Από το Blogger.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΧΩΣ: "Το κιβώτιο" (Αυλαία, 22/10), "Frozen" (Θέατρο Τ, από 3/11), "Ριχάρδος Β'" (Αριστοτέλειον, 15-19/11)

Μια ΦΑΝΤΑΣΤΙΚΗ συνέντευξη του Δ. Σολωμού

Leave a Comment

 Παρακάτω θα διαβάσετε αποσπάσματα κάποιων στοχασμών του Διονύσιου Σολωμού σχετικά με το σχεδίασμα των Ελεύθερων Πολιορκημένων.  Ωστόσο, η παρουσίασή τους μετετράπη έτσι ώστε μέσα από την ουσία των στοχασμών, απομακρυσμένη από τις περαιτέρω πληροφορίες που αφορούν τους Ελεύθερους Πολιορκημένους, να έρθουμε σε επαφή με τον τρόπο που σκεφτόταν ο ίδιος για την ποίηση. Επίσης η γλώσσα του ποιητή έχει απλοποιηθεί και σε κάποια σημεία έχουν αφαιρεθεί κάποιες προτάσεις (συνήθως επεξηγηματικές), ώστε να παρουσιάζεται μόνο η κύρια ιδέα. (Τα ακριβή αποσπάσματα μπορείτε να βρείτε στο βιβλίο, Σολωμός Διονύσιος, Ύμνος εις την ελευθερίαν – Οι Ελεύθεροι Πολιορκημένοι – Η Γυναίκα της Ζάκυθος, Ίδρυμα Τύπου, χ.χ.).

Σκηνοβασίες: Τι είναι το αληθινό ποίημα;

Δ. Σολωμός: Μια μεστή και ωραία δημοκρατία ιδεών, οι οποίες παρασταίνουν ουσιαστικά τον αόρατο Μονάρχη των αισθήσεων.  Ο Μονάρχης βρίσκεται έξω από την περιφέρεια του Καιρού, αλλά μια δημοκρατία Ιδεών ενεργεί αισθητά μέσα στα όρια του Καιρού.

 Σκηνοβασίες: Ποια θα ήταν η προεργασία που θα προτείνατε σε ένα νέο ποιητή για την κατασκευή ενός ποιήματος; Τι θα τον συμβουλεύατε;

Δ.Σολωμός:
1. Εφάρμοσε στην πνευματική μορφή, την ιστορία του φυτού, το οποίο αρχίζει από τον σπόρο και γυρίζει σε αυτόν.
2. Σκέψου βαθιά την υπόσταση του υποκειμένου και τη μορφή της τέχνης. Αυτό το έργο πρέπει να γίνεται χωρίς να διακόπτεται.
3. Σκέψου βαθιά και σταθερά, (μία φορά για πάντα) τη φύσι της Ιδέας, πριν πραγματοποιήσεις το ποίημα. Σε αυτό θα ενσαρκωθεί το ουσιαστικότερο και υψηλότερο περιεχόμενο της ανθρώπινης φύσης.
            

Σκηνοβασίες: Τέλος, πείτε μας, ποια θεωρείτε εσείς τα δομικά στοιχεία ενός ποιήματος με τα οποία αυτό πρέπει να χτίζεται; 

Δ.Σολωμός: 
  • Ο θεμελιώδης ρυθμός ας στυλώνεται στο κέντρο του θέματος (π.χ. για τους Ελεύθερους Πολιορκημένους μου θεωρείται η εθνικότητα), και ας υψώνεται κάθετα, ενώ το νόημα, από το οποίο πηγάζει η Ποίηση, και το οποίο αυτή υπηρετεί, απλώνει βαθμηδόν τους κύκλους του.
  • Όλο το Ποίημα ας εκφράζει το Νόημα, σαν ένας αυτοϋπαρκτος κόσμος, μαθηματικά βαθμολογημένος, πλούσιος και βαθύς.
  • Μία πνευματική δύναμη ας καταμερηθεί σε τόσους χαρακτήρες, ανδρών και γυναικών, στους οποίους να ανταποκρίνονται εμπράκτως τα πάντα.
  • Η απόλυτη ύπαρξη του ποιήματος ας είναι πολυσήμαντη.
  • Το ποίημα ας έχει ασώματη ψυχή, η οποία απορρέει από το Θεό, και αφού σωματοποιηθεί εις τα όργανα καιρού, τόπου, εθνικότητας, γλώσσας, με τους διαφορετικούς στοχασμούς, αισθήματα, κλίσεις κ.ά. (ας γίνει ένας μικρός σωματικός κόσμος ικανός να το φανερώσει), τέλος επιστρέφει στο Θεό.
  • Ο μικρός Κύκλος του ποιήματος να ξεσκεπάζει στην ατμόσφαιρά του τα μεγαλύτερα συμφερόντα. Έτσι, η υπόθεση δένεται με το παγκόσμιο σύστημα.


                                                                                                            Eπιμέλεια: Etabel Niopa

Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα

0 comments: