Από το Blogger.

21α Μερκούρεια 2015

Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα —που συνεχίζουν να παράγουν καλλιτεχνικό έργο σε πείσμα των χαλεπών καιρών—, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και το Δημοτικό Θέατρο Νεάπολης Συκεών θα συναντηθούν στα 21α Μερκούρεια που θα πραγματοποιηθούν από 19 έως 29 Αυγούστου 2015, στο Δημοτικό Θέατρο Συκεών "Μάνος Κατράκης".

(Α)πιθανότητες

Συνειρμοί με αφορμή τον πίνακα της Margaret Stermer - Cox "Dancing Clouds".

Βιβλιοπαρουσίαση: Τα κείμενα των Φιλίππων

H Κάπα Εκδοτική, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Φιλίππων, παρουσιάζουν το βιβλίο "Τα κείμενα των Φιλίππων" που κυκλοφορεί στη Σειρά "Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο" και συγκεντρώνει σε έναν τόμο θεατρικά έργα και κείμενα που γράφτηκαν για το Φεστιβάλ Φιλίππων και παρουσιάστηκαν την περίοδο 2009-2014. Δεκατέσσερις έλληνες συγγραφείς "υπογράφουν" δεκαπέντε θεατρικά έργα και κείμενα.

Αθηναϊκά Θέατρα: περίοδος 2015-2016

Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός των Αθηναϊκών Θεάτρων για τη θεατρική περίοδο 2015-2016 είναι ο εξής: 

16ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Νέας Ορεστιάδας

Το 16ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Νέας Ορεστιάδας θα πραγματοποιηθεί από τις 29 Αυγούστου έως τις 5 Σεπτεμβρίου 2015. Οι θεατρικές παραστάσεις που θα παρουσιαστούν και θα διαγωνιστούν στο φετινό φεστιβάλ είναι:

Χορός στα 50α Δημήτρια 2015

Τα Δημήτρια γιορτάζουν φέτος 50 χρόνια χρόνια γόνιμης παρουσίας στη πολιτιστική ζωή της Θεσσαλονίκης. Το πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης περιλαμβάνει παραστάσεις θεάτρου και χορού, συναυλίες,, κινηματογραφικές προβολές, εικαστικές εκθέσεις και workshops.

Θέατρο και performance στα 50α Δημήτρια 2015

Τα Δημήτρια γιορτάζουν φέτος 50 χρόνια χρόνια γόνιμης παρουσίας στη πολιτιστική ζωή της Θεσσαλονίκης. Το πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης περιλαμβάνει παραστάσεις θεάτρου και χορού, συναυλίες, εικαστικές εκθέσεις και workshops.

Πορφυρή γυναίκα


Tasos Protopsaltou
Dramatic Queens
Arias from the 17th Century
Mixed media on paper, 2014

Ομόκεντροι δρόμοι

Πού τάχα να πηγαίνει αυτός ο δρόμος
ο δρόμος ο μεγάλος που ποθώ,
μάλλον θα φέρνει ολόγυρα τον κόσμο
και θα γυρνά ξανά πάλι εδώ.
[...]

Φύλλοι ψυχής


[...]Δίχως άλλο, ο μοναδικός και διαιώνιος στόχος της ψυχής είναι ακριβώς αυτό που δεν υπάρχει: αυτό που υπήρξε και που δεν υπάρχει πια, - αυτό που μέλλεται και που δεν είναι ακόμη- , αυτό που είναι δυνατό, αυτό που είναι αδύνατο, - να ποια η υπόθεση της ψυχής, μα ποτέ, ουδέποτε αυτό που είναι! [...]

Υπόθεση Φαρμακονήσι ή το δίκαιο του νερού

20 Ιανουαρίου 2014, Φαρμακονήσι, ανατολικό Αιγαίο: δώδεκα άνθρωποι, μεταξύ των οποίων οκτώ παιδιά ηλικίας τριών έως έντεκα ετών έχασαν τη ζωή τους όταν βυθίστηκε το μικρό σκάφος στο οποίο επέβαιναν. Οι αρχές έθεσαν στο αρχείο την έρευνα (τον Αύγουστο του 2014) θεωρώντας αβάσιμες τις μαρτυρίες των επιζώντων.

