Από το Blogger.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΧΩΣ: "Υπόγειο" (Αυλαία, 23-26/9), "Προσωπική συμφωνία" (Κολοσσαίον, 25/9-6/10), "Ρένα" (Αριστοτέλειον, 27/9-6/10), "Οθέλλος" (Αμαλία, 2-13/10), "Οι 12 ένορκοι" (Αθήναιον, 4-5/10)

ΣΚΗΝΟΒΑΣΙΕΣ -- Αφιέρωμα: Η βερολινέζικη Φόλκσμπυνε στο Φεστιβάλ Αθηνών

Leave a Comment
(15-6-2017)

To βερολινέζικο θέατρο έρχεται στην Αθήνα φέρνοντας τρεις θεατρικές παραγωγές και, μαζί: ταινίες, εγκαταστάσεις, γερμανική μπίρα, συζητήσεις, πάρτι, συναυλίες, περφόρμανς.


Το 1992 η πολιτική ηγεσία του Βερολίνου ανέθεσε στον αβανγκάρντ, αλλά ήδη καταξιωμένο σκηνοθέτη Φρανκ Κάστορφ την καλλιτεχνική διεύθυνση της Φόλκσμπύνε, με τον όρο να την κάνει διάσημη μέσα στα επόμενα δύο χρόνια – αλλιώς, το θέατρο θα έκλεινε. Ο Κάστορφ πέτυχε τον στόχο του˙ για την ακρίβεια, η Φόλκσμπύνε είναι σήμερα ένα από τα πιο σημαντικά και αναγνωρισμένα θέατρα στον κόσμο. Aμέσως μετά τη γερμανική επανένωση, εδραιώθηκε ως ένας ξεχωριστός βερολινέζικος θεσμός, με επιρροή στον θεατρικό κόσμο της χώρας, αλλά και διεθνώς.

Από τον Σεπτέμβριο του 2017 η καλλιτεχνική διεύθυνση του θεάτρου "παραδίδεται" στον βέλγο επιμελητή Κρις Ντέρκον.

Οι παραστάσεις της Φόλκσμπύνε που θα παρουσιαστούν στο Φεστιβάλ Αθηνών:

Σάββατο 17 και Κυριακή 18 Ιουνίου, στις 22:00 [ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 - ΠΡΟΑΥΛΙΟ]
"Σ’ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση", σε κείμενο και σκηνοθεσία Ρενέ Πόλλες.
Μια ξεκαρδιστική παράσταση που θέτει επί τάπητος μείζονα φιλοσοφικά ζητήματα και διαδραματίζεται στα βαγόνια του Rollende Road Show της Φόλκσμπύνε.
"Καθόμουν εδώ τις προάλλες, η ατμόσφαιρα ήταν ευχάριστη, είχα την αίσθηση ότι είμαι σπίτι μου, όταν ξαφνικά συνειδητοποίησα ότι αυτό ακριβώς το πράγμα -το σπίτι ως χώρος διαβίωσης- δεν σημαίνει τίποτα για τον συνομιλητή που έχω απέναντί μου. Ξαφνικά αρχίζω να βρίσκω την έννοια του "σπιτιού" κάπως εξωφρενική. Είμαι πάντα πρόθυμος να κάνω εποικοδομητικό διάλογο με τον άλλον. Προφανώς, είναι δύσκολο για τον συνομιλητή μου να συλλάβει την έννοια του βιώσιμου χώρου υπό παραδοσιακούς όρους: άλλωστε, δεν έχει σπίτι. Εννοείται, βέβαια, ότι ούτε άστεγος είναι. Προσπαθώ να στρέψω αλλού την κουβέντα και θίγω το ζήτημα του "μέλλοντος". Κι εδώ ισχύουν τα ίδια: το μέλλον δεν σημαίνει τίποτα για εκείνον".

