Ο Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα εμπνεύστηκε την ιστορία του "Ματωμένου γάμου" από ένα πραγματικό περιστατικό που απασχόλησε τον τύπο της εποχής. Το 1928 στο χωριό Nijar, ένας νεαρός άνδρας δολοφονείται αμέσως μετά την προσπάθειά του να φύγει με μια νύφη, την παραμονή του γάμου της. Λίγο αργότερα αποκαλύπτεται πως ο δολοφόνος ήταν ο ξάδερφος του γαμπρού...
Την εποχή που ο Λόρκα έγραφε τον "Ματωμένο γάμο", η Ισπανία βίωνε μια περίοδο έντονων κοινωνικών αλλαγών. Οι γυναίκες δεν είχαν θεμελιωμένα πολιτικά δικαιώματα. Δεν μπορούσαν να ψηφίσουν, να πάρουν διαζύγιο, να κάνουν έκτρωση. Η μοιχεία θεωρούνταν έγκλημα. Με την άνοδο της αριστεράς στις αρχές της δεκαετίας του '30, γίνονται εμφανείς οι πρώτες "βελτιώσεις" στο γυναικείο κοινωνικό στάτους. Οι ισπανίδες αποκτούν σταδιακά όλα τα δικαιώματα που απολαμβάνουν οι γυναίκες στην υπόλοιπη Ευρώπη και την Αμερική. Οι αλλαγές αυτές υπάρχουν στο μυαλό του Λόρκα κατά τη διάρκεια της συγγραφής του έργου —ο "Ματωμένος γάμος" πρωτοπαρουσιάστηκε το 1932. Παρόλα αυτά, αρκετά από τα σημεία της πλοκής του έργου φαντάζουν αδιανόητα για μια κοινωνία όπου οι γυναίκες έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους άνδρες. Μια απάντηση θα μπορούσε να ήταν πως η επίδραση των αλλαγών δεν γίνεται αμέσως ορατή στις αγροτικές κοινωνίες, εκεί που —ίσως— ένα διαζύγιο είναι πλέον νόμιμο, αλλά κατακριτέο και όχι ηθικά αποδεκτό.
Το έργο του Λόρκα αγαπήθηκε ιδιαίτερα στην Ισπανία κι ένα χρόνο μετά την πρώτη παρουσίαση του ανέβηκε και στη Νέα Υόρκη. Απαγορεύτηκε κατά τη διάρκεια της δικτατορίας του Φράνκο, ενώ σήμερα είναι ένα αγαπημένο κλασικό έργο, με πολλαπλές σκηνικές αναγνώσεις τόσο στην Ισπανία όσο και σε διεθνές επίπεδο.
Τώρα στη θεατρική σκηνή
"Ματωμένος γάμος" του Λόρκα, σε σκηνοθεσία Βασίλη Ανδρέου.
Ο χαμένος παράδεισος, η καταδυνάστευση της ψυχής, ο έρωτας είναι αυτά που πολλές φορές οδηγούν και το συλλογικό βήμα του κόσμου. Ο "Ματωμένος γάμος" παύει να είναι μια ιστορία σ’ ένα χαμένο στο χώμα χωριό, τριών εραστών, καθώς ο Λόρκα ζωγραφίζει μέσα στη φύση την ιστορία του κόσμου την αιμάτινη, εκεί που κάθε επανάσταση βάφεται στο αίμα. Ο έρωτας είναι η πρώτη πηγή για τις μεγάλες πράξεις κι ας υπάρχει ένα καταραμένο φεγγάρι μοίρας να μας πατάει.
Μετάφραση: Πάνος Κυπαρίσσης
Μουσική: Σπύρος Παρασκευάκος
Κοστούμια: Νίκος Καρδώνης
Σκηνικά: Βασίλης Ανδρέου
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Βοηθός σκηνοθέτη: Σοφία Καστρησίου
Παραγωγή: Αίολος, Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία, σε συμπαραγωγή με το θέατρο του Νέου Κόσμου.
Παίζουν: Χριστίνα Κοροβίλα, Κώστας Κουνέλλας, Γιώργος Μακρής, Φαίδρα Παπανικολάου, Νατάσα Σφενδυλάκη, Σίσσυ Τουμάση, Ντίνος Φλώρος, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος.