Ευχές φωτιές

Αυτό το υποκοριστικό
που έχεις για κορίτσι μέσα σου,
το μελαγχολικό σου στήθος.

Νέκυια: επιζητώντας τον νόστο

Στη λ΄ ραψωδία της "Οδύσσειας" του Ομήρου, την γνωστή ως Νέκυια, υπερισχύουν η νοσταλγία και ο νόστος. Έπειτα από υπόδειξη της Κίρκης ο Οδυσσέας επισκέπτεται τον Άδη και καλεί τις ψυχές των νεκρών. Εκεί συναντά τον μάντη Τειρεσία, ο οποίος του αποκαλύπτει ότι ο Ποσειδώνας είναι οργισμένος μαζί του γιατί τύφλωσε τον γιο του Πολύφημο, αλλά προλέγει ότι θα σωθεί τελικά, θα τιμωρήσει τους μνηστήρες και θα έχει ήσυχο τέλος σε βαθιά γεράματα.

Είμαι ρεαλιστής, γιατί ζητώ το αδύνατο

Ο απείθαρχος Τιτάνας Προμηθέας, αμφισβητεί την εξουσία του Δία, χαρίζοντας τη φωτιά στους ανθρώπους. Η τιμωρία θα είναι αμείλικτη. Με διαταγή του πατέρα των θεών θα δεθεί σ’ έναν άγριο βράχο, στα πέρατα του κόσμου. Ωστόσο εκείνος δεν θα σταματήσει να καταφέρεται κατά της εξουσίας, εξαγριώνοντας τον Δία, ο οποίος τον καταποντίζει στον Τάρταρο.

Έξοδος / Εxit

[...]
Φεγγάρια μου παλιά
καινούρια μου πουλιά
διώχτε τον ήλιο και τη μέρα απ'το βουνό
για να με δείτε να περνώ
σαν αστραπή στον ουρανό.

Η θάλασσα, η νύχτα, εγώ

Το Σκοτάδι και Το Κύμα

Όταν κοιτάζω τη θάλασσα τη νιώθω φίλη μου κι ας μην είναι
Όταν κοιτάζω τη νύχτα κι αυτή είναι φίλη μου

Θέλω μια χώρα

"Και τώρα τι;". Αλλαγή προοπτικής; Αλλαγή νοοτροπίας; Αλλαγή αυτοπροσδιορισμού; Αλλαγή χώρας; Για όσους δεν έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν μια χώρα ως έναν τόπο ασφάλειας που θα σε προστατεύσει, που θα σε ανταμείβει και θα σε υπολογίζει.

Το τάβλι: νεοελληνικό όνειρο αυγουστιάτικου απογεύματος

Ο Φώντας και ο Κόλιας. Φίλοι και κουνιάδοι. Αρχές δεκαετίας του ’70. Στην αυλή του σπιτιού τους, ένα αυγουστιάτικο απόγευμα. Ο Φώντας είναι ταβλαδόρος. Ο Κόλιας λαχειοπώλης. Μέσα σε ένα απόγευμα θα στήσουν την κομπίνα του αιώνα, προκειμένου να "βγουν και αυτοί επιχειρηματίες στην κοινωνία, να πιάσουν την καλή", όπως λένε.

Μαρία Τζομπανάκη: "Η Ελλάδα δεν μπαίνει ενέχυρο, κύριε Σόιμπλε!"

Κύριε Σόιμπλε,

Αναγνωρίζω σαν Ελληνίδα, πως κάναμε λάθη μεγάλα:
Που επιτρέψαμε να μας ξεγελάσουν και να μας κλέψουν πολιτικοί που οι ίδιοι διαλέξαμε.
Που επιτρέψαμε να επηρεάσουν την παράδοση του σύγχρονου πολιτισμού μας, τα εισαγόμενα "προϊόντα" μιας ηθικής, που βασίζεται στην κατανάλωση.