Δευτέρα 19 και Τρίτη 20 Ιουνίου, στις 19:00 [ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260 - ΧΩΡΟΣ Δ]
"Ο παίκτης" του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, σε σκηνοθεσία Φρανκ Κάστορφ.
Ο Φιόντορ Ντοστογιέφσκι έγραψε τον "Παίκτη" σε μια κρίσιμη στιγμή της ζωής του. Μετά από χρόνια εξορίας σε στρατόπεδο καταναγκαστικής εργασίας στη Σιβηρία, επέστρεψε στο σπίτι του και βρήκε τη γυναίκα του ετοιμοθάνατη. Λίγο αργότερα, ο αδελφός του και ο καλύτερός του φίλος βρήκαν πρόωρο θάνατο. Συντετριμμένος, ταξίδεψε στη Γερμανία προκειμένου να ξεφύγει από τους δανειστές του. Πολύ γρήγορα έχασε στον τζόγο τα τελευταία του χρήματα και τα δικαιώματα όλων των βιβλίων του. Έχοντας επειγόντως ανάγκη από χρήματα, έγραψε τον "Παίκτη" μέσα σε είκοσι έξι ημέρες.
Ο Φρανκ Κάστορφ, απερχόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής της Φόλκσμπύνε, έχει ήδη διασκευάσει στο παρελθόν μυθιστορήματα του ρώσου συγγραφέα. Στον "Παίκτη" χρησιμοποιεί την τεχνική της ζωντανής κινηματογράφησης, σε συνδυασμό με το χαρακτηριστικό σκηνοθετικό του στυλ και ένα ισχυρό καστ ηθοποιών. Ο σκηνοθέτης βλέπει το λογοτεχνικό μανιφέστο που έγραψε ο Ντοστογιέφσκι για τον εθισμό στα τυχερά παιχνίδια σαν "ένα μεγαλειώδες, ζωηρό, δυναμικό πυροτέχνημα στασιμότητας και ακινησίας", που εμπνέεται από τη σπαρακτική ζωή του συγγραφέα.

Παρασκευή 23 και Σάββατο 24 Ιουνίου, στις 21:00 [ΘΕΑΤΡΟ ΟΛΥΜΠΙΑ]
"Murmel Murmel / Μουρμουρητό" του Ντίτερ Ροτ, σε σκηνοθεσία Χέρμπερτ Φριτς.
Ένα σχέδιο που κυοφορούνταν εδώ και καιρό στο μυαλό του γερμανού σκηνοθέτη Χέρμπερτ
Φριτς ζωντανεύει. Πρόκειται για τη νουβέλα του Ντίτερ Ροτ "Μουρμουρητό". Στις 178 σελίδες του βιβλίου, ενός λεπτού τόμου σχήματος octavo, επαναλαμβάνεται μία μόνο λέξη: "Murmel". Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, ο Ροτ έδωσε την άδεια στον Φριτς να διασκευάσει το έργο του για το θέατρο. Το 2012 ο Φριτς εκπλήρωσε την υπόσχεσή του για πρώτη φορά. Από τους σημαντικότερους ηθοποιούς που συνδέθηκαν με τη Φόλκσμπύνε, τα τελευταία χρόνια ο Φριτς έχει καθιερωθεί ως σκηνοθέτης με τις βραβευμένες μαύρες κωμωδίες του. Στην ξεκαρδιστική, θεοπάλαβη παράστασή του, δεκατέσσερις ηθοποιοί μουρμουρίζουν αδιαλείπτως τη μοναδική λέξη του βιβλίου και μεταμορφώνουν το κείμενο σε μια υπνωτιστική, ψυχεδελική εμπειρία που δικαιώνει τον εκλιπόντα πλέον Ροτ, πληθωρικό, πειραματικό καλλιτέχνη που το έργο του διακρίνεται για τη δεξιοτεχνία, την άγρια ενέργεια και τη σκοτεινή του αίσθηση.
Μουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρ
μουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρ
μουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρμουρ
μουρμουρμουρμουρμουρμουρ…

Στις παράλληλες εκδηλώσεις του αφιερώματος, θα πραγματοποιηθούν: masterclass από τον θεωρητικό του θεάτρου Χανς-Τις Λέμαν, με θέμα "Το μεταδραματικό θέατρο και η βερολινέζικη Φόλκσμπυνε", η περφόρμανς "Σούμαν. Ο έρωτας του ποιητή ή η επιστροφή των έφιππων πτωμάτων", η βιντεο-εγκατάσταση "Ο Μπέργκμαν στην Ουγκάντα" του Μάρκους Ερν, η προβολή της ταινίας του Ρενέ Πόλλες "Bad Decisions" και συναυλία του συγκροτήματος Goshawk.

Το αφιέρωμα πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Goethe-Institut Athen και του Υπουργείου Εξωτερικών της ΟΔΓ.



Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα

0 comments: