Δημοτικά Περιφερειακά Θέατρα —που συνεχίζουν να παράγουν καλλιτεχνικό έργο σε πείσμα των χαλεπών καιρών—, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και το Δημοτικό Θέατρο Νεάπολης Συκεών θα συναντηθούν στα 21α Μερκούρεια που θα πραγματοποιηθούν από 19 έως 29 Αυγούστου 2015, στο Δημοτικό Θέατρο Συκεών "Μάνος Κατράκης".
Βιβλιοπαρουσίαση: Τα κείμενα των Φιλίππων
H Κάπα Εκδοτική, σε συνεργασία με το Φεστιβάλ Φιλίππων, παρουσιάζουν το βιβλίο "Τα κείμενα των Φιλίππων" που κυκλοφορεί στη Σειρά "Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο" και συγκεντρώνει σε έναν τόμο θεατρικά έργα και κείμενα που γράφτηκαν για το Φεστιβάλ Φιλίππων και παρουσιάστηκαν την περίοδο 2009-2014. Δεκατέσσερις έλληνες συγγραφείς "υπογράφουν" δεκαπέντε θεατρικά έργα και κείμενα.
Φύλλοι ψυχής
[...]Δίχως άλλο, ο μοναδικός και διαιώνιος στόχος της ψυχής είναι ακριβώς αυτό που δεν υπάρχει: αυτό που υπήρξε και που δεν υπάρχει πια, - αυτό που μέλλεται και που δεν είναι ακόμη- , αυτό που είναι δυνατό, αυτό που είναι αδύνατο, - να ποια η υπόθεση της ψυχής, μα ποτέ, ουδέποτε αυτό που είναι! [...]
Υπόθεση Φαρμακονήσι ή το δίκαιο του νερού
20 Ιανουαρίου 2014, Φαρμακονήσι, ανατολικό Αιγαίο: δώδεκα άνθρωποι, μεταξύ των οποίων οκτώ παιδιά ηλικίας τριών έως έντεκα ετών έχασαν τη ζωή τους όταν βυθίστηκε το μικρό σκάφος στο οποίο επέβαιναν. Οι αρχές έθεσαν στο αρχείο την έρευνα (τον Αύγουστο του 2014) θεωρώντας αβάσιμες τις μαρτυρίες των επιζώντων.
Νέκυια: επιζητώντας τον νόστο
Στη λ΄ ραψωδία της "Οδύσσειας" του Ομήρου, την γνωστή ως Νέκυια, υπερισχύουν η νοσταλγία και ο νόστος. Έπειτα από υπόδειξη της Κίρκης ο Οδυσσέας επισκέπτεται τον Άδη και καλεί τις ψυχές των νεκρών. Εκεί συναντά τον μάντη Τειρεσία, ο οποίος του αποκαλύπτει ότι ο Ποσειδώνας είναι οργισμένος μαζί του γιατί τύφλωσε τον γιο του Πολύφημο, αλλά προλέγει ότι θα σωθεί τελικά, θα τιμωρήσει τους μνηστήρες και θα έχει ήσυχο τέλος σε βαθιά γεράματα.
Είμαι ρεαλιστής, γιατί ζητώ το αδύνατο
Ο απείθαρχος Τιτάνας Προμηθέας, αμφισβητεί την εξουσία του Δία, χαρίζοντας τη φωτιά στους ανθρώπους. Η τιμωρία θα είναι αμείλικτη. Με διαταγή του πατέρα των θεών θα δεθεί σ’ έναν άγριο βράχο, στα πέρατα του κόσμου. Ωστόσο εκείνος δεν θα σταματήσει να καταφέρεται κατά της εξουσίας, εξαγριώνοντας τον Δία, ο οποίος τον καταποντίζει στον Τάρταρο.
Το τάβλι: νεοελληνικό όνειρο αυγουστιάτικου απογεύματος
Ο Φώντας και ο Κόλιας. Φίλοι και κουνιάδοι. Αρχές δεκαετίας του ’70. Στην αυλή του σπιτιού τους, ένα αυγουστιάτικο απόγευμα. Ο Φώντας είναι ταβλαδόρος. Ο Κόλιας λαχειοπώλης. Μέσα σε ένα απόγευμα θα στήσουν την κομπίνα του αιώνα, προκειμένου να "βγουν και αυτοί επιχειρηματίες στην κοινωνία, να πιάσουν την καλή", όπως λένε.