Δυνατότητα: ο Παράδεισος

Της Δυνατότητας κάτοικος είμαι-
Πιο όμορφο  απ'την Πρόζα Σπιτικό-
Πιο πολλά είναι τα Παράθυρά του-
Στις Πόρτες- όμοια είν' υπέρτερο-

Ένας απομονωμένος πολεμιστής

Μετά το θάνατο του Αχιλλέα, ο καλύτερος πολεμιστής στο στρατόπεδο των Ελλήνων είναι ο Αίας. Ωστόσο, κατά την κρίση των όπλων, οι Έλληνες αρχηγοί αποφασίζουν τα όπλα του νεκρού ήρωα να δοθούν στον Οδυσσέα. Ο Αίας θίγεται βαθιά από τη μεγάλη αδικία. Θυμωμένος, επιχειρεί να επιτεθεί στους Αχαιούς, όμως η Αθηνά θολώνει το μυαλό του και η φονική του μανία ξεσπάει στα κοπάδια τους. Όταν συνέρχεται και συνειδητοποιεί τι έκανε, η αξιοπρέπειά του έχει πληγεί τόσο ώστε ο ήρωας επιλέγει να αυτοκτονήσει.

Ηλέκτρα, το τελευταίο αίμα

Ο Αγαμέμνονας σκοτώνει ένα ελάφι και μια κόρη. Η Κλυταιμνήστρα τον δολοφονεί στο λουτρό της επιστροφής. Ο Αίγισθος σκορπίζει φόβο και επιβάλλει εγκλεισμό. Η Χρυσόθεμις μαθαίνει να επιβιώνει. Η Ηλέκτρα δεν το μαθαίνει ποτέ. Ο Ορέστης, φυγαδευμένος για χρόνια, επιστρέφει για να κάνει πράξη τα λόγια. Όλοι και όλα κινούνται ανάμεσα στους ψιθύρους και τις σιωπές.

Ιούλιος Καίσαρας με φόντο την "κουλτούρα του φόβου"


44 π.Χ. Η Ρώμη είναι σε αναβρασμό. Το "αβγό του φιδιού" επωάζεται και εκκολάπτεται στη Σύγκλητο. Αλλεπάλληλες συνωμοσίες, δολοφονίες, βία και διαπλοκή. Και στο παρασκήνιο ένας λαός που έχει μετασχηματιστεί σε όχλο, χειραγωγούμενος από δημαγωγούς πολιτικούς. Η ρωμαϊκή Σύγκλητος καλωσορίζει τον Γάιο Ιούλιο Καίσαρα, ο οποίος επιστρέφει θριαμβευτής από την εκστρατεία στη Γαλατία.

Η Ιφιγένεια στη Χώρα των Ταύρων

Η Ιφιγένεια, αγέρωχη και υπερήφανη, τολμηρή και παθιασμένη, αγωνίζεται να διατηρήσει τις αρετές της δικής της κουλτούρας και μισεί τους συμπατριώτες της για όσα έκαναν —ή μήπως για όσα δεν έκαναν;— για εκείνη. Ο Ευριπίδης στην "Ιφιγένεια εν Ταύροις" αποτυπώνει τις διάφορες πτυχές της αγάπης και της αφοσίωσης: η συντροφική αγάπη στη φιλία του Ορέστη και του Πυλάδη, η αδερφική αγάπη ανάμεσα στην Ιφιγένεια και τον Ορέστη.

Ελευθερία από χαρτί

Οι χαρταετοί είναι ελεύθεροι, μα το πέταγμά τους γίνεται με σπάγκο. Άλλοτε γίνονται παράξενα πουλιά που απειλούν την μονοτονία του γαλάζιου. Άλλοτε είναι δράκοι που τρομάζουν τα σύννεφα με τις τρίγωνες λογικές τους.

