσικό χωριό, στα μέσα του 19ου αιώνα. O ηλικιωμένος τσαγκάρης μπάρμπα-Πανώφ ζει ολομόναχος και εργάζεται στο μικρό μαγαζί του. Οι χαρούμενες φωνές των παιδιών, τα λαμπερά φώτα και οι μυρωδιές από τα χριστουγεννιάτικα μαγειρέματα του φέρνουν στο μυαλό εικόνες από το παρελθόν όταν ζούσε η γυναίκα του και τα παιδιά τους ήταν μικρά.
Loot - τα λάφυρα
Ο Χαλ και ο Ντένις ληστεύουν μια τράπεζα και κρύβουν τα χρήματα στο φέρετρο της μητέρας του Χαλ που μόλις έχει πεθάνει και… αφήνουν το πτώμα στη ντουλάπα. Η μυστήρια και "επικίνδυνη" νοσοκόμα ΜακΜέιχον παρηγορεί τον πατέρα του Χαλ, τον κύριο ΜακΛήβυ, που κλαίει πάνω από το φέρετρο τη νεκρή του γυναίκα… ή τα χρήματα της ληστείας. Και τότε χτυπάει το κουδούνι. Είναι ο Τράσκοτ, επιθεωρητής της Σκότλαντ Γιαρντ που —μη έχοντας ένταλμα έρευνας— ψάχνει για τους δράστες μεταμφιεσμένος σε… υπάλληλο της εταιρίας υδάτων. Και το πράγμα πηγαίνει από το κακό στο χειρότερο!
Εις τους πέντε δρόμους
Ο νεαρός Ασημάκης Ιορδάνογλου γυαλίζει παπούτσια εις το κέντρον της Αθήνας, κάπου στα 1947. Ο Θανάσης Μελέγκογλου, ιδιοκτήτης του χορευτικού κέντρου "Εις τους πέντε δρόμους", περνά την ημέραν εκείνην απο τη φτωχογειτονιά. Η τιμιότις του λουστράκου μας θα τραβήξει την προσοχήν του λαϊκού επιχειρηματία Θανάση κι η γνωριμία τούτη θα γίνει η αρχή για ένα ταξίδι κωμικόν, μα και συνάμα δακρύβρεχτον, που θα ξυπνήσει μνήμας και θα αποκαλύψει μυστικά.
ΑΩ: μια παράσταση μανιφέστο
Τώρα ποιός; Τώρα που; Τώρα πότε; Ένας άνθρωπος ξυπνάει και ανακαλύπτει τα πράγματα από την αρχή, μη νιώθοντας τίποτα, μη μπορώντας τίποτα, μη θέλοντας τίποτα. Μια αδύνατη κραυγή και ο λόγος αρχίζει να ρέει. Ψάχνοντας πάντα, μην ψάχνοντας πια, ψάχνοντας τι ψάχνει. Λέξεις μέσα σε λέξεις, σιωπή μες τη σιωπή. Για πάντα εκεί. Από πάντα εκεί. Αντιμέτωπος με ολόκληρη τη δημιουργία.
Η τελευταία μαύρη γάτα
Σε ένα νησί μια μυστική αδελφότητα προληπτικών είναι αποφασισμένη να εξοντώσει όλες τις μαύρες γάτες για να απαλλάξει τον τόπο από τη μάστιγα της γρουσουζιάς. Σχεδόν πετυχαίνει τον σκοπό της. Μία μόνο γάτα απομένει ζωντανή. Μία γάτα που γνωρίζει ένα φοβερό μυστικό. Οι διώκτες της είναι αποφασισμένοι να τη βρουν, να την παγιδέψουν και να την εξοντώσουν.