Ένας απομονωμένος πολεμιστής
Μετά το θάνατο του Αχιλλέα, ο καλύτερος πολεμιστής στο στρατόπεδο των Ελλήνων είναι ο Αίας. Ωστόσο, κατά την κρίση των όπλων, οι Έλληνες αρχηγοί αποφασίζουν τα όπλα του νεκρού ήρωα να δοθούν στον Οδυσσέα. Ο Αίας θίγεται βαθιά από τη μεγάλη αδικία. Θυμωμένος, επιχειρεί να επιτεθεί στους Αχαιούς, όμως η Αθηνά θολώνει το μυαλό του και η φονική του μανία ξεσπάει στα κοπάδια τους. Όταν συνέρχεται και συνειδητοποιεί τι έκανε, η αξιοπρέπειά του έχει πληγεί τόσο ώστε ο ήρωας επιλέγει να αυτοκτονήσει.
Ηλέκτρα, το τελευταίο αίμα
Ο Αγαμέμνονας σκοτώνει ένα ελάφι και μια κόρη. Η Κλυταιμνήστρα τον δολοφονεί στο λουτρό της επιστροφής. Ο Αίγισθος σκορπίζει φόβο και επιβάλλει εγκλεισμό. Η Χρυσόθεμις μαθαίνει να επιβιώνει. Η Ηλέκτρα δεν το μαθαίνει ποτέ. Ο Ορέστης, φυγαδευμένος για χρόνια, επιστρέφει για να κάνει πράξη τα λόγια. Όλοι και όλα κινούνται ανάμεσα στους ψιθύρους και τις σιωπές.
Ιούλιος Καίσαρας με φόντο την "κουλτούρα του φόβου"
44 π.Χ. Η Ρώμη είναι σε αναβρασμό. Το "αβγό του φιδιού" επωάζεται και εκκολάπτεται στη Σύγκλητο. Αλλεπάλληλες συνωμοσίες, δολοφονίες, βία και διαπλοκή. Και στο παρασκήνιο ένας λαός που έχει μετασχηματιστεί σε όχλο, χειραγωγούμενος από δημαγωγούς πολιτικούς. Η ρωμαϊκή Σύγκλητος καλωσορίζει τον Γάιο Ιούλιο Καίσαρα, ο οποίος επιστρέφει θριαμβευτής από την εκστρατεία στη Γαλατία.
Η Ιφιγένεια στη Χώρα των Ταύρων
Η Ιφιγένεια, αγέρωχη και υπερήφανη, τολμηρή και παθιασμένη, αγωνίζεται να διατηρήσει τις αρετές της δικής της κουλτούρας και μισεί τους συμπατριώτες της για όσα έκαναν —ή μήπως για όσα δεν έκαναν;— για εκείνη. Ο Ευριπίδης στην "Ιφιγένεια εν Ταύροις" αποτυπώνει τις διάφορες πτυχές της αγάπης και της αφοσίωσης: η συντροφική αγάπη στη φιλία του Ορέστη και του Πυλάδη, η αδερφική αγάπη ανάμεσα στην Ιφιγένεια και τον Ορέστη.
Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου μιλούν στις Σκηνοβασίες για το δημοψήφισμα (Μέρος Δ)
Της Κατερινας Πεσταματζόγλου
Μια ανάσα έμεινε γι αυτό το δημοψήφισμα που όπως λένε θ’ αλλάξει την ζωή μας. Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου, θέλησαν να μοιραστούν τις σκέψεις τους μαζί μας, απαντώντας έτσι με φωνή στεντόρεια στα διλήμματα που τίθενται. Ευχαριστώ μέσα απ’ την καρδιά μου για την ανταπόκριση στον ασφυκτικά πιεσμένο χρόνο. Σαν επίλογο, καταθέτω κι εγώ με την σειρά μου την δική μου θέση.
Μια ανάσα έμεινε γι αυτό το δημοψήφισμα που όπως λένε θ’ αλλάξει την ζωή μας. Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου, θέλησαν να μοιραστούν τις σκέψεις τους μαζί μας, απαντώντας έτσι με φωνή στεντόρεια στα διλήμματα που τίθενται. Ευχαριστώ μέσα απ’ την καρδιά μου για την ανταπόκριση στον ασφυκτικά πιεσμένο χρόνο. Σαν επίλογο, καταθέτω κι εγώ με την σειρά μου την δική μου θέση.
Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου μιλούν στις Σκηνοβασίες για το δημοψήφισμα (Μέρος Γ)
Της Κατερίνας Πεσταματζόγλου
Μια ανάσα έμεινε γι αυτό το δημοψήφισμα που όπως λένε θ’ αλλάξει την ζωή μας. Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου, θέλησαν να μοιραστούν τις σκέψεις τους μαζί μας, απαντώντας έτσι με φωνή στεντόρεια στα διλήμματα που τίθενται. Ευχαριστώ μέσα απ’ την καρδιά μου για την ανταπόκριση στον ασφυκτικά πιεσμένο χρόνο. Σαν επίλογο, καταθέτω κι εγώ με την σειρά μου την δική μου θέση.
Μια ανάσα έμεινε γι αυτό το δημοψήφισμα που όπως λένε θ’ αλλάξει την ζωή μας. Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου, θέλησαν να μοιραστούν τις σκέψεις τους μαζί μας, απαντώντας έτσι με φωνή στεντόρεια στα διλήμματα που τίθενται. Ευχαριστώ μέσα απ’ την καρδιά μου για την ανταπόκριση στον ασφυκτικά πιεσμένο χρόνο. Σαν επίλογο, καταθέτω κι εγώ με την σειρά μου την δική μου θέση.
Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου μιλούν στις Σκηνοβασίες για το δημοψήφισμα (Μέρος Β)
Της Κατερίνας Πεσταματζόγλου
Μια ανάσα έμεινε γι αυτό το δημοψήφισμα που όπως λένε θ’ αλλάξει την ζωή μας. Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου, θέλησαν να μοιραστούν τις σκέψεις τους μαζί μας, απαντώντας έτσι με φωνή στεντόρεια στα διλήμματα που τίθενται. Ευχαριστώ μέσα απ’ την καρδιά μου για την ανταπόκριση στον ασφυκτικά πιεσμένο χρόνο. Σαν επίλογο, καταθέτω κι εγώ με την σειρά μου την δική μου θέση.
Μια ανάσα έμεινε γι αυτό το δημοψήφισμα που όπως λένε θ’ αλλάξει την ζωή μας. Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου, θέλησαν να μοιραστούν τις σκέψεις τους μαζί μας, απαντώντας έτσι με φωνή στεντόρεια στα διλήμματα που τίθενται. Ευχαριστώ μέσα απ’ την καρδιά μου για την ανταπόκριση στον ασφυκτικά πιεσμένο χρόνο. Σαν επίλογο, καταθέτω κι εγώ με την σειρά μου την δική μου θέση.
Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου μιλούν στις Σκηνοβασίες για το δημοψήφισμα (Μέρος Α)
Της Κατερίνας Πεσταματζόγλου
Μια ανάσα έμεινε γι αυτό το δημοψήφισμα που όπως λένε θ’ αλλάξει την ζωή μας. Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου, θέλησαν να μοιραστούν τις σκέψεις τους μαζί μας, απαντώντας έτσι με φωνή στεντόρεια στα διλήμματα που τίθενται. Ευχαριστώ μέσα απ’ την καρδιά μου για την ανταπόκριση στον ασφυκτικά πιεσμένο χρόνο. Σαν επίλογο, καταθέτω κι εγώ με την σειρά μου την δική μου θέση.
Μια ανάσα έμεινε γι αυτό το δημοψήφισμα που όπως λένε θ’ αλλάξει την ζωή μας. Άνθρωποι του λόγου και του θεάτρου, θέλησαν να μοιραστούν τις σκέψεις τους μαζί μας, απαντώντας έτσι με φωνή στεντόρεια στα διλήμματα που τίθενται. Ευχαριστώ μέσα απ’ την καρδιά μου για την ανταπόκριση στον ασφυκτικά πιεσμένο χρόνο. Σαν επίλογο, καταθέτω κι εγώ με την σειρά μου την δική μου θέση.