Ερωφίλη από την ομάδα Όμορος

"Γιατί όλες οι καλομοιριές του κόσμου και τα πλούτη, μια μόνο ασκιά είναι στη ζωή την πρικαμένη τούτη, μια φουσκαλίδα του νερού, μια λάβρα που τελειώνει..."
(Ε’ στ. 671-673)

Η αγάπη είναι φωτιά

Βάλε με σαν σφραγίδα στην καρδιά σου
σαν σφραγίδα στο μπράτσο σου,
επειδή είναι δυνατή σαν το θάνατο η αγάπη,
σκληρή σαν τον άδη η ζήλια
οι σπίθες της αγάπης είναι σπίθες
φωτιάς, φλόγες είναι δικές της.

Πες μου μια λέξη

Η λέξη σβήνει, όταν αφήνει
Τα χείλη, λεν πολλοί -
Εγώ λέω πως τότε μονάχα
Έρχεται στη ζωή

(Emily Dickinson, μτφρ. Α. Γρίβα, Gutenberg, Αθήνα, 2013)

Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου μιλούν στις Σκηνοβασίες για το δημοψήφισμα (Μέρος Δ)

Της Κατερινας Πεσταματζόγλου

Μια ανάσα έμεινε γι αυτό το δημοψήφισμα που όπως λένε θ’ αλλάξει την ζωή μας. Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου, θέλησαν να μοιραστούν τις σκέψεις τους μαζί μας, απαντώντας έτσι με φωνή στεντόρεια στα διλήμματα που τίθενται. Ευχαριστώ μέσα απ’ την καρδιά μου για την ανταπόκριση στον ασφυκτικά πιεσμένο χρόνο. Σαν επίλογο, καταθέτω κι εγώ με την σειρά μου την δική μου θέση.

Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου μιλούν στις Σκηνοβασίες για το δημοψήφισμα (Μέρος Γ)

Της Κατερίνας Πεσταματζόγλου
Μια ανάσα έμεινε γι αυτό το δημοψήφισμα που όπως λένε θ’ αλλάξει την ζωή μας. Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου, θέλησαν να μοιραστούν τις σκέψεις τους μαζί μας, απαντώντας έτσι με φωνή στεντόρεια στα διλήμματα που τίθενται. Ευχαριστώ μέσα απ’ την καρδιά μου για την ανταπόκριση στον ασφυκτικά πιεσμένο χρόνο. Σαν επίλογο, καταθέτω κι εγώ με την σειρά μου την δική μου θέση.

Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου μιλούν στις Σκηνοβασίες για το δημοψήφισμα (Μέρος Β)

Της Κατερίνας Πεσταματζόγλου

Μια ανάσα έμεινε γι αυτό το δημοψήφισμα που όπως λένε θ’ αλλάξει την ζωή μας. Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου, θέλησαν να μοιραστούν τις σκέψεις τους μαζί μας, απαντώντας έτσι με φωνή στεντόρεια στα διλήμματα που τίθενται. Ευχαριστώ μέσα απ’ την καρδιά μου για την ανταπόκριση στον ασφυκτικά πιεσμένο χρόνο. Σαν επίλογο, καταθέτω κι εγώ με την σειρά μου την δική μου θέση.

Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου μιλούν στις Σκηνοβασίες για το δημοψήφισμα (Μέρος Α)

Της Κατερίνας Πεσταματζόγλου

Μια ανάσα έμεινε γι αυτό το δημοψήφισμα που όπως λένε θ’ αλλάξει την ζωή μας. Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου, θέλησαν να μοιραστούν τις σκέψεις τους μαζί μας, απαντώντας έτσι με φωνή στεντόρεια στα διλήμματα που τίθενται. Ευχαριστώ μέσα απ’ την καρδιά μου για την ανταπόκριση στον ασφυκτικά πιεσμένο χρόνο. Σαν επίλογο, καταθέτω κι εγώ με την σειρά μου την δική μου θέση.

Ιστορία σ'ένα δίχτυ

Κάθε φορά που ανοίγεις δρόμο στη ζωή
μην περιμένεις να σε βρει το μεσονύχτι
έχε τα μάτια σου ανοιχτά βράδυ πρωί
γιατί μπροστά σου πάντα απλώνεται ένα δίχτυ