Θέατρο του Νέου Κόσμου, (Αντισθένους 7 και Θαρύπου, Νέος Κόσμος, Αθήνα, τηλ. 210 9212900)
Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15
Εισιτήρια: 12, 10 (μειωμένο)
Την εποχή που ο Λόρκα έγραφε τον "Ματωμένο γάμο", η Ισπανία βίωνε μια περίοδο έντονων κοινωνικών αλλαγών. Οι γυναίκες δεν είχαν θεμελιωμένα πολιτικά δικαιώματα. Δεν μπορούσαν να ψηφίσουν, να πάρουν διαζύγιο, να κάνουν έκτρωση. Η μοιχεία θεωρούνταν έγκλημα. Με την άνοδο της αριστεράς στις αρχές της δεκαετίας του '30, γίνονται εμφανείς οι πρώτες "βελτιώσεις" στο γυναικείο κοινωνικό στάτους. Οι ισπανίδες αποκτούν σταδιακά όλα τα δικαιώματα που απολαμβάνουν οι γυναίκες στην υπόλοιπη Ευρώπη και την Αμερική. Οι αλλαγές αυτές υπάρχουν στο μυαλό του Λόρκα κατά τη διάρκεια της συγγραφής του έργου —ο "Ματωμένος γάμος" πρωτοπαρουσιάστηκε το 1932. Παρόλα αυτά, αρκετά από τα σημεία της πλοκής του έργου φαντάζουν αδιανόητα για μια κοινωνία όπου οι γυναίκες έχουν τα ίδια δικαιώματα με τους άνδρες. Μια απάντηση θα μπορούσε να ήταν πως η επίδραση των αλλαγών δεν γίνεται αμέσως ορατή στις αγροτικές κοινωνίες, εκεί που —ίσως— ένα διαζύγιο είναι πλέον νόμιμο, αλλά κατακριτέο και όχι ηθικά αποδεκτό.
Το έργο του Λόρκα αγαπήθηκε ιδιαίτερα στην Ισπανία κι ένα χρόνο μετά την πρώτη παρουσίαση του ανέβηκε και στη Νέα Υόρκη. Απαγορεύτηκε κατά τη διάρκεια της δικτατορίας του Φράνκο, ενώ σήμερα είναι ένα αγαπημένο κλασικό έργο, με πολλαπλές σκηνικές αναγνώσεις τόσο στην Ισπανία όσο και σε διεθνές επίπεδο.
Τώρα στη θεατρική σκηνή
"Ματωμένος γάμος" του Λόρκα, σε σκηνοθεσία Βασίλη Ανδρέου.
Ο χαμένος παράδεισος, η καταδυνάστευση της ψυχής, ο έρωτας είναι αυτά που πολλές φορές οδηγούν και το συλλογικό βήμα του κόσμου. Ο "Ματωμένος γάμος" παύει να είναι μια ιστορία σ’ ένα χαμένο στο χώμα χωριό, τριών εραστών, καθώς ο Λόρκα ζωγραφίζει μέσα στη φύση την ιστορία του κόσμου την αιμάτινη, εκεί που κάθε επανάσταση βάφεται στο αίμα. Ο έρωτας είναι η πρώτη πηγή για τις μεγάλες πράξεις κι ας υπάρχει ένα καταραμένο φεγγάρι μοίρας να μας πατάει.
Μετάφραση: Πάνος Κυπαρίσσης
Μουσική: Σπύρος Παρασκευάκος
Κοστούμια: Νίκος Καρδώνης
Σκηνικά: Βασίλης Ανδρέου
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Βοηθός σκηνοθέτη: Σοφία Καστρησίου
Παραγωγή: Αίολος, Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία, σε συμπαραγωγή με το θέατρο του Νέου Κόσμου.
Παίζουν: Χριστίνα Κοροβίλα, Κώστας Κουνέλλας, Γιώργος Μακρής, Φαίδρα Παπανικολάου, Νατάσα Σφενδυλάκη, Σίσσυ Τουμάση, Ντίνος Φλώρος, Αλέξανδρος Χρυσανθόπουλος.
Θέατρο του Νέου Κόσμου, (Αντισθένους 7 και Θαρύπου, Νέος Κόσμος, Αθήνα, τηλ. 210 9212900)
Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15
Εισιτήρια: 12, 10 (μειωμένο)
0 comments: