Από το Blogger.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΠΡΟΣΕΧΩΣ: "Το κιβώτιο" (Αυλαία, 22/10), "Frozen" (Θέατρο Τ, από 3/11), "Ριχάρδος Β'" (Αριστοτέλειον, 15-19/11)

Ο Κρισναμούρτι για τη σκέψη και την παρατήρηση

Leave a Comment
Κρισναμούρτι, Η φλόγα της προσοχής, μτφρ. Ευάγγελος Γραμμένος, Καστανιώτης, Αθήνα, 1987.


 [...] Τι είναι για σας το να σκέφτεστε, η σκέψη; Όταν κάποιος σας προκαλεί μ’ αυτό το ερώτημα, ποια είναι η αντίδρασή σας; Τι είναι η σκέψη και γιατί σκέφτεστε; Οι πιο πολλοί από μας έχουμε καταντήσει  άνθρωποι από δεύτερο χέρι˙ διαβάζουμε πάρα πολλά, πηγαίνουμε σ’ένα Πανεπιστήμιο, συσσωρεύουμε πάρα πολλές γνώσεις, πληροφορίες παρμένες απ’ όσα έχουν σκεφτεί άλλοι άνθρωποι, απ’ όσα έχουν πει άλλοι άνθρωποι. Κι εμείς επαναλαμβάνουμε αυτές τις γνώσεις που αποκτήσαμε και τις συγκρίνουμε με όσα λέγονται τώρα. Δεν υπάρχει τίποτα το πηγαίο μέσα μας˙ μόνο επαναλαμβάνουμε, μόνο επανάληψη, επανάληψη. Ώστε, όταν κάποιος ρωτάει: τι είναι η σκέψη; τι είναι το σκέφτεστε, είμαστε ανίκανοι να απαντήσουμε.
   Ζούμε και συμπεριφερόμαστε σύμφωνα με τη σκέψη μας. Έχουμε αυτές τις κυβερνήσεις εξαιτίας της σκέψης μας, κάνουμε πολέμους εξαιτίας της σκέψης μας – όλα τα κανόνια, τ’ αεροπλάνα, οι βόμβες, τα καταφύγια, όλα προέρχονται από τη σκέψη μας. Η σκέψη έχει κατορθώσει τα θαύματα της χειρουργικής, έχει φτιάξει τους μεγάλους τεχνικούς και ειδικούς, αλλά εμείς δεν έχουμε ερευνήσει ποτέ τι είναι το να σκέφτεται κανείς.
  Η σκέψη είναι μια λειτουργία που γεννιέται από την πείρα και τη γνώση. Ακούστε το αυτό ήρεμα, κοιτάξτε αν είναι ή όχι αληθινό, πραγματικό. Τότε, ανακαλύπτετε μόνοι σας, οπότε ο ομιλητής ενεργεί σαν καθρέφτης όπου εσείς βλέπετε μόνοι σας ακριβώς αυτό που είστε, χωρίς παραμόρφωση˙ μετά, πετάξτε τον καθρέφτη ή σπάστε τον. Η σκέψη αρχίζει από την εμπειρία, που γίνεται γνώση, που αποθηκεύεται στα κύτταρα του εγκέφαλου σαν μνήμη. Μετά, μέσα απ’ αυτή τη μνήμη, υπάρχει σκέψη και δράση. Κοιτάξτε το αυτό μόνοι σας, μην επαναλαμβάνετε μόνο όσα λέω εγώ. Αυτή η αλληλουχία είναι το πραγματικό γεγονός: πείρα, γνώση, μνήμη, σκέψη και δράση. Κατόπιν, μέσ’ από τη δράση, μαθαίνετε πιο πολλά˙ ώστε υπάρχει ένας κύκλος, κι αυτός είναι η αλυσίδα μας.
[...] Η κίνηση όλων των ανθρώπινων πλασμάτων είναι παρόμοια. Ώστε εσείς είστε ο κόσμος, κι ο κόσμος είστε εσείς, πολύ βαθιά. Οφείλει κανείς να συνειδητοποιήσει αυτή τη σχέση. Καταλαβαίνετε ότι χρησιμοποιώ τη λέξη «συνειδητοποιήσει» με την έννοια ότι πρέπει να μπορείτε να παρατηρείτε το γεγονός και να το βλέπετε μόνοι σας.
  Ώστε από εδώ γεννιέται το ερώτημα: πώς παρατηρείτε; πώς κοιτάζετε τη γυναίκα σας ή τον άντρα σας, ή τον πρωθυπουργό σας; Πώς κοιτάζετε ένα δέντρο; Οφείλουμε να μάθουμε την τέχνη της παρατήρησης. Πώς παρατηρείτε εμένα; [...] Ώστε, μπορούμε τώρα να μάθουμε μαζί την τέχνη να παρατηρούμε; [...]

ΣΧΟΛΙΟ 
 Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί η ζωή του Κρισναμούρτι, γι' αυτό και παραθέτω εδώ ένα απόσπασμα του βιογραφικού του που αναγράφεται στο ίδιο βιβλίο. 
   «Ο Κρισναμούρτι γεννήθηκε στις 11 Μαΐου 1895 στο Madanapalle, ένα μικρό χωριό της νότιας Ινδίας. Η μητέρα του πέθανε όταν εκείνος ήταν ακόμη παιδί και πολύ σύντομα, αυτόν και τον αδερφό του, τους υιοθέτησε η Δρ Annie Besant, πρόεδρος τότε της Θεοσοφικής Εταιρίας, όπου εργαζόταν ο πατέρας των δύο αγοριών. Η Annie Besant και άλλα ηγετικά στελέχη της εταιρείας διακήρυξαν ότι ο Κρισναμούρτι επρόκειτο να γίνει ο Παγκόσμιος Διδάσκαλος, του οποίου τον ερχομό οι Θεοσοφιστές τον είχαν προφητεύσει και τον περίμεναν χρόνια πριν. Για να προετοιμάσουν το έδαφος, δημιούργησαν έναν παγκόσμιο οργανισμό που τον ονόμασαν "Το Τάγμα του Άστρου της Ανατολής"  και όρισαν τον Κρισναμούρτι επικεφαλής. Εκείνος, όμως, μερικά χρόνια αργότερα, το 1929, απαρνήθηκε το ρόλο που περίμεναν να παίξει οι Θεοσοφιστές, διέλυσε το τάγμα με τον τεράστιο αριθμό οπαδών και τους επέστρεψε όλα τα χρήματα και τα περιουσιακά στοιχεία τα οποία είχαν δώσει στον οργανισμό. Η ομιλία που έκανε την ημέρα της διάλυσης του τάγματος άρχισε με την πρόταση: "Πιστεύω ότι η αλήθεια είναι μια χώρα χωρίς κανένα μονοπάτι προς αυτήν και ότι δεν μπορεί να πλησιαστεί μέσα από κανένα δρόμο, καμιά θρησκεία, καμιά οργάνωση".
Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα

0 comments: